La formació interna de centre (FIC) recull la tradició de treball intern que els centres porten a terme des de fa molts anys. Té com a finalitat contribuir a l’actualització metodològica del professorat dels centres, donant valor a la seva experiència i saber, per afavorir l’increment de l’èxit educatiu de l’alumnat.
Aquesta formació suposa un procés col·lectiu de reflexió i dinamització interna a partir de conèixer i reconèixer en quins aspectes es pot millorar i és prioritari avançar.
Per al desenvolupament de la FIC el Departament d’Ensenyament facilita als centres:
– eines d’autodiagnosi
– materials de formació
– protocols i instruments d’avaluació
Clicant AQUÍ disposareu de tota la informació sobre aquest extrem
Requisits de la FIC
És important entendre aquesta formació com un procés per avançar col·lectivament en l’enfortiment de la cultura del centre.
Per tant, requereix:
- El consens previ entre l’equip directiu i l’equip docent. És important que els equips directius presentin i expliquin el sentit d’aquesta formació a les persones del claustre o dels departaments didàctics.
- El compromís i la participació d’una majoria del professorat del centre.
- Un equip de coordinació, que tindrà el compromís de liderar la proposta formativa del centre. Estarà constituït, com a màxim, per tres persones del centre, entre les quals n’hi ha d’haver alguna de l’equip directiu.
- Adquirir el compromís d’elaborar una carpeta de formació que reculli evidències del treball fet en les diferents fases de l’itinerari. Aquesta documentació servirà per fer un seguiment avaluatiu intern de la transferència a les aules del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels aprenentatges.
La inspecció d’educació podrà avaluar l’impacte d’aquesta formació en el centre
Presentació en diapositives de la FIC
ITINERARIS
Llars d’infants
Del currículum a l’aula al cicle 0-3
Educació Infantil i Primària
CCP3 Resolució de problemes a l’educació primària
CCP1 Escriure a l’escola: escriure des de les àrees
CCP2 Escriure a l’escola: parlar per escriure
AVP1 Avaluar per aprendre: l’avaluació al servei de l’aprenentatge de l’alumnat
TAPR Usos curriculars de les TAC a l’educació primària
CMP1 Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’educació infantil i primària
La lectura a l’escola. Ensenyament i aprenentatge de la lectura (3-12 anys)
CMP2 El càlcul a l’educació infantil i primària
Educació Secundària
CIS1 El treball experimental a les classes de ciències
CCS1 Escriure a l’institut: escriure a les classes de llengua
CCS2 Escriure a l’institut: escriure des de les matèries
AVS1 Avaluar per aprendre: l’avaluació al servei de l’aprenentatge de l’alumnat
CMS1 Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’ESO
CMS2 La geometria a l’educació secundària obligatòria
TASE Usos curriculars de les TAC a l’educació secundària
CONCRECIÓ DE LA DEMANDA DE FORMACIÓ INTERNA
Criteris, instruccions i orientacions
Per concretar la demanda formativa del vostre centre cal emplenar aquest FORMULARI
La participació del professorat de cada centre en els grups de treball i seminaris de coordinació intercentres, s’articularà en iniciar-se el curs 2013-2014 d’acord amb la dinàmica de la nostra demarcació i de les reunions de treball de la Inspecció d’Educació i el Servei Educatiu amb les direccions de cada escola o institut.