Laboratori low cost

Laboratori de ciències low cost

Dades del centre

Nom del centre: Escola Port rodó
Adreça: Avinguda Don Àlvaro nº 176
Codi postal: 43897
Localitat: EMD de Campredó (Tortosa)
Telèfon: 977 597 010
Adreça electrònica: e3003987@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Àmbits d’actuació

Aula: A la biblioteca de l’escola es reserva un espai per emmagatzemar ordenadament tot el material del laboratori del que es farà ús principalment a les aules ordinàries tot i que qualsevol espai del recinte escolar pot ser utilitzat per a l’experimentació.

Educació Infantil/Educació Primària

L’hora de laboratori està inclosa dins de la sisena hora. No és curricular.

Àrees/Matèries/Mòduls

Àrea de reforç:

A Infantil: Coneixement de l’entorn, Coneixement d’un mateix.

A Primària: Coneixement del medi Social, Coneixement del medi Natural

Capacitats/competències

Capacitats a infantil: Coneixement de l’entorn, coneixement d’un mateix.

Competències bàsiques a Primària: Competència comunicativa, competència artística, competència tractament de la informació, competència matemàtica, competència aprendre a aprendre, competència coneixement i interacció amb el món físic. el nou constructivisme aplicat a les ciències.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: Des de p-3 d’infantil a 6è de primària

Punt de partida: Preguntar-se i buscar solucions referent al món que ens envolta.

Objectius:

• Saber solucionar problemes reals amb eficàcia.
  • Descobrir i entendre els diferents ecosistemes que ens envolten an>
  • Augmentar i potenciar la curiositat sobre el funcionament de les màquines.
  • Qüestionar el funcionament de la societat.
  • Aprendre la metodologia científica.

Desenvolupament de l’experiència:

Primerament es fa un recull d’experiments .

A continuació es distribueixen en funció de la programació de l’aula.

L’AMPA compra part material, una altra part s’obté del reciclatge, lloguer al CRP i compra a comerços no especialitzats.

Es busquen a l’ARC o es generen les unitats didàctiques.

Treball competencial:

Totes les unitats didàctiques amb independència de la tipologia, tenen tres parts ben diferenciades:

• Quins coneixements previs té el nen. – Què creu que passarà abans de l’experiència.
  • Posada en pràctica
  • Formulació d’una teoria – Què ha après.

En ocasions, dins d’una unitat didàctica, a l’observar que la teoria inicial no és sostenible, és possible tornar a començar, però en aquesta ocasió, ja que el coneixement científic és acumulatiu, els coneixements previs del primer apartat corresponen a l’aprenentatge de l’últim apartat.

La metodologia emprada ha estat en funció de la unitat didàctica. Els dos mètodes més emprats han estat:

• Creació de models. – Mètode científic.
  • Constructivisme.

Temporització: Al llarg de tot el curs escolar.

Recursos humans i materials

• Humans: CRP
  • Materials:
    • Compra de material científic a empreses especialitzades.
    • Compra de material de tecnologia amb principis científics
    • Compra de material no científic però que acompleix els requisits per fer-los servir com a material de laboratori.
    • Reciclatge de material.

Valoracions i conclusions: Una maleta científica comprada a una empresa especialitzada que consta de entre 20 i 40 experiments semplars, té un valor d’uns 600 euros. Amb el laboratori low cost, i amb un cost similar, fàcilment es pot fer un centenar d’experiments amb un ventall de possibilitats molt més àmplia.

Documentació complementària: No n’hi ha.

Aspectes innovadors: Creació d’un laboratori de ciències en funció de la programació curricular.

Eficiència: —-

Criteris d’avaluació: Al no ser una matèria curricular, no s’evalua

Autoria de l’experiència

Coordinació: Francisco Manuel Sánchez Guerrero.
Professorat implicat: Francisco Manuel Sánchez Guerrero.

Nom i cognoms: Francisco Manuel Sánchez Guerrero.
Telèfon: 657 195 242
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Laboratori de ciències ”low cost”
Centre: Escola Port rodó
Població: EMD Campredó (Tortosa)
Àmbit d’actuació: Medi Natural i Social
Breu descripció: Per iniciativa de l’AMPA aportant la part econòmica, i amb molta imaginació, durant tot un any acadèmic s’aconsegueix un laboratori de ciències, es programen totes les unitats didàctiques en funció al currículum i es porten a terme tot un conjunt d’experiments innovadors a les etapes d’infantil i primària fent servir principalment la metodologia del nou constructivisme aplicat a les ciències.