Noves maletes: Kits ESERO per al coneixement de l’espai

ESERO és l’oficina de recursos educatius de l’Agència Espacial Europea (ESA). L’Agència està participada pels estats membres de la Unió Europea, actualment té unes 80 missions en actiu i, entre els seus objectius està la difusió i promoció de les ciències espacials en el món educatiu. El partner preferent d‘ESERO, a nivell estatal, és el “Parque de las Ciencias” (Granada) i a Catalunya l’impulsor és el CESIRE.

El web de l’ESA compta amb un espai anomenat “Teach with space” on recull diversos educatius tant per a primària com per a secundària. En relació a aquests recursos, ESERO ha creat un total de cinc kits o maletes pedagògiques, organitzades per temàtiques:

• Enginyers d’astronaus
  • Explorador espacial
  • Explorador exoplanetes
  • Coets
  • Observació terra

Els diferents documents amb les propostes educatives per a primària i secundària es poden consultar des d’aquest enllaç.

Kit ESERO: Enginyers d’astronaus

Descripció

La missió ORION està a punt de completar-se, el proper any veurem les primeres proves sense tripulació. La nau que permetrà viatjar per l’ espai profund a una nova generació d’ astronautes ja està en marxa. Pots ajudar-nos a seleccionar els millors materials per acabar de construir-les?

Conté un kit de materials reals del Satélite CHEOPS. Materials que han estats utilitzats en la construcció del satèl·lit que s’ha llançat al en desembre de 2019 y que ens ajudarà a a caracteritzar exoplanetes.

Vídeo: Kit ESERO Enginyer d’astronaus (POEFE) INS Altafulla

Kit Detecció d’exoplanetes

Quines eines necessitem per a detectar exoplanetes?

En aquest kit trobaràs experiències senzilles (mètode del trànsit, cromatografia bàsica per a detectar components en la atmosfera, detecció del camp magnètic, vida en condicions extremes, etc.) que permetran a l’alumnat realitzar hipòtesi sobre la possible existència de vida en altres sistemes planetaris reals.

Vídeo: Kit ESERO detectius d’exoplanetes (POEFE) Ins Ca n’Oriac.

Sol·licitud de materials

Contacteu amb el CRP de la Noguera: crp-noguera@xtec.cat o al 973 44 63 62

Presentació dels kits ESERO del dia 10/03/2021 a càrrec d’Olga Fuertes.

En relació amb aquesta temàtica, el CESIRE ha recollit en un espai web les diverses propostes educatives i recursos que s’hi relacionen (Accediu a la web)

A més dels kits, des d’ESERO també s’impulsen concursos i altres activitats:

• Cansat: concurs on els estudiants, en equip, han d’enlairar un petit satèl·lit, del tamany d’una llauna de refresc i, durant el trajecte, recollir diverses dades.
  • Astro Pi: utilitzant una Raspberry Pi, els estudiants han de desenvolupar el codi d’una aplicació informàtica que s’executarà a l´ISS (International Space Station).
  • Mission X: un repte educatiu d’abast internacional que, amb el nom “Entrena com un Astronauta”, està focalitzat en l’entrenament i la nutrició que cal seguir per a ser un bon astronauta.
  • Moon Camp Challenge: els alumnes són invitats a participar en la futura exploració espacial dissenyant en 3D un refugi humà a la Lluna, on s’hi pugui sobreviure.
  • Climate Detectives: en aquest cas el repte és canviar el present. Cal observar l’entorn, detectar un problema i actuar com a detectius climàtics per a proposar solucions.