El Departament d’@Educaciocat posa en marxa un projecte amb Intel·ligència Artificial per afavorir l’èxit educatiu de tot l’alumnat

El Departament d’Educació ha posat en marxa un projecte d’innovació avançada per incorporar la Intel·ligència Artificial per afavorir l’èxit educatiu de tot l’alumnat i la cohesió social en els centres educatius de Catalunya.Es tracta del projecte IA_Watsom, Intel·ligència artificial per a la millora de l’èxit educatiu, que s’engega aquest curs com a prova pilot amb la participació d’uns 490 alumnes i més de 12 docents de 6 centres educatius. Aquesta tarda s’ha fet la primera sessió amb 13 docents a l’IBM Client Center a Barcelona, un dels proveïdors de l’equipament conjuntament amb KIO AI.

Un cop finalitzada la prova pilot de l’IA_Watsom, es farà una avaluació per tal de detectar estratègies que puguin estendre’s a la resta de centres educatius. La iniciativa també té com a objectius acompanyar els centres en l’anàlisi avançada de patrons de comportament per promoure canvis organitzatius i la millora de la convivència, i el fet de posar en valor el paper inclusiu de la tecnologia per assolir l’èxit educatiu de tot l’alumnat.

Aquest projecte es porta a terme a través d’un joc d’ordinador on l’alumnat respon una sèrie de preguntes sobre la seva relació amb el grup classe. L’aplicació realitza un sociograma del grup per a la presa de decisions i estratègies educatives de l’equip docent. I, per confirmar els resultats obtinguts hi ha un robot que conversa amb l’alumnat. Aquesta conversa és important perquè l’alumne percep el robot com a interlocutor lliure d’autoritat. El producte ha estat validat per l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya i està avalat pel Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI).

Distribució territorial i equitat

La prova pilot per aquest curs s’ha dissenyat amb 6 centres de diferent tipologia: una ZER, dues escoles de primària, dos instituts i un institut escola per tal de vetllar per distribució territorial i l’equitat. En la tria de centres s’ha tingut en compte aquells centres que participen en el programa d’innovació pedagògica AquíProuBullying, així com la disponibilitat de les infraestructures per poder portar a terme el projecte.

L’actuació s’emmarca en els diferents projectes que el Departament d’Educació ha posat en marxa d’innovació avançada en l’ús de tecnologies emergents en educació com la IA, el BigData o la realitat immersiva, al servei de l’èxit educatiu de l’alumnat. Aquests projectes exploren tendències nacionals i internacionals que integren tecnologies digitals per a la millora de l’èxit educatiu de tot l’alumnat a través de proves de concepte en centres pilot que valoren el seu impacte.

Els avenços tecnològics son una oportunitat per la millora de l’educació, la personalització de l’aprenentatge, les dinàmiques, l’aprenentatge i la docència i la gestió de centre, sempre amb l’objectiu de garantir l’èxit educatiu.

Font: Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. 30 de gener de 2020

A altres països, com Perú o a Espanya (diverses comunitats autònomes), porten a terme adaptacions a les seves necessitats educatives amb el suport d'aquest projecte).
A continuació us deixem un vídeo divulgatiu produït per IBM. El vídeo d'encapçalent de la notícia el va publicar el diari La Vanguardia, el 19 de setembre de 2018.