Claus per millorar la comprensió lectora: la importància d’identificar els sons de la parla

Tot i que hi ha consens científic sobre què cal fer per ensenyar a llegir amb més bons resultats, aquesta recerca no s’ha transferit de manera general a les aules

Tenir una bona comprensió lectora està directament relacionat amb el rendiment acadèmic, perquè saber llegir és la base per a la resta d’aprenentatges. Per això, centres, experts i famílies coincideixen que cal treballar-la dins i fora les aules.

Millorar la comprensió lectora és un dels grans reptes que escoles i instituts s’han marcat per aquest curs. L’objectiu és revertir l’empitjorament de resultats que han constatat diversos informes.

L‘informe PIRLS, a finals del curs passat, va alertar d’una reculada de 15 punts en comprensió lectora respecte a l’edició del 2016 en l’alumnat de quart de primària, i va situar Catalunya a la cua de l’estat.

Pel que fa a les competències bàsiques de fa dos cursos, els resultats van caure 5 punts a sisè de primària i 3,2 punts a quart d’ESO. Una situació que el govern va vincular amb els efectes de la pandèmia.

Pendents encara de saber els resultats de les proves que es van fer el curs passat, la consellera ja ha advertit que tampoc agradaran.

Part de les dificultats en la lectura es deuen a les habilitats prèvies

“La comprensió lectora depèn de dues coses”, apunta Héctor Ruiz Martín, director de la International Science Teaching Foundation. “La primera és la capacitat de convertir un missatge escrit en un missatge oral, aquella veueta que sentim quan estem llegint. I la segona és la capacitat d’entendre el missatge”, exposa.

Segons aquest investigador expert en psicologia cognitiva, “bona part de les dificultats lectores es deuen a dificultats en la descodificació”, és a dir, a convertir el text escrit en un text oral.

I aquestes dificultats, argumenta, solen venir d‘habilitats que s’anomenen prelectores. La principal és la consciència fonològica, que és la capacitat d’identificar els sons de què està composta la llengua. Es treballa en l’etapa d’infantil, abans que els nens i nenes es llancin a llegir.

Per a més informació clica el següent enllaç