Taller “Aproximació a la poesia a través del joc”

Si la mestra, el mestre pretén que que la imaginació de l’infant es mostri lliure, vigorosa, creativa, ha de ser l’element provocador, i aconseguir un entorn favorable que fomenti un clima lúdic, creatiu, de joc, d’improvisació, amb estímuls adequats.

Per estimular el pensament divergent, la frescor expressiva, proposem:
1.- De la recreació a la creació poètica.
2.- Jocs de lletres, jocs de paraules, jocs a partir de les paraules.
3.- Investigació poètica i poesia visual amb la col·laboració d’artesans, de gent d’ofici.

RAMON BESORA i OLIVA (Peramola, Alt Urgell) és mestre, editor i escriptor. Bon coneixedor del món escolar, ha col∙laborat activament en la formació de mestres i és autor d’una bona colla de llibres destinats als infants. Molts dels seus poemes han estat musicats i cantats pels infants de diferents indrets de Catalunya. També és autor de diverses publicacions i articles sobre didàctica, creativitat infantil, la construcció del lector, poesia i escola, entre altres.

Després de 22 anys exercint com a mestre ‐ 12 dels quals com a director de l’Escola El Puig d’Esparreguera ‐ es va dedicar al món editorial. Ha estat president del Consell Català del Llibre per a Infants i Joves i membre del jurat de diversos premis literaris, com el Premi de Literatura de la Generalitat, el Premio Nacional de Literatura del Ministerio de Cultura i el Premio Lazarillo.

Ha rebut diversos premis nacionals i internacionals entre els quals destaquen el Premi Baldiri i Reixac per les seves aportacions en el camp de la didàctica de la llengua, el Premi de literatura infantil Atrapallibres pel seu poemari Zoo de paraules i l’Octogone d’Honneur, atorgat pel Centre Internacional d’Études en Littérature de Jeunesse de París. Les seves edicions han estat guardonades amb el Premi Nit de l’Edició 1993 al llibre més original i, a la Fira del LLibre de Bolònia, el 1992 amb el Critici in Erba Prize i el 1997 amb el Premi Internacional d’Innovació.

Els seus darrers llibres són  EL CONILLET QUE VOLIA PA DE PESSIC (un conte en vers que ha estat traduït al castellà, eusquera, gallec i també al rus i al coreà), i ZOO DE PARAULES un llibre de poesia per a infants que, segons Janer Manila, “és un bestiari deliciós i alhora màgic. L’autor juga amb les paraules d’una forma magistral”. Ha rebut el Premi de literatura infantil Atrapallibres 2020.