Plantada de l’arbre i nova proposta didàctica a les Franqueses

El passat 18 de febrer va començar l’activitat “Plantada de l’arbre a les Franqueses” emmarcada dins del Pla Municipal de Dinàmica Educativa i que inclou la visita al Monestir de Sta. Maria de les Franqueses.

L’alumnat de Balaguer participant s’ha trobat una nova proposta didàctica per la descoberta de l’espai del monestir que s’ha engegat des del Centre de Recursos Pedagògics de la Noguera. Es tracta d’un joc de pistes que substitueix l’activitat tradicional en format pregunta-resposta que s’havia utilitzat fins ara. A través d’aquesta nova dinàmica, els nens i nenes són els protagonistes/ aventurers que descobreixen la història que té l’espai d’una manera lúdica i competencial on es treballaran aspectes com l’orientació, l’observació i el treball en equip de manera atractiva per als infants.

Per tal que l’activitat pugui realitzar-se de manera efectiva, l’alumnat es divideix en 5 grups reduïts i cada un d’ells rep un full de ruta a seguir, amb les instruccions per superar les 5 proves. Hauran d’anar trobant respostes a les diverses incògnites que se’ls planteja a través de les pistes que es troben distribuïdes per les diferents dependències del monestir. Una vegada superades totes les proves, obtindran un codi que obrirà un cofre a l’interior del qual trobaran el regal d’una xapa de la rosassa de la façana nord del monestir com a tret identificatiu de la sortida.

S’ha fet una valoració molt positiva tant a nivell de professorat com d’alumnat ja que coneixen el seu entorn proper d’un mode vivencial, significatiu i motivador.

Cliqueu sobre la imatge per accedir a la galeria

Paral·lelament a la descoberta del Monestir es fa la plantada de l’arbre en una zona desforestada del bosc de ribera del riu Segre conegut popularment com la “bultra”, amb l’objectiu de donar a conèixer el patrimoni natural i la vegetació autòctona de la zona i de promoure entre els escolars actituds d’estima i cura del medi ambient de la ciutat tot participant directament en la repoblació d’espais mancats de vegetació. Els arbres que es van plantar són l’ àlber, el freixe, l’om, el lledoner, l’arç blanc i el noguer.

Els arbres s’han distribuït en zones desforestades properes al curs del riu i les diferents espècies s’han anat col·locant en funció de les seves característiques morfològiques, així els més flexibles s’han disposat prop de l’aigua, ja que han de resistir les riuades, i els més ferms, més allunyats del curs del riu. Per acabar s’han pogut regar tots els arbres plantats, per garantir una millor compactació de la terra i una probabilitat més alta de supervivència.

En aquesta activitat, adreçada bàsicament a l’alumnat de 4t de primària, hi participen tots els centres de la ciutat: Gaspar de Portolà, Àngel Guimerà, Mont-roig, La Noguera, Escola Pia, Vedruna i el centre d’educació especial l’Estel, amb una participació de més de 250 alumnes.

Podeu llegir les notícies a la web de Balaguer TV: