Butlletí d’Educació Matemàtica. Especial formació

Índex:

  • Curs “Dimensió matemàtica: Competència matemàtica a l’aula de secundària
  • Cicle de conferències: Mirades matemàtiques (Primària)
  • Cicle de conferències: Perspectives matemàtiques (Secundària)
  • Jornada conjunta d’Educació Matemàtica. Aprenem si i només si comuniquem: La comunicació i l’intercanvi d’idees per aprendre matemàtiques
  • XXIII Jornada ABEAM: Matemàtiques amb els sis sentits
  • Matemàtiques al carrer a Mataró
  • Jornada APMCM. Què, el nou currículum? Nous reptes, noves oportunitats

Curs “Dimensió matemàtica: Competència matemàtica a l’aula de secundària”

Encara queden algunes places pels cursos que s’ofereixen des del CESIRE als diferents serveis territorials.

El curs es centra en el treball de processos que ajuden al desenvolupament de la competència matemàtica a secundària a través d’activitats d’aula. A més us permetrà entrar en contacte amb altres docents de matemàtiques del vostre territori que volen millorar la seva pràctica docent, i compartir i treballar a partir de situacions d’aprenentatge per donar resposta a les propostes del nou currículum.

  • Data: De novembre a març. Dilluns, dimecres o dijous.
  • Certificat de 30 hores de formació
  • Més informació.

Cicle de conferències: Mirades matemàtiques (Primària)

  • Materiales manipulativos para generar situaciones de aprendizaje en primaria
    A càrrec de José Ángel Múrcia, autor del blog TocaMates i professor de didàctica de la matemàtica a la Universidad Complutense de Madrid.
    Data: Dimarts, 22 de novembre de 2022
  • Estrategias para el desarrollo del sentido numérico, la estimación y el cálculo mental en Primaria
    A càrrec d’en Marcos Marrero, membre del grup OAOA i mestre de matemàtiques a Santa Cruz de Tenerife.
    Data: Dijous, 19 de gener de 2023
  • Què volem fer enguany? Alguns episodis matemàtics
    A càrrec de la Lídia Martí i la Catalina Pizà, mestres de l’escola Mestre Colom de Bunyola, Mallorca.
    Data: Dijous, 2 de febrer de 2023
  • Inscripcions
  • Més informació

Cicle de conferències: Perspectives matemàtiques (Secundària)

  • Pensamiento computacional en el aula de matemáticas de secundaria
    A càrrec de la Belén Palop, professora de didàctica de la matemàtica de la Universitat de Valladolid.
    Data: Dimarts, 29 de novembre de 2022
  • En busca del grafo perdido
    A càrrec de la Clara Grima. Universitat de Sevilla
    Data: Dimarts, 10 de gener de 2023
  • La tercera conferència anirà al voltant dels projectes a l’aula de matemàtiques.
    A càrrec de l’Elena Ferro, de l’INS Martí Pous, Barcelona
    Data: Dimarts, 24 de Gener de 2023
  • Inscripcions
  • Més informació

Jornada conjunta d’Educació Matemàtica. Aprenem si i només si comuniquem: La comunicació i l’intercanvi d’idees per aprendre matemàtiques.

S’organitza de manera conjunta la Federació d’Ensenyants de Matemàtiques de Catalunya, FEEMCAT, l’Associació Balear de Matemàtiques, XEIX, l’Associació de Professors de Matemàtiques de la Comunitat Valenciana, Al-khwaritzmi i la Societat Catalana de Matemàtiques. Més informació a feemcat.org.

  • Conferència “Experiències d’aula sota el prisma de la comunicació”, amb Cecília Calvo i Pepa Pizà.
  • Lliurament del premi Maria Antònia Canals
  • Taula Rodona: El paper de la comunicació en el currículum de matemàtiques, amb la participació de la Montserrat Torra, Lluís Bonet i Natàlia Castellana. Modera. Iolanda Guevara.

Tallers

  • Què observes? Què et demanes? Daniel Ruiz Aguilera (Universitat de les Illes Balears)
  • Les paraules ens apropen al seu pensament. Gil Lorenzo Valentín (Àrea de Didàctica de la Matemàtica, Departament d’Educació i Didàctiques Específiques, Universitat Jaume I, Castelló)
  • Ús de la llengua en l’ensenyament de les matemàtiques. Núria Planas (Universitat Autònoma de Barcelona)
  • Converses … Irracionals. Sílvia Margelí i Enric Castellà (CESIRE)
  • Triteringa: el joc de connexions que et farà desconnectar. Susanna Morell Torrens (Centmat)
  • Parlant de matemàtiques per aprendre’n. Tana Serra Santasusana (Mestra i psicopedagoga, exdirectora de l’Escola Vila Olímpica, col·laboradora en el programa ARAMAT).
  • Interrail amb Geogebra (Manel Martínez)
  • E+C+S = Mm, Ensenyem, comuniquem, seduïm amb la Màgia de les Matemàtiques. Manuel Simón Montesa
  • Data: Dissabte 15 d’Octubre de 2022. De 8.45 a 18.30 h.
  • Lloc: Seu Institut d’Estudis Catalans. c/ Carme, 47. Barcelona
  • Inscripcions
  • Més informació

XXIII Jornada ABEAM: Matemàtiques amb els sis sentits.

L’Associació de Barcelona per l’Ensenyament i l’Aprenentatge de les Matemàtiques fa 25 anys i celebrarà la seva jornada anual amb 25 propostes que no us deixaran indiferents:

  • Conferència inaugural “Enriqueciendo la enseñanza de las matemáticas ¿Qué podemos ofrecer a nuestros alumnos?” a càrrec de Charlie Gilderdale de Nrich, Cambridge University.
  • Homenatge Maria Antònia Canals. Una mirada polièdrica des del cor: Vicenç del Hoyo (Escola TON i GUIDA), Trini Riu, M. Josep Curero, Mercè Maeso, Dolors Estrada (CAÀREM) i Ester Bosch (GAMAR)

Taules amb materials del MMACA, Fotografia Matemàtica, eXplorium…

  • Comunicacions
    • Reglets per a tantes coses… (Jordi Albacete)
    • 12 idees sense pietat… per fer les Mates accessibles a tothom… (Lluís Mora)
    • Les actuacions educatives d’èxit en l’ensenyament de les matemàtiques a l’educació de persones adultes (Javier Díez-Palomar)
    • GEOendrecem? (Mamen Gargallo)
    • Quantes fulles hi ha? (Marina Agudelo Riba)
    • Situacions d’aprenentatge i avaluació al nou batxillerat (Santi Vilches Latorre)
    • Desenvolupem la fluïdesa a través de diverses rutines (Laura Morera i Albert Vilalta)
  • Tallers
    • La pre-àlgebra… a què ens referim? Des de quan la podem començar a treballar? (Marc Caelles, Fernando Abárzuza i Frank Sabaté)
    • Triteringa un joc de connexions que et farà des….connectar (Susanna Morell Torrens)
    • Geometria esfèrica en una aula d’ESO (Alba Blasco Estrada)
    • Una barca amb sentit (Núria Serra Benedicto)
    • Situacions d’aprenentatge amb calculadora científica (M. Teresa Navarro Moncho)
    • Teoria de grafs a secundària i batxillerat (Patrick Diaz Garrido)
    • Tessel·lar l’espai amb rajoles planes – Rajoles i arrel quadrada de 2 (Ramon Tejedor i David Arso)
    • Comptem i operem. Descobrim el NUMICON (Anna Rodríguez i Elisenda Casanova)
    • Projecte multinivell “Donem vida al geoplà” (Lorena Ginesta, Marc Segalés, Mònica Domingo, Eulàlia Tramuns)
    • Contes que conten (Paula López Serentill)
    • Criptografia: (Matemàtiques + Societat)^3. Matemàtiques al servei de la privacitat (Marta García-Matos)
    • Situacions d’aprenentatge a l’aula amb fotografia i GeoGebra (Bernat Ancochea Millet i Santi Vilches Latorre)
    • Cordes, mirall, polinomis… Quin embolic! (Clàudia Casero Canyigueral)
    • Els reptes del Cercle (Tuti Comalat, Cyntia Riquelme, Carles Granell i Diego Montero)
    • Matemàgia! disseny de jocs i sistemes de numeració (Artur Antúnez Vitales)
    • Jugant amb mates (SET Grup de Jocs d’ABEAM, Luis Cros Lombarte)
    • II Copa Cangur d’ABEAM (Concurs organitzat per eXplorium i isotropic)
  • Data: Dissabte 5 de Novembre, de 9.00 a 19.00 h
  • Lloc: Edifici Margalef. UB, Facultat de Biologia. Avda Diagonal, 643. Barcelona.
  • Més informació i inscripcions properament al web d’ABEAM.

Matemàtiques al carrer a Mataró

La trobada compta amb una desena de propostes matemàtiques, reptes, jocs matemàtics gegants per jugar a terra, construccions, màgia, mosaics

  • Data: Dissabte 22 d’Octubre de 10 a 14 h.
  • Lloc: Plaça de l’ajuntament de Mataró
  • Més informació al web de la feemcat.

Jornada APMCM. Què, el nou currículum? Nous reptes, noves oportunitats.

L’Associació de professorat de Matemàtiques de les Comarques Meridionals celebrarà la jornada anual.

Al seu web ens diuen: L’implementació del nou currículum ens planteja moltes preguntes en relació a la Didàctica de les Matemàtiques. Hem de patir per si els canvis ens han d’afectar molt? Són molt profunds? Les línies pedagògiques són molt diferents de les que ja coneixem? Hi ha novetats importants? Són adaptables al que ja duem a terme?