Guia didàctica Violencia estética e imposición del ideal de belleza. Recursos para la coeducación y la igualdad de género.
Recurs publicat per la Dirección General de Juventud del Gobierno de Canarias. L’autora és Nadia Martín, que és periodista, cineasta, investigadora i experta en gènere.
La guia té com objectiu que docents i alumnat treballin conjuntament la temàtica i d’aquesta manera poder detectar i prevenir situacions d’assetjament escolar o trastorns de salut mental relacionats amb l’aparença física. Es fa al·lusió a un informe de la UNESCO (2019), en el qual es constata que l’aparença física és la principal causa d’assetjament escolar i com la pateixen amb més pressió les nenes i els que no encaixen en els mandats de gènere i no s’ajusten als estereotips de masculinitat i feminitat. Estructura:
- Assetjament escolar i violència estètica: informe de la UNESCO que deixa constància que l’aparença física és la primera causa de de bullying i que les noies són més propenses a patir-lo.
- Literatura: treball a partir de diverses autores i propostes de dinàmiques d’aula per reflexionar al voltant dels textos treballats.
- Emocionari: relació entre emocions, cos i canons de bellesa
- Xarxes socials: filtres de realitat augmentada i imatge corporal
- Divulgació educativa i ciberactivisme: recorregut online i sensibilització educativa
- Música i autoestima: propostes musicals partint del lema “Si no puc ballar, la teva revolució no m’interessa” d’Emma Goldman.
- Altres dinàmiques
- Glossari
Es complementa amb un documental elaborat per la mateixa autora. El treball recull la manera com la dictadura de la bellesa queda present en la psique de les dones i com afecta directament a la seva salut. Realitza nombroses entrevistes a especialistes i recomana comptes per seguir en les quals es realitza ciberactivisme estètic i sensibilització coeducativa i música que permeti millorar l’autoestima.