Impacte audiovisual

Dades del centre

Nom del centre: Escola 21 d’abril
Adreça: C/ Narcís Monturiol, s/n
Codi postal: 43896
Localitat: L’Aldea
Telèfon: 977.45.20.10
Adreça electrònica: e3004050@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquesta experiència pretén ser una anàlisi de l’impacte dels mitjans audiovisuals i de comunicació al centre. S’utilitza com a fil conductor el treball d’investigació portat a terme pels alumnes de sisè des de l’àrea TAC, esdevenint en un conjunt de petits projectes elaborats des d’Educació Infantil a Primària. S’utilitza com a eix vertebrador l’ús curricular de les TIC.

Àmbits d’actuació

Educació Infantil / Primària.
Currículum / Gestió i organització

L’etapa en que es desenvolupa l’experiència en un inici es centra en els/les alumnes de sisè, ja que han estat els encarregats de la investigació i de la manipulació de tota la informació. Amb tot, es considera que aquest projecte ha estat el fruit de la participació de tots els/les alumnes de l’escola des d’Educació Infantil fins a Primària.

Àrees/Matèries/Mòduls

Noves tecnologies, Llengua catalana, Matemàtiques.

Capacitats/competències

  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Competència artística i cultural.
  • Competència d’aprendre a aprendre.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2008-2009

Punt de partida: El punt de partida de l’experiència s’inicia partint de la reflexió des de la comissió TAC del centre sobre la repercussió dels mitjans audiovisuals en el nostre alumnat.

Objectius:

En relació al professorat:

  • Reflexionar amb els alumnes sobre les dades obtingudes, de manera que prenguin consciència de la situació real.
  • Conèixer quin impacte audiovisual tenen les MAVS en els nostres alumnes.
  • Conèixer quins són els hàbits dels nostres alumnes com a consumidors de MAVS.
  • Conèixer les preferències dels alumnes respecte a la programació televisiva.
  • Conèixer quines són les condicions de la recepció televisiva en les llars dels nostres infants.

En relació a l’alumnat:

  • Observar i reflexionar sobre la influència dels mitjans de comunicació en la nostra vida.
  • Observar quins són els MAVS que tenen a casa i veure quin ús en fan.
  • Observar quina és la presència del televisor en les nostres llars i determinar fins a quin punt aquesta presència condiciona o modifica les relacions familiars.
  • Utilitzar les TIC com a eina d’investigació, recerca i processament de la informació.

Desenvolupament de l’experiència:

  1. Definir els blocs de continguts. Es va reflexionar i decidir què es volia focalitzar el treball i centrar-se en aquells mitjans més coneguts i possiblement més utilitzats per la majoria de la població.
  2. Elaboració de l’enquesta . Vam redactar 21 preguntes relacionades amb cada bloc utilitzant un llenguatge coeducatiu i no sexista. Vam ser assessorats per l’assessora TAC del Baix Ebre.
  3. Fem d’enquestadors/es. Fem dos grups de treball. El primer grup vam enquestar a l’alumnat de Cicle Inicial i l’altre grup a Cicle Mitjà i Cicle Superior.
  4. Sistematització de la informació obtinguda. Recollim les enquestes. Elaborem conjuntament una taula amb l’editor de text i de forma conjunta amb el projector elaborem un full de càlcul per tal de processar la informació.
  5. Discussió, anàlisi i debat sobre la informació que hem obtingut. El debat es va obrir un cop l’alumnat van presentar les gràfiques als seus/es companys/es de classe. El procés es va gravar i amb el seu visionament vam poder millorar la nostra exposició.
  6. Xerrada de difusió a l’alumnat de l’escola: conclusions i reflexions. Va ser la cloenda de tot el treball realitzat

Treball competencial:

  • Reflexió de la Comissió TAC (professorat)
  • Definir blocs de continguts (hàbits, la televisió, la ràdio, l’ordinador, les vidiocònsoles. Recerca d’informació i elaboració dels corresponents presentacions. (alumnat)
  • Elaboració de l’enquesta i aplicació d’aquesta (alumnat)
  • Sistematització de la informació obtinguda. Elaboració de gràfiques i percentatges. Elaboració de presentacions.
  • Xerrada de difusió dels/les alumnes de sisè als companys/es.

Temporització:

ACTIVITAT DATA D’INICI DATA D’ACABAMENT
Reflexió de la Comissió TAC 7 d’octubre
Definir blocs de contingut 10 novembre 24 novembre
Fem d’enquestadors 8 desembre 22 desembre
Sistematització de la informació obtinguda 29 desembre 26 gener
Xerrada de difusió dels/les alumnes de sisè 18 Febrer 25 Febrer
Avaluació EI: Dibuix de les conclusions.
CM I CS: Creació d’un formulari de valoració mitjançant el GMAIL.
2 Març 11 Març
Projectes: EI: l’anunci i les joguines
CM:El debat: animals al zoo
o animals en llibertat?
CM: La Televisió per Internet:
Parlem de la crisi econòmica.
5 Març ——

Recursos humans i materials:

humans:
materials:  ordinadors, càmera, videocàmera, …

Valoracions i conclusions:

  • La majoria d’alumnes van a dormir a les 22:00 h (50%)
  • La majoria d’alumnes es desperten a les 8:00 (67%) i miren la TV abans d’anar al col·legi (63%)
  • La majoria d’alumnes prefereixen mirar la TV mentre mengen. Això afectarà que no tinguin conversació.
  • Bastants alumnes miren la TV a la tarda (61%). Tot i que un percentatge elevat també ho fa abans i desprès de sopar.
  • Un 34% d’alumnes miren la TV 2 o 3h al dia.
  • El nombre d’hores en caps de setmana augmenta. Això vol dir que els xiquets i xiquetes prefereixen mirar la TV que buscar altres alternatives d’oci.
  • A casa els alumnes tenen de mitjana entre 2 o 3 TV (31%, 30% respectivament). Si el divertit és mirar la Tv en família i tots junts, no son massa televisors?
  • Molts alumnes NO tenen TV a l’habitació (63%).
  • Però un percentatge elevat (37%) si que en tenen.
  • Un 58% dels nens i nenes demanen permís per mirar la TV en front a un 42% que no ho fan.
  • El 76% dels nens i nenes tenen ordinador a casa respecte al 22% dels nens i nenes que no en tenen.
  • El 76% dels nens i nenes solen jugar amb l’ordenador.
  • El 24% dels nens i nenes no juguen amb l’ordenador.
  • En conclusió el mitjà audiovisual preferit és l’ordinador, seguit de la Televisió i de la Play.

Documentació complementària:

  • CISCART, C, HERRÁIZ; MACKAY, A; RIBES, C, TERRADAS, C. (1999): Els Audiovisuals a l’aula. Projecte televisió: de casa a l’escola. Família i televisió. Servei de Difusió i Publicacions. III Col·lecció.
  • FERRÉS I PRATS, J. Com veure la TV?. (2005) . La publicitat. Material didàctic per a infants i joves. Ed:II Consell de l’Audiovisual a Catalunya.
  • Programació d’informàtica de la ZER MESTRAL.
  • Departament de Catalunya. Departament d’Educació i Universitats. (2006-2007). Educació en comunicació audiovisual a infantil i primària. Programes d’Innovació Educativa.
  • Televisió i família: activitats a debat. Fòrum d’entitats de persones usuàri de l’audiovisual. Consell de l’Audiovisual a Catalunya.
  • Imatges extretes de:
    http://office.microsoft.com/es-es/clipart/default.aspx
    http://www.quieroalgodiferente.com/2007/04/19/efectos-opticos/

Aspectes innovadors: Partint d’aquest rerafons la idea ha estat utilitzar totes les eines informàtiques programades des de l’àrea TAC per aquest curs.

S’ha inclòs integrar les TIC en les diferents àrees del curriculum, així com tota la comunitat educativa i altres agents externs com teveon.

Criteris d’avaluació:

  • Dibuixos realitzats per l’alumnat, opinions personals extretes del debat i de la reflexió.
  • L’alumnat ha utilitzat el formulari del GMAIL del google docs com a eina d’avaluació.

Autoria de l’experiència

Coordinació: MªCarme Martínez Vidal
Professorat implicat: El claustre de mestres.

Contacte

Nom i cognoms: MªCarme Martínez Vidal
Telèfon: 977 45 20 10
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Quin és l’impacte audiovisual en el nostre alumnat?
Centre: Escola 21 d’Abril
Població: L’Aldea
Àmbit d’actuació: Educació Infantil i Primària
Breu descripció: Aquesta experiència pretén ser una anàlisi de l’impacte dels mitjans audiovisuals i de comunicació al nostre centre. Tenint com a fil conductor el treball d’investigació portat a terme pels alumnes de sisè des de l’àrea TAC i esdevenint en un conjunt de petits projectes elaborats des d’Educació Infantil a Primària, tenint com a eix vertebrador l’ús curricular de les TIC.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>