Experimentem l’energia solar

L’Escola Mercè Rodoreda de Martorell ha vingut aquest dijous 9 de juny de 2022 a experimentar amb les energies del Sol al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi  a Molins de Rei.

Els experiments que han fet han consistit en dos tallers per conèixer com es pot cuinar i escalfar aigua amb la calor que rebem del Sol i un tercer per veure com obtenir electricitat amb la llum solar.

El taller de cuina ha consistit en fer funcionar la cuina solar parabòlica, que gràcies a la seva forma concentra la calor en el seu focus. Ajustant de forma curosa l’orientació de la cuina  parabòlica perpendicular a la radiació solar s’ha arribat a una temperatura rècord de 102,5ºC. Hem cuit unes bones pomes al forn.

En el segon taller hem muntat uns col·lectors solars per a escalfar l’aigua. Són de fusta, amb un aïllant sintètic suplementari de poliestirè expandit al fons de la capsa i al seu interior, una mànega negre que prèviament hem emplenat amb aigua. Hem experimentat amb tres col·lectors iguals, però un d’ells l’hem deixat sense coberta de vidre, l’altre amb un vidre i el tercer amb dos. Per què ho hem provat? Per veure l’eficiència de l’escalfor obtinguda al cobrir o no cobrir les mànegues negres del seu interior. Hem mesurat les temperatures inicials i finals dels tres col·lectors i hem comprovat que ha funcionat millor el col·lector cobert amb dos vidres. Altres dies més lluny de l’estiu ens funciona millor el d’un vidre. Ja en el mes de juny i amb un dia calorós com el d’avui, ens ha escalfat millor el seu interior el de dos vidres. Sobre l’efecte hivernacle que fan les cobertes de vidre, hem valorat que amb més cobertes arribarà un moment que dificultaran l’entrada de la radiació.

En el tercer taller hem provat com la placa fotovoltaica transforma la llum solar amb corrent elèctric i hem fet funcionar un ventilador solar. Durant el muntatge hem comprovat que el corrent elèctric necessita circular pels cables conductors, i posant un interruptor en mode “circuit obert”, el ventilador no funciona perquè els cables deixen d’estar en contacte. També han pogut “canviar el sentit de gir” del ventilador solar canviant els cables del lloc a on s’alimenta el motor.

Han descobert també la importància de l’orientació dels estris solars en relació al recorregut que fa a l’espai, tant a l’hemisferi nord com al sud. Aquí a on vivim l’orientació inclinada i cap el sud permet una major obtenció d’energia del Sol i, al seu torn, les energies solars ens faciliten l’estalvi energètic i eviten l’emissió de contaminants.

Així, l’escola consolida el projecte d’energies renovables i tallers que prèviament han fet els grups de 5è. I avui, un grup molt motivat!