PREMIS ESCOLES VERDES

La Generalitat de Catalunya impulsa, a través del Programa Escoles Verdes, l’ambientalització integral dels centres educatius de Catalunya.

Els objectius del Programa són: ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió i relacions amb l’entorn); promoure la participació i la implicació activa de tota la comunitat educativa en la millora del seu entorn immediat (centre, barri, municipi), i afavorir l’intercanvi entre els centres que participen en el Programa a fi de construir una gran xarxa d’escoles per a la sostenibilitat.

El Premi Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya es regula per l’Ordre TES/154/2018, de 19 de setembre (DOGC núm. 7711, de 21.9.2018). Es va crear per impulsar el reconeixement públic de trajectòries i iniciatives exemplars d’educació per a la sostenibilitat dutes a terme per centres educatius que disposen del Distintiu d’Escola Verda atorgat per la Generalitat de Catalunya.

Premi Escoles verdes de l’any 2021 vol reconèixer públicament iniciatives d’educació per a la sostenibilitat en les categories següents:

a) En reconeixement d’una trajectòria de millora contínua en el procés d’ambientalització integral del centre i en la implicació en la millora del seu entorn.

b) En reconeixement d’una actuació singular, dins o fora del centre educatiu, que reculli el màxim de contextos d’acció que promou el Programa Escoles Verdes: la participació de tota la comunitat educativa, la gestió ambiental del centre, el currículum, i la difusió i la implicació en l’entorn.

c) En reconeixement d’un treball en xarxa, dut a terme conjuntament amb altres agents del territori (altres centres educatius o institucions o entitats), per a la millora ambiental dels diferents centres que participen en el projecte i del seu entorn.

2. El període de presentació de les candidatures abastarà  fins al 8 d’octubre de 2021.

3. Requisits de participació i candidatures

3.1 Poden optar al Premi Escoles Verdes els centres educatius que tinguin el Distintiu d’Escola Verda que atorga la Generalitat de Catalunya.

3.2 Les candidatures per optar al Premi s’han de presentar a proposta de tercers, d’acord amb els requisits que estableix el punt 4. Poden presentar les candidatures les persones físiques, les persones jurídiques i els ens locals.

4. La presentació de les candidatures s’ha de fer tenint en compte les consideracions següents:

4.1 Les sol·licituds de les candidatures han d’anar acompanyades d’una memòria descriptiva de la candidatura en què constin els mèrits que justifiquen la presentació a aquest Premi.

4.2 En el cas dels ens locals, el formulari de sol·licitud de la candidatura, i també la informació sobre aquest tràmit, està a disposició de les persones sol·licitants a l’Extranet de les administracions públiques de Catalunya, EACAT, a l’adreça electrònica següent: http://www.eacat.cat.

4.3 En el cas de persones jurídiques, el formulari de sol·licitud específic habilitat per tramitar la candidatura, que és d’ús obligatori, i també la informació sobre aquest tràmit, està a disposició de les persones sol·licitants a l’adreça electrònica següent: http://web.gencat.cat/ca/tramits.

4.4 En el cas de persones físiques, la presentació de les candidatures es pot dur a terme presencialment o electrònicament de la manera següent:

El formulari de sol·licitud de la candidatura està a disposició de les persones sol·licitants a l’adreça electrònica següent: http://web.gencat.cat/ca/tramits.

5. El jurat està integrat pels membres següents:

El senyor Antoni Ferran i Mèlich, director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, que actua com a president.

El senyor Jesús Moral Castrillo, sub-director general d’Innovació i Formació del Departament d’Educació.

La senyora Núria Canals Sangrà, presidenta de la Societat Catalana d’Educació Ambiental.

La doctora Anna Maria Geli de Ciurana, catedràtica de la Universitat de Girona.

La doctora Núria Roca Pascual, professora agregada del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals de la Universitat de Barcelona.

El senyor Joan Gamero Gómez, vocal de Pedagogia i Escola del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya.

El senyor Jordi Giménez Manent, vice-president de la Federació de Pares i Mares d’Alumnes d’Estudis Sufragats amb Fons Públics no Universitaris de Catalunya (FAPAES).

6. La dotació del Premi és la següent:

6.1 El Premi Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya té una dotació global de 6.000,00 euros amb càrrec a la posició pressupostària AG11 D/483000100/5530/0000 del pressupost del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.

6.2 Per a la categoria de trajectòria [base 1 a) de l’Ordre], el premi és de 3.000 euros, i per a les altres dues categories relatives a l’actuació singular i al treball en xarxa [bases 1 b) i 1 c) de l’Ordre] és de 1.500 euros per a cadascuna.