Les 10 “píndoles” d’en Jaume Centelles a Sant Vicenç dels Horts

1. Dotar l’escola d’un ambient lector: recomanacions de llibres als lavabos, identificar els penja-robes personals amb el llibre preferit per cadascú, penjar les pistes del personatge misteriós, presentar en un lloc preferent el “llibre estimadíssim del mes”, converses i lectures individualitzades…
  2. Fer sortir els llibres de la biblioteca (essencial per a donar a conèixer les novetats).
  3. Obrir l’ambient lector de l’escola al barri i fer partícip del mateix als llibreters i a altres botiguers.
  4. Estar convençut que la lectura és un treball en equip.
  5. Usar els llibres d’imaginació per a parlar de fets i conceptes que difícilment trobarem al currículum: Obres com La venjança dels mofetes, Només un segon i Voces en el parque poden servir d’excusa per parlar del temps o bé obres com En Tolstoi, un conte de fades pot servir per a parlar de temes tan actuals com els desnonaments.
  6. Servir-nos d’altres tipologies textuals con les notícies i reportatges dels diaris per a conèixer l’actualitat, però també per iniciar-los en l’accés a la informació.
  7. Fomentar la lectura de la imatge com una eina per a comprendre l’entorn: les visites a les exposicions són essencials.
  8. Usar els llibres coma reclam per a accions solidàries: 1 kg de… = un llibre.
  9. Arribar a la lectura a través de l’escriptura (escriptolectura): dedicar 1/2 hora diària a l’escriptura facilitarà l’adquisició de la competència lectora.
  10. Finalment, fent-se seva la frase de l’escultor vendrellenc Josep Cañas (“llegeix com si caminessis”), va reflexionar sobre la necessitat de prendre’s la lectura (i l’ensenyament) des de la perspectiva de l’educació lenta.

Aquestes 10 idees, Jaume Centelles les va desenvolupar en una conferència al Servei Educatiu Baix Llobregat-6 el proppassat 13 de novembre de 2012.