Apadrinem el nostre patrimoni

El programa Apadrinem el nostre patrimoni s’inspira en experiències prèvies que s’han desenvolupat en el nostre país i en altres països per fomentar el coneixement dels elements patrimonials de l’entorn amb una actitud participativa de la comunitat escolar i educativa. El programa implica qu​e un centre educatiu inclogui en el projecte educatiu del centre el coneixement, l’estudi i la projecció d’un element patrimonial de l’entorn local o comarcal com a centre d’interès per a un o tots els seus nivells educatius.

Aquest coneixement i assignació de valor del patrimoni local des d’un punt de vista històric i cultural afavoreix la implicació de l’alumnat en el territori i en la societat, i promou l’exercici d’una ciutadania crítica i responsable.

El programa promou contextos d’aprenentatge per a l’èxit educatiu de tot l’alumnat, afavoreix la transformació educativa que té en compte la participació activa dels i de les aprenents, amb especial atenció a l’aprenentatge i servei en què l’alumnat parteix de necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.​

Enllaços de referència

Apadrinem a Santa Coloma de Gramenet

Apadrinem l’antiga masia de Can Peixauet. Institut Can Peixauet
Projecte on l’alumnat apadrina l’antiga masia de Can Peixauet, actualment biblioteca pública de la ciutat: descobreix i explora la biblioteca (1r ESO); imagina, investiga, i descobreix que l’actual biblioteca era una masia medieval (2n ESO); recopila imatges, retalls de diari, dibuixos…sobre la masia i els seus canvis al llarg del temps (3r ESO). S’organitza una exposició del material gràfic i una visita guiada on s’explica la història de l’edifici (4t ESO).

Aquest projecte ha estat reconegut en el marc del Programa d’Innovació.

Apadrinem José Sánchez. Institut Torre Roja
Síntesi del treball que s’ha dut a terme amb els alumnes al voltant de la figura de José Sánchez Muñoz, mossèn progressista de la parròquia de Santa Rosa. Sebastiana Bote (04/2020). Reconegut pel Departament d’Educació com a pràctica de referència d’innovació pedagògica.
Més informació.

Aquest projecte ha estat reconegut com a Pràctica educativa de referència.

Jornada Activem el Programa Apadrinem el nostre patrimoni (25/01/2022)

Presentació d’experiències de tres centres educatius, taula rodona i torn obert de preguntes:

INS Baix a Mar: Projecte Quimera (amb l’Espai Far de Vilanova i la Geltrú)
INS Can Peixauet: Apadrinem l’antiga masia de Can Peixauet
INS Hipàtia d’Alexandria: Apadrinem el Tenes