Tallers internivells

Dades del centre

Nom del centre: Escola Jaume II
Adreça: Av. Sant Jordi, 1
Codi postal: 43519
Localitat: El Perelló
Telèfon: 977.49.00.82
Adreça electrònica: e3001929@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

L’activitat es basa en uns tallers internivells a Parvulari que es realitzen una tarda al mes (6-7 en total), essent els grups formats per una quinzena d’alumnes dels tres cursos d’infantil, on cada mestre és el responsable de preparar, organitzar i coordinar el taller en qüestió. Les propostes, dinàmiques i que requereixen la col·laboració entre tots els nens, giren entorn a la plàstica, la manipulació, cuina o de caire experimental. Tot plegat, amb una organització pròpia del nostre centre on més endavant en farem incidència.

Àmbits d’actuació

Aula/Curs/Cicle
Educació Infantil
Currículum

Àrees/Matèries/Mòduls

Totes les àrees d’infantil

Capacitats/competències

  • Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
  • Aprendre a pensar i a comunicar.
  • Aprendre a descobrir i a tenir iniciativa

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2013-14

Punt de partida: Curs 2011-12

Objectius:

  • Agrupar alumnes de diferents edats per:
    • Establir nous llaços emocionals.
    • Potenciar estratègies de conversa.
    • Dinamitzar mecanismes d’ajuda entre grans i petits (és a dir, que els més grans de Parvulari puguin ajudar i guiar en tasques més complexes; i que, com a conseqüència, els més petits els tinguin com a referent).
  • Fer activitats més lúdiques, experimentals, dinàmiques, creatives…
  • Gaudir i prendre consciència d’una nova manera d’organització i de treball.
  • Establir contacte amb altres mestres del cicle diferents al del seu tutor/a i amb la seva manera de guiar les activitats.

Desenvolupament de l’experiència:

Tenint en consideració la disponibilitat de mestres, d’aules i el nombre de grups-classe i la ràtio de cada curs acadèmic, proposem:

  • Distribuir els alumnes en 7 grups internivells.
  • Que a cada grup hi hagi una mitjana de 2-3 alumnes de cada grup-classe.
  • Per tant, cada grup internivell estarà compost per una mitjana de 15 alumnes.
  • Que cada grup tingui un color identificatiu diferent: roig, blau, groc, verd, taronja, lila, marró.
  • Revisar, segons els següents criteris, que els grups siguin el màxim d’homogenis entre ells, però heterogenis en si de cada grup. Repartint:
    • Xiquets i xiquetes.
    • Alumnes segons la seva conducta.
    • Alumnes segons el seu nivell d’aprenentatge.
    • Alumnes segons el seu nivell de comprensió de la llengua.
    • Alumnes amb alguna incidència familiar (bessons, cosins…)

Segons la metodologia anteriorment esmentada en aquest apartat i les característiques pròpies de cada curs, poden haver-hi les variacions necessàries i que considerem oportunes per al bon funcionament d’aquests tallers internivells.

Un cop tenim els 7 grups internivells, les 7 activitats preparades i el calendari d’aplicació, acordem que els tallers s’organitzaran de la següent manera:

  • Els diferents grups realitzaran els tallers durant el calendari establert en mètode de ‘roda’ segons el quadre resum explicatiu.
  • Els espais on es duran a terme els tallers seran normalment a les aules on els mestres en són els tutors. Però es poden emprar altres espais de l’escola com l’aula de psicomotricitat, biblioteca…
  • Els alumnes de P-5 seran els encarregats d’anar a buscar els membres del seus grups a les classes dels més petits i guiar-los a les aules que pertoqui.
  • A la porta de cada aula els alumnes trobaran una taca del color del grup i un rètol del nom del color amb lletra de pal i lligada com a identificació del grup.
  • Els alumnes portaran un medalla del color del seu grup com a símbol representatiu d’aquest.
  • A les aules de cada grup-classe disposem d’un mural on es reflexa a quin grup internivell va cada alumne durant el curs. I disposem d’un petit targetó plastificat del logo dels tallers per penjar-lo al nostre horari setmanal.

Treball competencial: A través de la col·laboració entre alumnes de diferents edats, promoure l’ajuda a través de les tasques encomanades a cada nivell acord a les seves possibilitats; tot adquirint destreses i coneixements que poden aplicar a la seva vida a fora de l’escola.

Temporització: Tot un curs.

Recursos humans i materials: Les aules de Parvulari i en gimnàs. Els mestres i els alumnes de Parvulari. I els materials necessaris de cada taller.

Valoracions i conclusions: Molt bona. Certament hem complert els objectius fixats. I ens encoratja a continuar-ho durant els cursos propers. De fet, ja hem iniciat la difusió de la nostra organització als mestres de cicle inicial, per a que també ho puguin duu a terme.

Documentació complementària: No n’hi ha.

Aspectes innovadors: L’Organització tan de l’espai, horària com d’organització general dels tallers.

Eficiència: Bona.

Criteris d’avaluació: Els propis de la tasca docent de cada activitat per fer-ne millores. Així com, l’autoavalució dels propis alumnes.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Jordi Lleixà i Moliné
Professorat implicat: Equip de mestres d’educació infantil.

Contacte

Nom i cognoms: Jordi Lleixà i Moliné
Telèfon: 977 49 00 82
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Tallers internivells a parvulari.
Centre: Escola Jaume II
Població: El Perelló
Àmbit d’actuació: Educació Infantil
Breu descripció: L’activitat es basa en uns tallers internivells a Parvulari que es realitzen una tarda al mes (6-7 en total), essent els grups formats per una quinzena d’alumnes dels tres cursos d’infantil, on cada mestre és el responsable de preparar, organitzar i coordinar el taller en qüestió. Les propostes, dinàmiques i que requereixen la col·laboració entre tots els nens, giren entorn a la plàstica, la manipulació, cuina o de caire experimental. Tot plegat, amb una organització pròpia del nostre centre on més endavant en farem incidència.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>