La serra de Collserola vista des del Puig d’Olorda

Aquest dimecres 14 de febrer de 2024 l’alumnat de l’assignatura de Geologia i Ciències Ambientals de 1r de batxillerat dels instituts Salvador Espriu i Fort Pius de Barcelona han realitzat l’itinerari geològic de Santa Creu d’Olorda.

El seu trajecte, partint des de l’escola Virolai, ha estat constituït per 7 parades en les que es han pogut observar diferents afloraments geològics destacables de la zona. Els/les alumnes, que han treballat la composició i propietats tant de les roques metamòrfiques com de les roques sedimentàries, han posat en pràctica diferents tècniques de camp per interpretar els processos de meteorització, erosió, transport, sedimentació, deformació i metamorfització que han patit les diferents roques. També han utilitzat diferents tècniques per mesurar la potència d’alguns dels afloraments.

A la primera parada i a la segona parada han estat a “La masia de Can Farrés”, on han descobert fòssils de crinoïdeus en la roca calcària del cobert prop de la masia, i a l’antiga Font de Can Farrés, on han deduït la formació d’aqüífers captius i lliures amb els seus nivells piezomètrics associats.

Han continuat l’itinerari fins a un espectacular plec anticlinal amb encavalcament de grans dimensions que il·lustra com actuen les forces de compressió i que formava part de la tercera parada.

A la quarta parada han observat fenòmens que es produeixen localment als vessants, com ara la formació de solcs i xaragalls que es formen quan l’aigua de la pluja arrossega i erosiona el terra. Les “badlands” són grans extensions de terra on té lloc aquest fenòmen.

A la cinquena parada han accedit a “La cova d’Or”, un conjunt de blocs fracturats dins les calcàries on es poden apreciar fenòmens càrstics i una gran quantitat de fòssils del Paleozoic.

En la sisena parada han pujat fins al Puig d’Olorda, i des d’allà, gràcies a una excel·lent panoràmica, han pogut interpretar el paisatge litoral, prelitoral i el delta del Llobregat. També han analitzat les roques calcàries del cim.

Han acabat el seu itinerari a la Pedrera dels ocells, una antiga mina de pissarres amb carbons del Silurià. En aquesta setena parada han pogut constatar que aquest aflorament de pissarres bituminoses va deixar d’exercir com a amfiteatre degut a un despreniment de dimensions considerables.

El recorregut ha estat llarg però l’alumnat i el professorat sempre han estat animats i motivats. Heu fet una gran tasca, fins la propera!