Experimentem, manipulem.

Experimentem, manipulem i creem

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/Santa Anna, 8-14
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.44.21.58
Adreça electrònica: e3007211@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

L’alumnat d’Educació Infantil en una de les seves sisenes hores realitza dintre del taller d’experiments una sèrie d’activitats manipulatives, d’exploració i interpretació amb diversos materials ja sigui del tipus sòlid, líquid com gasós. Aquest és un treball intercicles que després passa a ser d’aula tant en grups reduïts, per parelles o individual. Els alumnes s’ho passen d’allò més bé investigant i aprenent dels seus propis experiments i és un aprenentatge molt motivador per a ells/es. Fem ciència amb materials propers a l’alumnat.
I s’inicia el xiquets i xiquetes amb el pensament científic.

Àmbits d’actuació

Treball Intercicles.
Educació Infantil.
Taller de 6a hora.

Àrees/Matèries/Mòduls

Educació Infantil: Àrea Descoberta d’un mateix i Descoberta de l’entorn.

Capacitats/competències

  • Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
  • Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
  • Explorar, experimentar, formular preguntes i verificar hipòtesis, planificar i desenvolupar projectes i cercar alternatives.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2013-2014.

Punt de partida: 2010-2011.

Objectius:

  • Ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma, resolent situacions quotidianes amb actitud positiva i superant les dificultats.
  • Aprendre amb i a través dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives positives amb actituds d’empatia i col·laboració i intentant resoldre conflictes de manera pacífica.
  • Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, social, físic i material.
  • Aprendre i gaudir de l’aprenentatge, pensar i crear, qüestionar-se coses, fer-les ben fetes, plantejar i acceptar la crítica i fer créixer el coneixement d’una manera cada vegada més estructurada.
  • Ampliar progressivament l’àmbit de les experiències dels nens/es, per això és dinàmic, suggerent i atractiu.
  • Crear experiències quotidianes, on hi hagi coneixements científics amb materials propers als alumnes, és a dir materials de la vida diària.

Desenvolupament de l’experiència: L’alumnat d’Educació Infantil tenen ampliat el seu horari de permanència en el centre amb una hora diària més. Aquesta sisena hora es dedicarà al desenvolupament d’habilitats pràctiques i funcionals relacionades amb aspectes que afavoreixen la formació integral de l’alumnat, en cap cas, però, les activitats de sisena hora avançaran elements curriculars. Una d’aquestes activitats és el taller d’experiments, on setmanalment es realitzen diversos tipus d’experiments. És un treball intercicles, que primer es treballa en gran grup per a després passar a realitzar un treball més específic a l’aula tant sigui per parelles com individual o en grups reduïts. Hem realitzats experiments amb tot tipus de material, ja siguin del tipus sòlid, líquid com gasós.

Treball competencial: Criteris metodològics i organitzatius:

  • L’organització de l’espai i dels recursos: l’activitat es realitzarà setmanalment dintre del taller de 6a hora d’experiments i l’espai on es farà es la sala de psicomotricitat per al treball en gran grup i les aules per al treball de parelles i individual.
  • L’organització dels agrupaments: és un treball que primer es fa intercicles i després passa a ser un treball d’aula i individual.
  • L’assignació de tasques al professorat: hi ha una mestra encarregada de portar a terme el taller i després passa tota la informació, les fitxes i el treball a realitzar a els altres companys/es.

Temporització: Durant tot el curs acadèmic 2013-2014.

Recursos humans i materials:

  • Recursos humans: Les tutores d’EI, la mestra encarregada del taller i dos mestres de reforç.
  • Recursos materials: Tot aquell material necessari per realitzar els diferents experiments.

Valoracions i conclusions: Després de les juntes d’avaluació l’avaluació del taller és positiva, creiem que és un taller que ha de tenir continuïtat en cursos posteriors ja que hem observat que és una hora que els alumnes s’ho passen molt bé, fan un treball competencial molt important i és una bona manera per implicar també a les famílies ja que de vegades demanem que ens ajudin a realitzar algun tipus d’experiment ja sigui portant-nos el material i/o observant el resultat obtingut.

Documentació complementària: No n’hi ha.

Aspectes innovadors: Treball competencial a través d’elements de la pròpia realitat dels alumnes i partint de les seves pròpies necessitats.

Eficiència: Ha aportat als alumnes la capacitat d’explorar, experimentar, formular preguntes i verificar hipòtesis per ells mateixos.

Criteris d’avaluació: L’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat serà contínua i global, de manera que es tindrà en compte especialment el progrés de l’alumne en el conjunt d’àrees del currículum. Es posarà especial cura en l’avaluació formativa. Els criteris metodològics a seguir seran els següents:

  • L’observació sistemàtica del procés d’ensenyament-aprenentatge
  • La documentació del procés d’ensenyament-aprenentatge mitjançant els instruments de recollida de la informació
  • Les proves específiques
  • Les actes de les comissions d’avaluació que recullen els acords presos

Autoria de l’experiència

Coordinació: Judit Yebra, com a tutora de P5

Professorat implicat:

  • Eugènia Vela, com a directora
  • Rosa Margalef, com a tutora de P3
  • Ma. José Bonet, com a tutora de P4
  • José Luis Mora, com a mestre de reforç
  • Tamara Esteller, com a mestra de reforç

Contacte

Nom i cognoms: Judit Yebra Casado
Telèfon: 977.44.21.58
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Experimentem, manipulem i creem.
Centre: ESC de Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Treball Intercicles / Educació Infantil/ Taller de 6a hora
Breu descripció: Es tracta d’un taller d’experiments. Setmanalment es realitzen diversos tipus d’experiments. És un treball intercicles, que primer es treballa en gran grup per a després passar a realitzar un treball més específic a l’aula tant sigui per parelles com individual o en grups reduïts. Es realitzen experiments amb tot tipus de material, ja siguin del tipus sòlid, líquid com gasós.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>