La classe Sant Jeroni aprenen a fer d’ornitòlegs al Delta del Llobregat

Aquest dimecres 11 de maig de 2022, les nenes i els nens de 4t del grup Sant Jeroni, que enguany l’Escola La Sínia de Molins de Rei, ha escollit noms de “cims emblemàtics”, han fet d‘ornitòlegs pels espais naturals del Delta de Llobregat per cloure el seu projecte d’estudi de la vall del riu Llobregat, des de les fonts fins al mar.
Les nenes i els nens d’inici s’han sorprès per la presència dels flamencs i de molts altres ocells, amb alguna tortuga de Florida exòtica. Entre altres coses, ens han explicat que coneixen els animals bioindicadors de la qualitat de l’aigua i que al curs alt, a Castellar de n’Hug, han trobat fins a 5 espècies diferents, amb un número indicador del seu màxim valor, el 10, que vol dir que l’aigua és molt bona.
L’itinerari d’aquest dimecres, amb un dia molt lluminós, la vegetació frondosa de les pluges recents i amb la primavera de ple, les nenes i els nens s’han passejat al llarg de sis quilòmetres per la reserva natural. Les activitats les hem iniciat des del context d’un espai i d’un temps que té una llarga història. Una història que va més enllà des dels nou anys que tenen les nenes i els nens de la classe de Sant Jeroni.
Han vist el Port de Barcelona, els avions que aterren al Prat del Llobregat, altres infraestructures necessàries i un riu ben ample que vessa al mar. També han mesurat el soroll provocat principalment pels avions.
Durant el recorregut han identificat plantes pròpies del delta com el tamariu i l’àlber. També han reconegut altres plantes com l’esbarzer, la ginesta, el margalló, la canya de Sant Joan o el canyís. Finalment, han fet una valoració de la qualitat ecològica de la vegetació de ribera seguint el protocol QRISI del Projecte Rius. Ens ha sortit un bioindicador 9, del número 12, de màxim.
Aprofitant la parada al mirador de Cal Malet, al costat del riu, ha observat mostres d’aigua i han comprovat la mediocritat de la qualitat de l’aigua, per la presència de cucs, tot i que també hi ha la gambeta d’aigua dolça. La caminada fins al mirador de la desembocadura permet veure molt bé l’entrada del riu al mar i els aiguamolls del marge dret, la platja de Ca l’Arana. Després, a l’aguait de Cal Tet, amb els prismàtics i un telescopi terrestre han vist nombrosos ocells aquàtics com el Cabussó Emplomallat, Cabusset, Bernat Pescaire, Martinet Blanc, Fotja, Xibec… Finalment, han aprofitat una parada a l’ombra d’una pineda litoral per esbrinar la qualitat de l’aigua determinant paràmetres com la temperatura, la transparència, l’olor, la presència d’escuma i la densitat.
El projecte Llobregat de les nenes i els nens de Sant Jeroni de l’Escola la Sínia ha conegut les Fonts del Llobregat de Castellar de N’Hug, acompanyat pel Camp d’aprenentatge de l’Alt Berguedà i el delta del Llobregat, acompanyats pel Camp d’aprenentatge de Can Santoi.
Les nenes i els nens de 4t, les mestres, monitores i estudiants de pràctiques hem compartit un dia ple de descobertes i amb nous interessos comuns.