Pintem les aules

Dades del centre

Nom del centre: Institut de Camarles
Adreça: C/ La Granadella s/n
Codi postal: 43894
Localitat: Camarles
Telèfon: 977.47.17.48/977.47.04.44
Adreça electrònica: iescamarles@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Des de l’àrea de Visual i Plàstica els alumnes de 4t d’ESO estan pintant murals temàtics a les aules de grup. Aquest projecte va començar el curs passat, quan es van pintar els murals a les aules de 1r d’ESO (van participar alumnes de 1r d’ESO i 4t d’ESO principalment) sota un nexe comú que unís els diferents murals: les quatre estacions. Aquest curs s’estan treballant les aules de 4t d’ESO en base a uns esbossos de diferent temàtica elaborats pels propis alumnes i triats per ells mateixos.

Àmbits d’actuació

Centre
Educació Secundària Obligatòria
Currículum / Gestió i organització : està lligat a l’àrea de ViP, però connecta de manera transversal amb totes les àrees del currículum, ja que els alumnes aprenen a organitzar-se en equip, treballen el concepte de volum i d’escala, color, composició,…

Àrees/Matèries/Mòduls

Afecta principalment a l’àrea de ViP, i de manera transversal es treballen altres àrees curriculars (matemàtiques: mesura proporció, concepte de volum i d’escala, socials-llengües: justificació de les temàtiques escollides per als esbossos amb continguts del currículum …)

Capacitats/competències

Aquest programa incideix de manera directa en algunes de les competències bàsiques de l’educació obligatòria. D’entre les competències transversals podem destacar:

  • Competència artística i cultural.
  • Competències metodològiques: competència matemàtica (4) (concepte de volum, escala, …), aprendre a aprendre (5).
  • Competències personals: competència d’autonomia i iniciativa personal (6) …

D’entre les competències específiques per conviure i habitar el món, el programa contribueix a la millora de la competència social i ciutadana (8). L’alumne aprèn a respectar el centre i se’l fa seu en participar de forma activa en aquest projecte.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2008-2009 i 2009-2010

Punt de partida: Els alumnes de ViP per tal de treballar les tècniques apreses a l’aula comencen a elaborar dos murals de gran abast amb la tècnica del trencadís a l’entrada de l’institut i a la paret principal del pati. A partir d’aquí i un cop acabat el primer dels trencadissos ens plantegem iniciar la transformació de les parets de l’institut on estiguin exposades les obres dels alumnes i que això serveixi per a conscienciar-los de la necessitat de respectar els espais comuns. Comencem fent petits esbossos a l’escala principal i després continuem amb les classes.

Objectius:

  • Motivar l’alumnat en el respecte per les instal·lacions a partir del fruit del seu treball.
  • Sensibilitzar l’alumnat envers l’expressió artística.

Desenvolupament de l’experiència: Aquest projecte va començar a congriar-se des de diferents perspectives:

  • per tal d’aconseguir que les aules no es deterioressin tant degut al mal ús que en fan alguns alumnes, l’equip directiu del centre va folrar amb tauler de DM les parets fins a mitja altura, per protegir-les. L’espai que quedava de paret en panoràmic, era idoni per poder-hi treballar fent-hi un mural. SI eren els alumnes els qui, en un projecte comú i participatiu, ho feien, vam creure que seria un motiu prou decisiu perquè ho respectessin;
  • a les classes de ViP a part del currículum establert, procurem aplicar la pedagogia d’implicar a tothom en un fet que considerem pràcticament aliè: el de la creació, o dit clar i català: jo també ho puc fer. És molt gratificant comprovar com els alumnes s’impliquen en un projecte que, dia rere dia, van ampliant i aprofundint i que es fan seu, cadascú de manera personal, però al mateix temps treballant-lo en equip i tenint en compte, jugant i respectant les idees dels companys.

Treball competencial: Els alumnes entenen d’una manera molt directa, com d’una idea es pot fer un projecte i aquest convertir-se en una realitat i a més a més, sense deixar res a l’atzar, tot recolçat per un treball de camp de mesos, on posem en pràctica el que estan aprenent a les aules i que això és de remarcar, de com la idea es converteix en el projecte de tots. Veure’ls com s’afanyen a donar cos i forma a un projecte durant mesos, fins el dia tant esperat, tan important per a tots, de portar-lo a terme, és molt gratificant.

Després, veure com resolen els imprevistos de treballar amb mesures que ja no tenen res a veure amb els folis, DIN-A3 o cartolines, ni amb pinzellets, aquarel·les o tèmperes. Estan davant d’una paret que mesura uns quants metres i allí han de plasmar el seu esbós.

Integració de coneixements: es realitzen projectes transversals, preparant temes que estan fent a altres aules, ja sigui llengua, socials, música, … per que aprenguin a interrelacionar les diferents disciplines i poder-les plasmar plàsticament.

Funcionalitat dels aprenentatges: es dóna importància a aspectes procedimentals basats en la manipulació. Els coneixements es tradueixen en actituds quotidianes, tant individuals com col·lectivament. Es connecta amb els interessos de l’alumnat en fer servir els seus projectes.

Autonomia personal: es facilita que l’alumnat treballi de forma autònoma i responsable, respectant el seu ritme d’aprenentatge. Es fomenta el treball cooperatiu. S’aprèn a compartir materials, cuidar-los, netejar-los i tractar-los com si fossin propis. S’aprèn a ser generós amb els companys, treballant i tenint cura de diferents aules que no són les pròpies del grup. S’aconsegueix la integració de tots els alumnes arribats de diferents països a través de l’art i la creativitat. Es procura que la seva autoestima, tant important en aquestes edats, no es vegi minvada, ni poc valorada. El comprovar que “jo també ho puc fer” és la millor recompensa per a una persona en edat d’aprendre.

Temporització: els treballs, des dels primers esbossos fins a l’execució final, comporten 3 hores a la setmana durant un trimestre, tot i que els alumnes, portats pel seu entusiasme, hi solen treballar també durant les hores de lleure.

Recursos humans i materials: pràcticament tot el professorat està implicat ja que han de canviar d’aula, ajudant així amb la realització, a mesura que els treballs avancen. Els materials són els que aporta el Departament d’Expressió i d’altres que els alumnes porten a nivell individual depenent de les necessitats de cadascú.

Valoracions i conclusions: el món de la creació, sigui quin sigui, és un món inaccessible per als alumnes, encara més si viuen i estudien en zones rurals. L’aprenentatge, qualsevol, comporta dubtes, sacrificis i mancances. Amb aquest treball, creiem que donem unes eines que tard o d’hora donaran els seus fruits quan l’alumne s’incorpori a la societat. Donar als alumnes les eines necessàries per que puguin entendre el món de la creació; que puguin materialitzar-lo, entendre’l i sobre tot compartir-lo els prepara per una vida adulta.

Documentació complementària: S’inclou un DVD amb material gravat resum d’aquestes experiències al centre.

Aspectes innovadors: Els alumnes treballen en plena autonomia, es canvia la vigilància de l’aula per l’autocontrol, les correccions per la reflexió, el treball individual pel treball en grup i sobretot l’autoavaluació.

Eficiència: A partir de l’experiència prèvia dels trencadissos de l’entrada i del pati de l’institut, encara en procés d’el·laboració, i veient la bona acceptació i predisposició per part de l’alumnat en continuar amb obres d’aquest caire, podem afirmar que el projecte dóna fruits a molt curt termini.

Criteris d’avaluació: Els criteris d’avaluació són els que fixa la programació de la matèria. Tot i així els alumnes participen a l’hora d’avaluar, experiència que els hi aporta enfortir el criteri, saber valorar la seva feina i la dels altres i entendre el que és l’equanimitat.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Manuel-Alfons Marquès Rullo
Professorat implicat: Manuel-Alfons Marquès Rullo i Asun Martí Rubio

Contacte

Nom i cognoms: Manuel-Alfons Marquès Rullo
Telèfon: 977 47 04 44
Unitat: Institut de Camarles

Àmbits d’actuació

Títol: Pintem les aules d’ESO amb dissenys propis.
Centre: Institut de Camarles
Població: Camarles
Àmbit d’actuació: Educació Secundària Obligatòria
Breu descripció: Des de l’àrea de Visual i Plàstica els alumnes de 4t d’ESO pinten murals temàtics a les aules de grup, sota un nexe comú: les quatre estacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>