Mushing

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/ Santa Anna, 8-14
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.44.21.58
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

 

Breu resum de l’activitat

L’Escola de Remolins és una escola considerada de tipologia CAEP, localitzada al barri de Remolins de Tortosa, en ple casc antic. EL nostre centre té unes característiques determinades degut a l’absència d’escolarització de nens/es autòcnons del barri.

El nostre alumnat prové d’un entorn sòcio-econòmic baix i/o desafavorit. Comptem amb un alt percentatge d’alumnat nouvingut i alumnat de famílies castellanoparlants.

En conseqüència, la motivació i el treball per projectes són elements prioritaris a tenir en compte a l’hora de planificar els aprenentatges. Així, per tal de motivar el nostre alumnat va sorgir el treball del Projecte “Practica l’esport del Mushing”, ja que el nostre mestre Kiko Vallespí des de fa uns anys practica l’esport del Mushing i és participant de la cursa La Pirena.

Àmbits d’actuació

Etapa: Cicle Superior (5è i 6è)
Educació Primària

Àrees/Matèries/Mòduls

Projecte interdisciplinar.

Capacitats/competències

Competència lingüística

  • Lectura i comprensió de textos.
  • Extreure la idea principal d’un text escrit.
  • Expressió oral.
  • Coneixement de diferents tipologies textuals.

Competència artística i cultural:

  • Treball de cançons (audició i producció).
  • Dibuixos amb ceres.

Competència de tractament de la informació i digital:

  • Extreure informació a través d’internet i organitzar-la en un dossier.
  • Extreure informació de llibres de text.
  • Treball amb processadors de textos i editors d’imatges.

Competència matemàtica:

  • Extreure informació d’un full de dades.
  • Situar-se en els mapes.
  • Situar-se en els plànols.
  • Operacions matemàtiques sobre diferents recorreguts de curses.
  • Operacions amb el sistema mètric decimal.

Competència d’aprendre a aprendre:

  • Què volem aprendre i què sabem, per tal d’organitzar-mos tots/es com ho farem.
  • Organitzar la informació en un dossier.
  • Treball en grups col·laboratius.
  • Organització en grup: exposicions orals i presentacions en murals.
  • Elaboració col·lectiva del mapa conceptual sobre el que anem aprenent del projecte.
  • Avaluació pactada amb l’alumnat a partir de l’elaboració entre tots/es d’una rúbrica.
  • Reflexió individual i col·lectiva sobre com ho hem fet. Elaboració final del portfoli.
  • Transmissió de l’experiència a: famílies, barri, altres classes del centre, altres centres, …

Competència d’autonomia i iniciativa personal:

  • Tria i argumentació del tema que volem estudiar mitjançant processos democràtics i sense presses: debat amb consens, exposicions defensant el tema, votació, …
  • Decisions en grup en quan a com organitzar els treballs i com s’enfoca l’exposició.

Competència en el coneixement i la interacció en el món físic:

  • Localització als planisferis de diferents paisos.
  • Característiques dels diferents paisatges.
  • Respecte i conservació de l’entorn.

Competència social i ciutadana:

  • Importància de l’esport per una vida saludable.
  • Valors del treball en equip i el respecte cap als altres.
  • Estima i respecte cap als animals i la natura.
  • Importància d’una bona alimentació.
  • Contacte amb associacions de l’entorn (Protectora d’animals).

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: Curs 2009-2010

Punt de partida: A partir dels interessos de l’alumnat i a partir de l’experiència del mestre ens decidim a treballar el projecte interdisciplinar del Mushing.

Objectius:

  • Treballar en equip.
  • Millorar comprensió i expressió oral.
  • Aprendre a buscar i seleccionar informació utilitzant diferents fonts.
  • Organitzar la informació individual i de manera col·lectiva.
  • Prendre iniciativa individual i col·lectivament.
  • Respectar i conservar l’entorn.
  • Identificar la importància de l’esport.
  • Valorar el treball en equip i el respecte cap als altres.
  • Estimar i respectar els animals i la natura.

Desenvolupament de l’experiència:

  • Tria de tema: en aquest cas la motivació estava clara ja que el mestre Kiko Vallespí practica l’esport del Mushing i es participant de la cursa La Pirena.
  • Recull de coneixements previs Què sabem? Elaboració del mapa conceptual. Aquest mapa conceptual es va ampliant a mesura que s’avança el procés. El dubte com a motivació per l’adquisició de nous aprenentatges. Què volem saber? Del dubte a la hipòtesi.
  • Planificació conjunta: organització del que volem saber mitjançant l’elaboració d’un guió. Distribució de tasques i formes de treball: en equip, individual, per parelles, … Pacte amb els alumnes de l’avaluació final del projecte.
  • Recerca d’informació a través de diferents mitjans sol·licitant l’ajut de la família. Recerca a través de DVD, biblioteca, internet, revistes, objectes, vivències, testimonis, …
  • Elaboració de la carpeta on es va recollint i organitzant tot el treball que anem avançant.
  • Planificació, realització i assimilació d’activitats.
  • Relació dels nous coneixements amb els coneixements previs. A partir del mapa conceptual inicial es canvien coses i es va ampliant la xarxa de coneixement.
  • Revisió de l’índex a partir del mapa conceptual final. Avaluació del procés. Què hem aprés.

Treball competencial:

Pel que fa a la metodologia:

S’utilitza una metodologia activa en la que l’alumnat és el propi protagonista del seu procés d’aprenentatge. Es parteix sempre dels coneixements previs de l’alumnat i es respecten els diferents ritmes de treball. Les activitats són el màxim funcionals possible, aconseguint d’aquesta manera que els alumnes siguin el màxim competents en la seva vida diària.

La classe es divideix en tres-quatre grups d’alumnes distribuïts de manera heterogènia, fomentant d’aquesta manera el treball el treball en equip i l’aprenentatge cooperatiu (aprenentatge dialògic). Aquesta manera de procedir es trasllada a tots els moments del dia aconseguint així que l’alumne es responsabilitzi d’ajudar a la resta de companys a finalitzar la seva tasca.

Les activitats:

Diverses (fulls de dades, esquemes, exposicions a través de diferents mitjans, …

Que atenguin el desenvolupament integral de la persona.

Que siguin motivadores i interessants per l’alumnat.

Que possibilitin l’ús de materials diversos.

Que permetin respostes obertes i creatives.

Organització:

Diferents formes organitzatives: en equip, personals, parelles, col·lectives, … amb la finalitat d’interaccionar i col·laborar amb el major grau d’heterogeneïtat possible.

Entorn:

Aula ordinària.

Aula d’informàtica.

Experiència pràctica (demostració de material i pràctica per part del musher Kiko Vallespí al Parc de la Fira de Remolins).

Contacte amb associacions i grups de l’entorn: Protectora Arca, Ebre Musing Team.

Temporització: Primer i segon trimestre del curs 2009/2010.

Recursos humans i materials:

humans: mestres de medi i tutors/es;

materials: Ebre Musing Team, protectora d’animals ARCA, aula d’informàtica, biblioteca del centre i municipal, pissarra digital (visualització de pel·lícules, programes i documentals), materials per a les exposicions orals.

Valoracions i conclusions: l’alumnat s’ha motivat a l’hora de venir a l’escola i això es nota en la disminució de l’absentisme. L’alumnat ha millorat el treball en equip i l’expressió i comprensió oral. Tot i les dificultats de l’alumnat, han mostrat iniciativa i autonomia per buscar informació fora de l’escola sobre el projecte. Tant l’alumnat com el professorat estan motivats pel que fa al treball per projectes, i d’aquí se n’inicien de nous.

Documentació complementària:

  • Diversos llibres de mushing.
  • Dossier de premsa de la Pirena 2009-2010.
  • Documentals i vídeos de TV3 sobre la Pirena.
  • Pel·lícules: “Baldo”, “Bajo cero”.

Aspectes innovadors:

  • El treball inclusiu.
  • El treball cooperatiu.
  • Treball per projectes.
  • Experiències pràctiques.
  • Difusió del projecte (altres classes del centre, famílies, barri, altres centres, …).

Eficiència: els alumnes sabem l’origen de l’esport del mushing, sabem el material que és necessari per a practicar-lo, les diferents modalitats que hi ha, les races de gossos reconegudes i l’origen d’aquestes. Coneixen les principals curses de mushing i la seva localització. Els alumnes aprenen a respectar els animals i la natura. També aprenen a interpretar la piràmide dels aliments i també de la importància d’una bona alimentació. Finalment, també han millorat l’organització del treball en equip, les relacions interpersonals del grup i la motivació envers els aprenentatges escolars.

Criteris d’avaluació: Realització d’una rúbrica de valoració pactada amb l’alumnat, on es valora la capacitat que han tingut per a treballar en equip, com han quedat els treball en grup i quin grau de coneixements han adquirit sobre el mushing. Finalment es realitza una valoració analògica on els nens i nenes expressen el seu grau de participació en aquest projecte.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Eva Gisbert – Àngels Nolla
Professorat implicat:

Desirée Fibla – tutora 6è
Eva Gisbert – mestra de medi de 5è
Àngels Nolla – mestra de medi de 6è
Kiko Vallespí – tutor de 5è

Contacte

Nom i cognoms: Àngels Nolla
Telèfon: 977 44 21 58
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Projecte interdisciplinari “Mushing”.
Centre: Escola Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’ensenyament-aprenentatge: Projecte interdisciplinari a Cicle Superior.
Breu descripció: l’Escola Remolins és un CAEP. Per tal de motivar a l’alumnat de Cicle Superior s’ha realitzat el projecte interdisciplinar “Mushing”, esport que pràctica el tutor de cinquè. Inclusió, cooperació, motivació i participació de l’alumnat han estat les bases fonamentals del treball dut a terme.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>