2n CAMPUS D’EDUCACIÓ DIGITAL TERRES DE L’EBRE: Webinar de Mercè Gisbert

El dilluns 19 d’octubre de 2020 va tenir lloc la 1a sessió del 2n Campus d’Educació Digital Terres de l’Ebre

La benvinguda i presentació del Campus va anar a càrrec del Sr. Marià Cano, Director adjunt dels SSTT d’Educació a Terres de l’Ebre. Tot seguit vam poder gaudir i aprendre molt amb el webinar de  MERCÈ GISBERT “Transformació digital i presencialitat discontinua. Una travessa contra corrent”, amb enfocament al procés Ensenyament-Aprenentatge (Enllaç a la gravació del webinar…aquí )

Us hem preparat un petit recull d’aquells aspectes més destacats que es van exposar i els hem complementat amb enllaços a articles molt interessants de la Mercè Gisbert:

• La tecnologia és una eina al nostre abast . L’hem d’integrar molt bé  al procés E-A per que tingui un valor positiu. Recordem el webinar del Campus d’estiu .
  • Hem d’assumir la incertesa del moment, ens ajudarà a portar-ho millor.
  • De les idees del webinar de l’estiu (aquí)  va treballar la metàfora de que “aprendre actualment és un bosc” i per tant, les eines que necessitem per entrar-hi són diferents a les que utilitzaríem si fos una porta: brúixoles, sabates adequades, reconèixer perills, saber llegir el cel…
  • Vivim en un MÓN EN XARXA. Els sistemes educatius han de canviar els sistemes de transmissió dels coneixements: ara tenim una oportunitat.
  • EL TEMPS: “Quan el món es troba en constant canvi, l’educació hauria de ser el bastant ràpida per agregar-si. Estem davant de l’educació líquida” (Zygmunt Bauman). Hem de tenir en compte que és el temps de l’estudiant, no el nostre temps com a docent.  Ens hem de plantejar el temps que necessita l’estudiant per fer les tasques que li volem encomanar.
  • Fonamental tenir en compte per COMPETÈNCIA DIGITAL: Identitat digital i Presència social.
  • El concepte de BRETXA COGNITIVA. Els que tenen accés al saber multipliquen la seva capacitats per a seguir adquirint coneixements. És molt important incorporar-la com una gran amenaça del sistema escolar.
  • ENSENYANÇA FLEXIBLE: imaginar que tot el que planifiquem ens serveix per la presència i la no presència. No aplicar les errades: sessió magistral=videoconferencia // aula presencial=campus virtual // presència docent-docent acompanya // materials complementaris
  • PRESÈNCIA DISCONTÍNUA- MODELS HÍBRIDS (enllaç) Orientacions per a la docència a distància. Ens podem trobar amb tres escenaris diferents:
  1. ESCENARI 1. UNS ALUMNES A CASA I UNS ALUMNES AL CENTRE. Els docents han d’estar coordinats i donar un missatge comú. Simular realitats: qualsevol estudi que impliqui simular una realitat motiva molt (individualment o en grup).
  2. ESCENARI 2. TOTA LA CLASSE CONFINADA-PROFESSOR AL CENTRE. Tenir en compte els 4 àmbits de la competència digital. Necessitem AULA/ Campus virtual/ Ecosistema tecnològic educatiu/ Context híbrid. Aprenentatge basat en rojectes (PBL).
  3. ESCENARI 3. CONFINAMENTS PARCIALS. Hem d’assegurar avaluació basada en l’evidència. El fet de no veure a l’alumnat fa que necessitem tenir informació no només de què han après sinó de com ho han viscut i de si han tingut dificultats, si han aconseguit objectius….

Per finalitzar, la Mercè Gisbert ens va encoratjar i donar un missatge de positivitat:

No hem de deixar de costat EMPRENEDORIA PERSONAL I PROFESSIONAL i la clau…sempre és COMPARTIR!