700 anys de la mort de Ramon Llull. Vindicació d’Anna Rubiés i “El llibre de les bèsties contat als infants”

Ramon Llull és un dels màxims exponents de la cultura i el pensament a Europa. L’originalitat del seu pensament i la qualitat de la seva literatura han fet de Llull la figura més destacada de la cultura catalana de tots els segles arreu del món. La seva obra, escrita principalment en català i llatí, i probablement també en àrab, ha tingut una gran influència entre grans pensadors, des del mateix segle XIV fins als nostres dies. Els seus llibres han estat editats i traduïts a desenes de llengües als centres de cultura i estudi més prestigiosos d’arreu del món.

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha acordat declarar el 2016 Any Llull amb motiu del setè centenari de la seva mort. Aquesta celebració es farà entre el mes de novembre de 2015 i el mes de novembre de 2016.

Aprofitant aquesta celebració potser seria convenient vindicar la lectura a les escoles de l’adaptació d’una de les seves obres, El llibre de les bèstiesa càrrec d’Anna Rubiés.

El llibre de les bèsties és una faula que explica les intrigues que es viuen a la cort del Lleó, que és el rei elegit. I, com qui no vol la cosa, se succeeixen les traïcions, les aliances, hi ha assassinats i un final feliç. Tot plegat en una mena d’historieta entretinguda on els animals encarnen vicis i virtuts humanes.

L’any 1934 la mestra Anna Rubiés va fer una adaptació de El llibre de les bèsties adreçada als escolars. Fou publicada per la impremta Elzeviriana de Barcelona.. L’any 1981 l’editorial l’Atzar, dins la col·lecció Lectures de l’estudiant, en feu una reedició.

Ramon Bassa, professor de la Universitat de les Illes Balears a l’obra col·lectiva El Patrimoni de la imaginació : llibres d’ahir per a lectors d’avui, escriu un capítol dedicat a l’adaptació que Anna Rubiés fa de El llibre de les bèsties.