Any Jordi Perelló: crònica d’una visita

Hola!

El Col·legi de Metges de Barcelona celebra enguany l’Any Jordi Perelló, amb una petita exposició i un espai a la Galeria de Metges Catalans.

Avui he passat per la Bonanova, i he aprofitat per visitar, i m’ha fet tanta gràcia que he pensat en compartir-vos-ho. Ell em “va explorar” quan van detectar la meva sordesa, com també el Professor Tortosa i en Miquel Serra-Raventós (gendre d’en Perelló). Ells són persones importants per mi, i per molts sords. Varen ser molt significatius. Com a ORL, el vaig tenir a ell i també en Viscasillas. Eren autèntics metges humanistes, amb una visió una mica més enllà de “l’orella”!

Tenen díptics sobre el Dr. Perelló, amb una breu introducció i biografia de la seva professió com a metge otorinolaringòleg i pioner de la foniatria a l’estat.

A la Galeria de Metges Catalans podem llegir més extensament la seva biografia més professional:

Biografia a la Galeria de Metges Catalans

En relació a l’educació dels alumnes sords, va fer una gran tasca al Fonoaudiológico José Mª de Porcioles, resumida aquí:

Retall de premsa “La Vanguardia Española”

I pel que fa a la llengua de signes, en Perelló va fer el primer diccionari de la llengua de signes (1985). El títol és “Lenguaje de signos manuales”, va comptar amb la col·laboració del professor sord Juan Frigola. La segona edició (1998) conté uns 4.500 signes:

Lenguaje de Signos Manuales

En Perelló és un dels referents de la Sordomudística i la història de les persones sordes de Catalunya. Va estimar els sords, primava molt la comunicació a més de la correción auditiva y oral que procurava fer als seus pacients/alumnes, fins i tot era molt exigent. Era comunicatiu amb els sords, per això va intentar consensuar los signos manuales. Era amic de sords adults, com en Josep Mª Segimon i la seva difunta germana Carmina, mare de 6 sords ja adults. Junts, feien coses a favor dels sords.

A la nostra web del CREDA, està penjat el PDF amb la biografia que vaig fer pel grup de treball de TAC (15/16):

Biografia Dr. Jordi Perelló