Ideal d’escola

Construïm el nostre ideal d’escola

Dades del centre

Nom del centre: Escola Sant Llàtzer
Adreça: C/ Rubí, 16
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977443546
Adreça electrònica: e3008389@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquesta experiència pretén resumir la creació de les bases del nostre projecte educatiu i del nostre ideal d’escola. Com, amb la il·lusió i l’esforç de famílies, alumnes, mestres i col·laboradors, la nostra escola ha esdevingut una realitat. L’objectiu del nostre projecte educatiu és que els nostres xiquets i xiquetes construeixen el seu propi aprenentatge mitjançant l’experimentació, la manipulació, la creativitat i el joc sempre respectant els ritmes i interessos dels infants i desenvolupant la seva autonomia i les seves potencialitats.

Àmbits d’actuació

Centre
Educació Infantil
Currículum / Gestió i organització

Àrees/Matèries/Mòduls

Totes les àrees

Capacitats/competències

Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma, aprendre a pensar i a comunicar, aprendre a descobrir i tenir iniciativa, aprendre a conviure i habitar el món.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2014-2015

Punt de partida: Com a escola de nova creació, estem construint les bases del nostre projecte educatiu. Aquest és el tercer curs del nostre centre, fet que ens permet completar la línia d’educació infantil, tot perfilant els eixos vertebradors d’aquesta i la seva continuïtat en l’educació primària.

Objectius:

  • Afavorir la progressiva autonomia en l’aprenentatge i la conscienciació de les pròpies potencialitats mitjançant un aprenentatge vivencial.
  • Fomentar la creativitat i l’esperit crític oferint una riquesa d’estímuls artístics i culturals.
  • Oferir espais flexibles amb propostes i materials diversos per tal de respondre els diferents ritmes individuals de cada infant.
  • Despertar la curiositat i la iniciativa dels infants a través del joc, l’experimentació i la descoberta.
  • Fer del diàleg i l’escolta punts de partida de la construcció de la pròpia identitat i de la consolidació dels vincles afectius.
  • Afavorir la construcció conjunta de significats partint dels interessos i inquietuds dels infants.
  • Garantir la participació i la implicació de les famílies tot avançant cap a una comunitat d’aprenentatge.

Desenvolupament de l’experiència: Després de tres anys de funcionament hem anat assentant aquells principis que ens defineixen i que ens guien en la creació del nostre projecte d’escola. D’aquí parteix la idea d’estructurar els aprenentatges a partir de 4 eixos principals: els tastets, els tallers, els projectes i l’encaix d’aula.

En els tastets els infants experimenten i juguen amb materials motivadors i diversos amb intencionalitat per tal de construir el seu aprenentatge de manera lliure. Aquest són d’aula o internivells.

Els tallers, dirigits per les mestres, pretenen respondre a petits reptes mitjançant l’experimentació, el joc, el diàleg i la relació amb els altres. Els tallers, tot i que diversos, sempre responen a un mateix fil conductor i sempre es realitzen amb grups heterogenis de diferents nivells.

Els projectes volen donar resposta a les inquietuds dels xiquets i xiquetes per tal d’entendre el món que ens envolta i sempre són tractats de manera interdisciplinar.

L’encaix d’aula és l’espai de seguretat personal, de cohesió del grup, de trobada, on neixen els projectes, on es dóna nom a les emocions i on el diàleg i l’escolta fonamenten la pertinença al grup. L’encaix és, per tant, el fil conductor del dia a dia a l’aula.

Les famílies són coprotagonistes a l’aula participant i col·laborant en el nostre projecte.

En tots aquests moments que configuren el nostre dia a dia a l’escola el joc i el diàleg esdevenen les activitats més destacades. Els nostres infants desenvolupen els seus aprenentatges gairebé sense adonar-se’n, d’una manera lúdica i amb llibertat d’acció i expressió i relacionant-se amb la resta de l’alumnat del centre i amb els adults amb naturalitat i fluïdesa.

Treball competencial:

  • Integració dels coneixements: s’utilitzen varietats de recursos, s’integren les diferents àrees del currículum i capacitats, s’integren les TIC en el dia a dia a l’escola, es programen tastets i tallers internivells.
  • Funcionalitat i significativitat dels aprenentatges: es relacionen els aprenentatges amb el món que ens envolten i els interessos i neguits dels infants, es prioritza l’experimentació, la manipulació i el joc i l’aprenentatge vivencial.
  • Autonomia personal: es respecten els diferents ritmes d’aprenentatge, es facilita que l’alumnat vagi guanyant en autonomia i que sigui conscient del propi aprenentatge, es promou el diàleg, l’escolta i la presa de decisions.

Temporització: Al llarg de tot el curs.

Recursos humans i materials

  • Tot el professorat del centre està implicat. A més comptem amb l’ajuda d’alumnat de la URV, de l’institut CristòforDespuigi la col·laboració de les famílies.
  • Els recursos són variats i atractius per a l’alumnat. Procurem utilitzar materials reals i/o reciclats amb intencionalitat.

Valoracions i conclusions: La valoració és molt bona, tots els objectius que ens hem anat marcant s’han anat assolint, gràcies a l’esforç de les mestres i a la implicació de l’alumnat en pràctiques i de les famílies.

Aquest primer repte, que ha estat l’etapa d’infantil, ens ha permès, poc a poc, anar establint les bases del nostre ideal d’escola. Aquestes bases ens fonamentaran el camí a seguir en la nova etapa que estrenarem el curs vinent: primària. Els quatre eixos cabdals del nostre projecte (tastets, tallers, projectes i encaix) esdevindran la nostra guia per anar creixent curs rere curs tot perfilant la nostra línia d’escola. Tot això, però, sols és possible gràcies un ingredient aportat tant per l’alumnat i les seves famílies com pel professorat i tot l’equip humà implicat: la il·lusió, que ha permès que l’ideal d’escola que compartíem anés prenent forma.

Documentació complementària: No n’hi ha.

Aspectes innovadors:

  • Organització flexible de l’espai i el temps
  • Protagonismes dels xiquets i xiquetes que guanyen en llibertat i autonomia en el seu aprenentatge
  • Millora en l’atenció a la diversitat

Eficiència: Creiem que els nostres objectius es van assolint amb èxit tot i que esperem anar creixent com a escola per fer-ne una valoració final.

Criteris d’avaluació:

  • Mostrar interès i curiositat en les diferents activitats.
  • Escoltar i participar de manera activa expressant idees, desitjos, sentiments i emocions.
  • Gaudir de les experiències que ens permeten respondre a diferents inquietuds: observant, manipulant, jugant i prenent consciència del propi aprenentatge.
  • Mostrar autonomia i iniciativa pròpia.
  • Manifestar sentiment de pertànyer al grup i compromís de participar en projectes compartits.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Anna Panisello
Professorat implicat: Vanesa Audí, Maria Consuelo Bleda, Anna Panisello, Cinta Sales, Mari Carme Targa.

Contacte

Nom i cognoms: Anna Panisello Carles
Telèfon: 977443546
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Construïm el nostre ideal d’escola.
Centre: Escola Sant Llàtzer
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Centre/ Educació Infantil/ Currículum/ Gestió i organització
Breu descripció: Aquesta experiència pretén resumir la creació de les bases del nostre projecte educatiu i del nostre propi ideal. Com, amb la il·lusió i l’esforç de famílies, alumnes, mestres i col·laboradors, la nostra escola ha esdevingut una realitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>