La meva germana és diferent

DADES TÈCNIQUES
Autor: Pako Sagarzazu
Il·lustrador: Mikel Valverde
Editorial: LA GALERA
Any d’edició: 2001
Col·lecció: I què?
Format: Enquadernació rústica
Idioma: Català
Pàgines: 32
Nivell: Educació primària (Cicle Mitjà)

ESTUDI DEL LLIBRE
Temes principals: la diversitat i la tolerància

• Subtemes:  les relacions de família

Gènere:  narrativa curta

Resum/Argument
Un nen ens explica a través d’algunes experiències per què la seva germana, amb síndrome de Down, és diferent als altres i a la vegada, tan especial.

Ambientació:

• Espai: Casa, escola, camp
  • Temps: Passat recent i present

Personatges: El nen (narrador), la seva germana, els seus pares i els seus amics

PROPOSTES D’ACTIVITATS
Abans de llegir
1- Observació de la portada i posterior lectura de la frase de la contraportada: “La meva germana és especial, diferent als altres. Potser és per això que me l’estimo tant”.
2- Reflexió sobre el significat que té la frase i extrapolar-la a cadascú dels alumnes (estimació pels germans, germanes, cosins, amics… Tu ets igual que el teu cosí?).
3- Preguntem quin argument creuen que pot tenir la historieta o quins temes pot tractar.

Durant la lectura
El mestre/a llegirà el conte amb deteniment, aturant-se a cada plana per comentar els dibuixos i fent preguntes als alumnes sobre com veuen els protagonistes (contents, tristos, enfadats, enjogassats…) relacionant-ho amb la situació en què es troben els personatges.

Després de la lectura
En finalitzar el relat formarem una rotllana en gran grup i parlarem sobre allò que tracta el llibre tot relacionant-ho amb les seves pròpies vivències. El mestre serà un espectador més, tot i que podrà reconduir les reflexions dels alumnes fent preguntes:

• Us heu quedat mai sols?
  • Com us heu sentit?
  • Tots els alumnes d’aquesta classe sou iguals?
  • Compareu diferents aspectes entre vosaltres(trets físics i de caràcter…).

D’aquesta manera  fem evident que les persones són diferents unes de les altres en molts aspectes.

Tot seguit anirem a la biblioteca i per grups farem una cerca per la xarxa, enciclopèdies… sobre la Síndrome de Down. Els alumnes llegiran allò que han trobat fent una posta en comú. El mestre aclarirà els conceptes més difícils d’entendre.

Com a activitat final farem direm que cada alumne dibuixi un peix (com fa la protagonista de la història al conte) i al final de la sessió els ensenyarem perquè vegin que n’hi ha d’una gran diversitat de colors i formes i que en definitiva, no n’hi ha cap que sigui igual que un altre. Penjarem els dibuixos en un racó de la classe.

Ressenya: Pau Chavarria (Escola Santa Maria de Cervelló)