Els il·lustrats: una descoberta, diverses veus

Els àlbums il·lustrats

Obrir un àlbum il·lustrat és com desembolicar un regal: no se sap ben bé que hi haurà a dins fins que s’ha obert.

Amb aquesta sentència enceten la Cecília Lladó i la Mònica Badia l’obra “Els il·lustrats: una descoberta, diverses veus”, un magnífic document que sobre els àlbums il·lustrats que ha editat el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, en el marc de la campanya El gust per la lectura 2013-14 que promou la Subdirecció General de Llengua i Plurilingüisme (Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics).

Es tracta d’un dossier molt complet que orienta als docents com treballar amb l’alumnat els àlbums il·lustrats a l’aula i a la biblioteca escolar. Si bé té una introducció teòrica, essencial per a entendre el fenomen de l’album il·lustrat, es tracta d’una obra molt didàctica, amb orientacions i exemples de propostes de treball.

Això és molt d’agrair.

Tal i com expliquen a la introducció, les autores, amb aquest dossier pretenen:

• Afavorir en els docents la reflexió sobre els aprenentatges que poden fer els seus alumnes a través dels llibres i els àlbums il·lustrats.
  • Proporcionar una base teòrica mínima al voltant de la il·lustració i de la conversa literària, per tal que es pugui aprofundir a l’aula el treball amb els llibres i els àlbums il·lustrats a tots els nivells.
  • Oferir una selecció de llibres i àlbums il·lustrats de qualitat, classificats per edats, temàtiques i nivells.
  • Mostrar una sèrie d’exemples de bones pràctiques al voltant de llibres i àlbums concrets, per a diferents nivells.

Per això l’han estructurat en tres grans apartats:

• Uns fonaments teòrics, necessaris per ajudar la nostra pràctica i saber per què treballem en una direcció determinada.
  • Unes orientacions generals sobre com treballar amb els il·lustrats a l’aula.
  • Unes propostes amb àlbums concrets per a l’educació infantil, primària i ESO. Concretament les propostes que ens fan versen sobre les obres: El petit Blau i el petit Groc, Neda que neda, Dimitri, L’autobús de la Rosa, La Caputxeta Vermella, Un goril·la, Imagina’t un dia i L’arbre de la vida. Són vuit exemples de com treballar l’àlbum il·lustrat, des d’educació infantil fins a l’ESO.

A més ens presenten unes propostes elaborades i dutes a terme en escoles i instituts i una extensa bibliografia i una llista àlbums recomanats.

Descarregueu  Els il·lustrats: una descoberta, diverses veus

1. Retroenllaç: Addenda a la conferència d’àlbums il·lustrats | reporteducació

2. Retroenllaç: Àlbums de Kalandraka | reporteducació

3. Retroenllaç: I2 / I3 – Àlbums il·lustrats per a cicle mitjà i cicle superior | reporteducació