ORIENTACIONS PSICOPEDAGÒGIQUES PROGRAMA TENIM LA PARAULA

L’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica del Baix Penedès ens proposen aquestes orientacions per treballar la competència oral amb tots els alumnes:

A l’hora de dissenyar activitats que fomentin l’expressió oral del nostre alumnat, cal tenir en compte el marc Disseny universal per a l’aprenentatge (DUA). Aquest marc ens ensenya que és essencial  pensar quina és la variabilitat de la nostra aula. Actualment, parlem de variabilitat i no de diversitat, perquè quan parlem de diversitat estem focalitzant les dificultats que presenta l’alumne (trastorn)  i quan parlem de variabilitat estem focalitzant el context  i les barreres metodològiques, les quals haurem de dissenyar activitats per eliminar-les i així fer una inclusió real dins l’aula, potenciant les fortaleses i ensenyant estratègies compensatòries per les seves necessitats. Hem de partir que cada alumnat té una variabilitat personal i cultural. Es tracta de no dissenyar activitats dins la mitjana (per un alumne mitjà), sinó dissenyar activitats que incloguin els alumnes que estan als marges (tant per dalt com per baix). No es tracta d’adaptar o fer adaptacions sinó de dissenyar per a tots.

A continuació us presentem dos vídeos que exemplifiquen la variabilitat dels alumnes:

En aquest enllaç podreu consultar exemples d’accions pedagògiques relacionades amb els principis DUA.