iTworld Edu9: “Transformant l’escola”

Personalitzar l’aprenentatge amb la tecnologia Resultat d'imatges de ara
Els experts de l’ITworldEdu subratllen l’auge de la gamificació i del pensament computacional a l’aula i alerten que l’ensenyament del futur passa per personalitzar l’aprenentatge amb la tecnologia

Aquesta setmana s’ha celebrat una nova edició del congrésITworldEdu, que té com a propòsit compartir les novetats tecnològiques, experiències educatives i les aplicacions innovadores de la tecnologia per facilitar que la demanda educativa i l’oferta TIC de productes i serveis de tecnologia educativa tinguin el seu punt de trobada.

Han estat dues jornades de debat sobre el procés de transformació de l’educació que han reunit a Barcelona a professionals i experts en l’àmbit de la tecnologia educativa. En la jornada d’ahir les ponències dels experts van servir per constatar que el futur del sistema educatiu passa per programes d’aprenentatge personalitzats amb el suport de les tecnologies digitals, amb una transversalitat de continguts i una connexió directa entre el que s’ensenya a l’aula i allò que els alumnes aprenen fora d’ella.

En aquest sentit, el catedràtic de Psicologia de l’Educació de la Universitat de Barcelona, César Coll, va oferir una ponència sobre les claus de la personalització de l’aprenentatge, on va subratllar els  majors reptes dels sistemes educatius actuals en aquest àmbit. En aquest sentit, va destacar que l’aprenentatge personalitzat “no és una moda”, sinó una “tendència profunda en la pedagogia” amb importants reptes, on les TIC juguen un paper “imprescindible”.

En la seva opinió, actualment existeix una bretxa entre l’aprenentatge a l’aula i fora d’ella, on l’aprenentatge “ja és personalitzat”. Segons Coll, les tecnologies digitals “obren la porta a una gran quantitat de recursos educatius d’enorme qualitat”, que poden promoure la curiositat dels alumnes i “ensenyar-los el que volen aprendre”.  

Per la seva banda, la presidenta del Clúster Edutech, Elisabet Marill, destacava que la tecnologia pot servir com un element dinamitzador de l’escola “no com un fet aïllat, sinó com un suport estratègic en el projecte educatiu”, i va posar en valor el congrés com un suport per “incentivar les vocacions tecnològiques” dels joves i millorar la seva ocupabilitat.

Segons l’especialista en neurodidàctica José Ramón Gamo és molt important la investigació en neurociències relativa als processos d’aprenentatge i com aquest coneixement influeix tant en la selecció de les metodologies com en el propi disseny per part del professorat per dur endavant els processos d’ensenyament i d’aprenentatge, així com el valor de les TIC dins aquest marc.

Ja en la segona jornada, s’ha destacat l’auge de “la gamificació, de l’aprenentatge cooperatiu i basat en problemes i dels projectes de treball” i s’ha incidit en el “creixent nombre de projectes pedagògics que treballen el pensament computacional com element clau per incorporar la tecnologia a l’aula”un fet que, segons els experts, ajuda a treballar el “pensament abstracte, lògic i la resolució de problemes”per part dels alumnes.

No obstant, cal tenir en compte que “cada escola necessita un ecosistema tecnològic diferent i flexible i dimensionat en funció a les seves necessitats presents i futures, segons ha afirmat el doctor Miquel Àngel Prats, membre del comitè científic del congrés.

En les seves conclusions, l’expert ha instat “comprendre” que la tecnologia “és un nou llenguatge que cal treballar a l’escola i a l’aula”, amb “seny, de forma intencionada, amb planificació i sistematisme” i, sobretot, “comptant amb l’entusiasme i amb la complicitat de l’alumnat per transformar el seu aprenentatge”.

Les conclusions de l’ITworldEdu han reflectit també que segueix encara “el debat de com integrar la tecnologia mòbil per a fomentar de forma reeixida la personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge” i hanassenyalat que “queda molt camí per recórrer pel que fa a pràctiques educatives que treballen l’avaluació de les competències amb el suport tecnològic”. 

La docent nord-americana Mònica Burns, pionera en l’ús de tecnologies a l’aula, ha impartit la conferència plenària de la segona jornada de l’ITworldEdu, on ha parlat sobre el poder de les eines tecnològiques per atreure als estudiants de totes les edats.  L’experta ha compartit estratègies per a la integració de tecnologia que figuren en el seu blog(ClassTechTips.com), ha aportat consells sobre avaluació formativa i ha insistit en què prioritza les tasques abans que les aplicacions en benefici de l’aprenentatge.

A més durant la jornada d’ahir 22 de març, diverses escoles han presentat les seves experiències en l’ús de tecnologies a l’aula i s’ha dut a terme sessions de tallers de bones pràctiquesEl protagonisme de les últimes hores del congrés ha estat per als alumnes, amb l’ITworldEdu Junior, on han presentat les millors pràctiques educatives basades en la personalització de l’aprenentatge, l’avaluació de competències i les noves formes d’organitzar l’espai i el temps a l’aula i a l’escola.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>