El tercer sector vol un pla de xoc per a l’escola inclusiva

Les entitats socials alerten de la manca de recursos

El desplegament del decret del 2017 ha estat insuficient

El desplegament del decret de l’escola inclusiva, que data del 2017, ha estat clarament insuficient per la manca de recursos econòmics i humans. I caldria un pla de xoc per implantar realment el decret, que tal com s’aplica ara no garanteix la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat. Aquestes són algunes de les conclusions de la Taula del Tercer Sector Social i la Plataforma d’Infància (Pincat), que ahir van presentar un informe que identifica la falta de recursos econòmics i humans com una de les principals mancances. Segons l’estudi elaborat per la periodista Núria Martínez, el Departament d’Educació ha destinat 117,5 milions d’euros a actuacions previstes en el decret de l’escola inclusiva entre els anys 2017 i 2021, quan s’hauria d’haver arribat als 142 milions. El departament precisa que, si es tenen en compte altres polítiques més enllà del decret, s’hi han destinat 264 milions.

Segons el decret, l’alumnat amb necessitats educatives especials associades a discapacitats sobretot han d’estar escolaritzats a l’escola ordinària, llevat de casos molt excepcionals en què han d’anar a escoles especials. El fet és que l’entrada en vigor del decret ha fet disminuir poc el nombre d’alumnes que van a centres especials: abans del decret ho feien un 16,9% del total i el curs passat, un 15,5%. El motiu és que les famílies “volen protegir els fills i, com que veuen que les experiències positives no existeixen o són molt poques, segueixen portant els fills a centres d’educació especial”, segons l’informe. El dossier alerta també de la pràctica inexistència d’aquest alumnat als ensenyaments postobligatoris: només un 1,5% a batxillerat i un 1,6% a FP, cosa que representa una manca d’igualtats en un sistema que vol ser inclusiu.