#VCongrésLIJ

En una entrada anterior es feia una crònica del V Congrés de Literatura Infantil i Juvenil Catalana, però com que ha quedat un xic periodística i poc es destaquen les moltes idees clau que els participants en taules rodones i conferències van desplegar, he fet un altre resum basat en una bona colla de les piulades que alguns dels assistents anàvem escrivint i que s’aplegaven amb el hashtag #VCongrésLIJ.

Les nombroses pilades que a continuació es relacionen estan organitzades per conferència i taula, de la seva lectura, ara sí, que es reconeixen les idees claus del congrés. Això sí, esperem amb delit la publicació de les conferències i de les intervencions de cadascun dels participants a la quatre taules rodones.

Oriol Vergés, a la conferència La narració històrica per a infants i joves
@LauraBorras – La narrativa històrica juga un paper important en la formació de referents comuns per a infants i joves.
@AdeLluneta – Oriol Verges: Barrejar historia i fantasia per arribar als lectors
@jordidolcet – Oriol Vergés: La narrativa històrica dins de l’aula sempre ha de tenir la mediació del docent
@suspeix – Oriol Vergés: el conte permet més llibertat al lligar fantasia i història
@soler_toni – “La història és com una lluita i mai no han girat la truita els pobres que des de baix miren els rics de biax”, Oriol Vergés
@LauraBorras – Vergés: ‘igual com es va escriure sobre el passat històric,ara ens calen històries sobre el franquisme i els seus fills i néts’
@mpsierra – Queda molt per escriuré sobre el franquisme. El què va ser la guerra civil. Ho hem d’explicar als joves.
@EscriptorsAELC – A finals 60′ l’Ed. Teide i Oriol Vergés van canviar el format i l’estil dels llibres de text d’història
@LauraBorras – Vergés: “Estem vivint un moment de canvi i avui més que mai els nostres joves han de conèixer la seva història amb honestedat”
@tricentenariBCN – Oriol Vergés al #VCongrésLIJ: “A la ficció històrica, la realitat es pot estirar sense trencar-la”

Teresa Duran, a la conferència Història sense orígens
@BibMollerussa – La Teresa Duran parla de les causes que ocasionen manca de citacions històriques a la LiJ
@suspeix – Teresa Duran: per esdevenir un arquetip encarnat en un personatge històric, cal que sigui citat. Reproduït
@EscriptorsAELC – Teresa Duran demostra que desconeixem els nostres propis arquetips: qui és el nostre bon rei, el nostre trapella eixerit?
@EscriptorsAELC – Teresa Duran desenvolupa les causes per les quals ens manquen personatges arquetípics popularitzats de la nostra tradició
@jordidolcet – Teresa Duran: La popularització d’un personatge incardinat en el si d’una societat ha de seguir un camí aliè a l’escola
@EscriptorsAELC – T Duran: El #Patufet va saber popularitzar la història amb les seves contarelles, però no va penetrar a la classe benestant
@suspeix – Teresa Duran: sobre el traspàs dels arquetips històricament: “És el públic qui conserva la memòria històrica, no els autors”
@EscriptorsAELC – El model literari noucentista va ser idealitzat fins als 60 i va durar molt més del que ho hauria fet en una situació normal
@eliramirez82 – “A Catalunya tenim grans personatges històrics, però la majoria ens són desconeguts”
@EscriptorsAELC – T Duran: La represa de la LIJ catalana ve de la mà de @cavallfort, La Galera i els premis literaris
@jordidolcet – TDuran  Les propostes de La Galera i Cavall Fort abandonen la rondallística i èpica característica del Patufet i la Renaixença
@EscriptorsAELC – T Duran: l’aparell crític de LIJ catalana ha estat molt lligat a l’escola, és endogàmic i està molt segmentat
@mpsierra – Teresa Duran: de la capacitat de preguntar en prové el saber
@AdeLluneta – T. Duran: podem deixar un nom, una frase… q ens relligues amb el passat. El jove farà preguntes per saber

Per acabar l’apartat de piulades dedicat a la genial conferència que ens dicta la Teresa Duran no me’n puc estar de reproduir-vos el joc que ella proposà a tots els assistents al Congrés i és el d’identificar els personatges catalans que podrien ser un exemple de cadascun dels següents arquetips:

  • pare fundacional,
  • heroi èpic i aventurer
  • bon rei,
  • bona dama,
  • rebel,
  • murri eixerit,
  • ximple simpàtic,
  • home just,
  • sant virtuós i miracler,
  • l’home pervers i malvat,
  • salvatge obscur.
  • savi,
  • víctima,
  • infant salvador…

Les respostes? haureu d’esperar la publicació de la conferència.

1a Taula:Entre la ficció i la veritat històrica. Fidelitats i infidelitats
@eliramirez82 – “Sempre hi haurà algú que et dirà que allò no és del tot verídic” Oriol Garcia
@jordidolcet – Oriol García: fem ficcio no un estudi històric, tot i així hi ha coses que no te pots inventar. Com a creador he de ser honest
@EscriptorsAELC – @NuriaPradas: la hist. social és imprescindible per novel·lar una època: la moda, els usos, els paisatges, les olors
@EscriptorsAELC – @NuriaPradas la ficció hist és un risc: la recreació de fets passats, de personatges que no hem conegut… és com rescatar ombres
@LauraBorras – Reivindicació de la ficció fins i tot en la novel·la històrica perquè els escriptors són creadors de ficció!
@suspeix – @NuriaPradas “Els personatges del relat històric han de ser fidels a la seva època. Cal una bona investigació”
@EscriptorsAELC – Joan de Déu Prats: Quan abordem el passat històric aquest està absolutament contaminat de llegendes
@suspeix – Joan de Déu Prats: els escriptors ens valem de la imaginació per aproximar-nos a la Història i sentir-la
@jordidolcet – @MCarmeRocaCosta: els autors de novel·la històrica fem novel·la i per això el pes principal l’ha de tenir l’argument
@suspeix – @MCarmeRocaCosta “A través dls personatges de ficció, els escriptors podem explicar allò que els personatges reals no van dir”
@EscriptorsAELC – @MCarmeRocaCosta La majoria de textos que ens han arribat són cultes, però no podem fer parlar igual una princesa i un camperol
@ramonhoms – Per a @MCarmeRocaCosta i @NuriaPradas en una narració històrica mana la idea, el personatge, un fet. L’ambient d’època, després
@EscriptorsAELC – Oriol Garcia Q: en el còmic del 1714 eren tants els fets reals que volia explicar que no em va quedar espai per la ficció
@LauraBorras – @MCarmeRocaCosta i @NuriaPradas expliciten q la columna vertebral de la novel·la ha d ser la versemblança dels personatges
@EscriptorsAELC – Joan D Prats: Has de ser honest i saber que estàs fent una aproximació històrica, ningú ens pot exigir de ser acadèmics
@Rcanovalls – Joan De Deu: “La lectura s’ha de fer de manera juganera amb els alumnes”.
@EscriptorsAELC – Quan s’associa un llibre a una assignatura s’està equiparant la lite a un treball, a una obligació, i axò penalitza la lite
@albirona – “De la situació històrica actual en pot sortir una novel·la molt divertida” “O de terror!” M. Carme Roca i Oriol Garcia Quera
@Rcanovalls – N. Pradas: “intentar ser objectiva a l’hora de narrar historia”.
@Rcanovalls – M. Carme Roca: “m’implico en la historia a traves dels meus personatges”.
@Rcanovalls – Joan De Deu: “a traves dels personatges es poden dir moltes coses, pero no s’ha de notar”

2a Taula:Efmèrides, commemoracions, aniversaris: ocasions de creació i de difusió de narrativa històrica
@suspeix – Cèlia Millan: la concepció històrica no es percep fins els 11-12 anys. Abans d’aquesta edat es poden utilitzar les llegendes
@EscriptorsAELC – Mercè Canela comença citant Maria Novell, la primera autora de narrativa històrica amb les seves col·laboracions a @cavallfort
@EscriptorsAELC – Mercè Canela: la proliferació de la fórmula “any de” té avantatges i inconvenients. Trobar l’equlibri és molt complicat
@ramonhoms – Pot ser, com diu Dolors Cabrera, que la LIJ catalana actual consideri més les necessitats del mediador que del lector final
@suspeix – Dolors Cabrera: a través de l’àlbum il.lustrat ens podem acostar a la història de manera subtil i incisiva
@ramonhoms – Dolors Cabrera opina que la LIJ ha de sortir de l’aula. Dit d’altra manera, als llibres s’hi ha d’arribar fora de l’escola
@EscriptorsAELC – Josep Llusà, editor de Baula: si editem una obra que originalment no és per nens, s’espanten els mediadors, els nens no
@EscriptorsAELC – Josep Llussà: els nens no tenen al cap commemoracions d’efemèrides en literatura, excepte potser en el cas de @JoanaRaspall
@EscriptorsAELC – J Llussà: si a l’efemèride s’hi posa la ILC és un any oficial, sinó és una mica arriscat pels editors publicar coses
@EscriptorsAELC – @GemmaPasqual: quan s’acaba l’any de l’efemèride, fem un seguiment del que ha quedat?
@EscriptorsAELC – Mercè Canela: pocs llibres que s’editen durant una efemèride tenen recorregut després d’aquesta
@EscriptorsAELC – Cèlia Millan: els llibres són béns culturals, no tenen data de caducitat, no haurien de seguir la lògica dels béns materials.
@genopascual – Cert que les efemèrides saturen, però ajuden a introduïr els temes

3a Taula: La recreació o creació de personatges en contextos històrics
@jordidolcet – @EscriptorsAELC: ELarreula: com l’entusiasme per un context històric pot arrancar una novel.la #VCongrésLIJ. Parla de “El tresor dels jueus”
@suspeix – Jordi Vila: aportar sensacions és la meva aportació a un text històric. No pretenc ser exhaustiu
@EscriptorsAELC – J Vila Delclòs: els il.lustradors, per aproximació intentem bastir imatges que ajudin el lector
@EscriptorsAELC – Dolors Garcia i Cornellà reivindica la petita història i els llibres d’abast local com a fonts per crear narrativa
@jordidolcet – DGarcía Cornellà: Cal conèixer els espais fins i tot en l’actualitat. No podia escriure Serena sense conèixer Sta Maria del Mar
@eliramirez82 – És important crear personatges verídics per tal de guanyar credibilitat amb els lectors. Què menjàven, com vivien?
@suspeix – Dolors García: La creació de personatges en textos històrics és com fer un pessebre
@EscriptorsAELC – @IgnasiBlanch1 no busco una representativitat propera a la realitat,busco espais i personatges q tenen a veure amb la meva vida
@suspeix – @IgnasiBlanch1 Dibuixo les coses com les sento més que no com són
@LamaletadelaLil – Larreuela: Acord i amistat fonamentals entre escriptors i il.lustradors
@EscriptorsAELC – E Larreula: voleu que us digui, Ala de Corb sóc jo, lluitant contra els que manen

4a Taula: La narració històrica a l’ensenyament. Lectura i currículum
@jordidolcet – Jordi Cortés:  El didactisme espatlla la narració
@AdeLluneta – Jordi Cortes: Primar la ficcio, l’accio en una novel.la historica per enganxar al lector jove
@suspeix – Jordi Cortès: En literatura tot està permés, en història no. El relat històric ha d’insinuar més que explicar la històra
@jordidolcet – Miquel Rayó: Tenen els ensenyants temps i coneixements per a recomanar lectures històriques en el marc del currículum?
@jordidolcet – Miquel Rayó: respecte al ministre Wert, aquest no ha entès que les xarxes socials desmuntaran els currículums imposats.
@jordidolcet – Miquel Rayó: la LIJ sempre depèn massa del sistema educatiu, de les recomanacions que es fan des de les escoles
@jordidolcet – S. Vilaplana: una narració de recreacio historica es bàsicament mentida, es una invenció amanida en part per aspectes reals
@EscriptorsAELC – Silvestre Vilaplana: assumeix l”assignaturització’ de la literatura, al servei de l’aprenentatge i no com a plaer de llegir
@suspeix – Silvestre Vilaplana: La novel.la Històrica te un gran poder de manipulació. Cal distingir la realitat literària i la històrica
@EscriptorsAELC – Lorena Jiménez: la lectura estimula molt l’activitat cognitiva, i és una font inacabable de construcció social i identitària
@mpsierra – Lorena Jímenez: història total. Els oblidats: els infants, les dones, del concret al complex
@EscriptorsAELC – Els continguts dels currículums són intencionats, cal que els alumnes desenvolupin eines que els facilitin ser crítics

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>