Dades del centre
Nom del centre: Escola Jaume II
Adreça: Av. Sant Jordi, 1
Codi postal: 43519
Localitat: El Perelló
Telèfon: 977.49.00.82
Adreça electrònica: e3001929@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
L’activitat es basa en uns tallers internivells a Parvulari que es realitzen una tarda al mes (6-7 en total), essent els grups formats per una quinzena d’alumnes dels tres cursos d’infantil, on cada mestre és el responsable de preparar, organitzar i coordinar el taller en qüestió. Les propostes, dinàmiques i que requereixen la col·laboració entre tots els nens, giren entorn a la plàstica, la manipulació, cuina o de caire experimental. Tot plegat, amb una organització pròpia del nostre centre on més endavant en farem incidència.
Àmbits d’actuació
Aula/Curs/Cicle
Educació Infantil
Currículum
Àrees/Matèries/Mòduls
Totes les àrees d’infantil
Capacitats/competències
- Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
- Aprendre a pensar i a comunicar.
- Aprendre a descobrir i a tenir iniciativa
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: 2013-14
Punt de partida: Curs 2011-12
Objectius:
- Agrupar alumnes de diferents edats per:
- Establir nous llaços emocionals.
- Potenciar estratègies de conversa.
- Dinamitzar mecanismes d’ajuda entre grans i petits (és a dir, que els més grans de Parvulari puguin ajudar i guiar en tasques més complexes; i que, com a conseqüència, els més petits els tinguin com a referent).
- Fer activitats més lúdiques, experimentals, dinàmiques, creatives…
- Gaudir i prendre consciència d’una nova manera d’organització i de treball.
- Establir contacte amb altres mestres del cicle diferents al del seu tutor/a i amb la seva manera de guiar les activitats.
Desenvolupament de l’experiència:
Tenint en consideració la disponibilitat de mestres, d’aules i el nombre de grups-classe i la ràtio de cada curs acadèmic, proposem:
- Distribuir els alumnes en 7 grups internivells.
- Que a cada grup hi hagi una mitjana de 2-3 alumnes de cada grup-classe.
- Per tant, cada grup internivell estarà compost per una mitjana de 15 alumnes.
- Que cada grup tingui un color identificatiu diferent: roig, blau, groc, verd, taronja, lila, marró.
- Revisar, segons els següents criteris, que els grups siguin el màxim d’homogenis entre ells, però heterogenis en si de cada grup. Repartint:
- Xiquets i xiquetes.
- Alumnes segons la seva conducta.
- Alumnes segons el seu nivell d’aprenentatge.
- Alumnes segons el seu nivell de comprensió de la llengua.
- Alumnes amb alguna incidència familiar (bessons, cosins…)
Segons la metodologia anteriorment esmentada en aquest apartat i les característiques pròpies de cada curs, poden haver-hi les variacions necessàries i que considerem oportunes per al bon funcionament d’aquests tallers internivells.
Un cop tenim els 7 grups internivells, les 7 activitats preparades i el calendari d’aplicació, acordem que els tallers s’organitzaran de la següent manera:
- Els diferents grups realitzaran els tallers durant el calendari establert en mètode de ‘roda’ segons el quadre resum explicatiu.
- Els espais on es duran a terme els tallers seran normalment a les aules on els mestres en són els tutors. Però es poden emprar altres espais de l’escola com l’aula de psicomotricitat, biblioteca…
- Els alumnes de P-5 seran els encarregats d’anar a buscar els membres del seus grups a les classes dels més petits i guiar-los a les aules que pertoqui.
- A la porta de cada aula els alumnes trobaran una taca del color del grup i un rètol del nom del color amb lletra de pal i lligada com a identificació del grup.
- Els alumnes portaran un medalla del color del seu grup com a símbol representatiu d’aquest.
- A les aules de cada grup-classe disposem d’un mural on es reflexa a quin grup internivell va cada alumne durant el curs. I disposem d’un petit targetó plastificat del logo dels tallers per penjar-lo al nostre horari setmanal.
Treball competencial: A través de la col·laboració entre alumnes de diferents edats, promoure l’ajuda a través de les tasques encomanades a cada nivell acord a les seves possibilitats; tot adquirint destreses i coneixements que poden aplicar a la seva vida a fora de l’escola.
Temporització: Tot un curs.
Recursos humans i materials: Les aules de Parvulari i en gimnàs. Els mestres i els alumnes de Parvulari. I els materials necessaris de cada taller.
Valoracions i conclusions: Molt bona. Certament hem complert els objectius fixats. I ens encoratja a continuar-ho durant els cursos propers. De fet, ja hem iniciat la difusió de la nostra organització als mestres de cicle inicial, per a que també ho puguin duu a terme.
Documentació complementària: No n’hi ha.
Aspectes innovadors: L’Organització tan de l’espai, horària com d’organització general dels tallers.
Eficiència: Bona.
Criteris d’avaluació: Els propis de la tasca docent de cada activitat per fer-ne millores. Així com, l’autoavalució dels propis alumnes.
Autoria de l’experiència
Coordinació: Jordi Lleixà i Moliné
Professorat implicat: Equip de mestres d’educació infantil.
Contacte
Nom i cognoms: Jordi Lleixà i Moliné
Telèfon: 977 49 00 82
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.
Validador/a
Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat
Resum per accedir a la fitxa
Títol: Tallers internivells a parvulari.
Centre: Escola Jaume II
Població: El Perelló
Àmbit d’actuació: Educació Infantil
Breu descripció: L’activitat es basa en uns tallers internivells a Parvulari que es realitzen una tarda al mes (6-7 en total), essent els grups formats per una quinzena d’alumnes dels tres cursos d’infantil, on cada mestre és el responsable de preparar, organitzar i coordinar el taller en qüestió. Les propostes, dinàmiques i que requereixen la col·laboració entre tots els nens, giren entorn a la plàstica, la manipulació, cuina o de caire experimental. Tot plegat, amb una organització pròpia del nostre centre on més endavant en farem incidència.