Mengem matemàtiques

Mengem matemàtiques: esmorzem geometria

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/ Santa Anna, 8-14
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977 442 158
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Partim de la curiositat de l’alumnat per reconèixer les formes geomètriques. És evident que la geometría forma part del nostre entorn, no només de l’aula. Els objectes del carrer, de casa i també els aliments ens permeten relacionar conceptes apresos amb objectes de l’aula. Aprofitant aquest fet i que a l’hora del pati tothom porta el seu àpat hem volgut revisar conceptes de geometria a partir de les formes dels esmorzars. Entrepans, begudes, galetes, una gran varietat de pastes i la implicació de les famílies han col·laborat en fer més amè l’aprenentatge.

Per donar més relleu a l’activitat vam fixar una periodicitat mensual, portant-la a la pràctica el darrer dijous de cada mes. També s’ha informat a tots els xiquets i xiquetes que tots i totes, grans i menuts, estàvem fent el mateix: fixar-nos en la forma dels nostres esmorzars. Per poder treballar d’una forma sistemàtica en reunió de coordinació s’ha concretat cada la sessió i s’ha repartit al mestre o la mestra responsable de cada classe (de P3 a 6è) un full de treball resumint els objectius i les instruccions per a realitzar l’activitat i un full de treball per poder anotar els resultats obtinguts.

A partir de l’observació directa i resultats obtinguts s’ha fet el seguiment de l’aprenentatge i amb les dades recollides s’han pogut planificar altres activitats per als tallers de càlcul i problemes des d’on revisar els nombres i les operacions, la mesura i les magnituds, l’espai i les formes i també l’estadística.

Treballar a partir dels esmorzars ens ha permès també revisar la dieta i potenciar hàbits d’alimentació saludable..

Àmbits d’actuació

Aula/ Centre. Tota l’escola.

Educació Infantil, Educació Primària i Professorat.

Currículum matemàtiques/ Educació en valors: dieta saludable.

Àrees/Matèries/Mòduls

Matemàtiques

Capacitats/competències

Competències matemàtiques:

  • Competència 4: Fer conjetures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les.
  • Competència 5: Argumentar les afirmacions i els processos matemàtics realitzats en contextos propers.
  • Competència 6: Establir relacions entre diferents conceptes.
  • Competència 7: Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
  • Competència 8: Expressar idees i processos matemàtics de manera comprensible tot emprant el llenguatge verbal.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2014/15

Punt de partida: L’Escola de Remolins és una escola considerada de tipologia CAEP, localitzada al barri de Remolins de Tortosa, en ple casc antic. EL nostre centre té unes característiques determinades degut a l’absència d’escolarització de nens/es autòctons del barri.

El nostre alumnat prové d’un entorn sòcio-econòmic baix i/o desafavorit. Comptem amb un alt percentatge d’alumnat nouvingut i amb alguns alumnes de famílies castellanoparlants.

Poder revisar aspectes de la matemàtica, sobretot de geometria, a partir dels esmorzars ens va semblar una activitat motivadora per alumnes, famílies i professorat. També ens permet revisar els hàbits saludables per tenir una dieta el més equilibrada possible.

Objectius:

  • Consolidar conceptes apresos a classe sobre formes i figures geomètriques.
  • Recollir dades i materials per poder desenvolupar-les al Taller de Càlcul i Problemes.
  • Realitzar una activitat que impliqui tota l’escola i les famílies
  • Poder revisar temes de dieta: “esmorzars saludables” per incidir en la importància dels aliments.
  • Estimular el paper actiu de l’alumnat facilitant un espai de conversa i curiositat.
  • Afavorir la participació que contempli la interrelació entre iguals i la comparació.
  • Utilitzar recursos assequibles que asseguren un bon ús.

Desenvolupament de l’experiència:

Abans de cada sessió hem concretat els objectius i s’han preparat els Fulls de Treball.

L’objectiu prioritari en totes les sessions ha estat la identificació de les formes. S’ha fet un repàs del nom de les figures planes i d’alguns cossos geomètrics per poder-les reconéixer.

Segons el cicle s’ha pogut veure el progrès en l’observació sobre les línies rectes, ondulades i espirals, i les figures geomètriques cercle, quadrat, rectangle i triangle.

L’observació, conjuntament amb l’estudi de les propietats, els ha ajudat a diferenciar les figures planes dels cossos geomètrics esfera i cub. S’han pogut analitzar i comparar aliments més o menys plans amb els que tenen volum.

S’ha anat ajudant als/les alumnes que han trobat dificultat per anomenar la forma que tenen els dònuts, fet que s’ha aprofitat per comparar amb les rodes de cotxe, les gràfiques que es publiquen quan hi ha eleccions o les corones dels aniversaris. A partir d’aquí es va introduir el concepte de les corona circular.

També s’ha anat recordant el nom dels prismes: rectangulars per a les porcions de pastís o triangulars per als formatgets. No hi ha hagut gaire dificultat per reconéixer la figura del cub.

Ha anat bé acabar la sessió de classe prèvia a l’hora del pati una estona abans per poder observar i recollir les dades de cada grup.

Durant les sessions s’han anat verificant els coneixements adquirits i recollint els nous aprenentatges al full d’observació.

Durant les sessions s’han recollit imatges d’esmorzars amb les formes que més ens han cridat l’atenció. Després s’han escollit i s’han penjat a cada passadís les que més ens han agradat.

Hem preparat també un article que sortirà publicat a la revista de l’escola.

Treball competencial: Considerem que aquesta proposta porta a treballar amb una metodologia que té en compte la integració de coneixements, la funcionalitat dels aprenentatges i l’autonomia personal.

Temporització: Una sessió mensual. Darrer dijous de mes.

Recursos humans i materials: Alumnes, tutor/a, esmorzars, càmera per recollir imatges, espai al passadís per penjar la proposta i imatges de cada sessió: un suro per a EI i un altre per a EP.

Valoracions i conclusions: A partir del document facilitat pel CREAMat sobre els indicadors de nivel de riquesa competencial, aplicant-lo a la pràctica realitzada en el context de l’esmorzar, podem afirmar que ha estat una forma de treballar molt rica a nivel competencial i ho justifica el fet que:

  • A partir de coneixements adquirits facilita nous aprenentatges.
  • Ajuda a relacionar coneixements diversos dins la matemática i altres matèries.
  • Es una activitat que estimula la curiositat i la creativitat d’alumnes i famílies.
  • Implica l’ús de materials diferents i fomenta l’autonomia.
  • S’intervé a partir de preguntes adequades més que d’explicacions.
  • Es posa en joc l’esforç i el treball individual i també el de les famílies.
  • Facilita el diàleg, desenvolupar arguments, consensuar…
  • Implica raonar i justificar resultats.
  • S’ha avançat en la representació de manera cada vegada més precisa i ha millorat l’aprenentatge del llenguatge matemàtic.
  • I a més a més… ens ho hem passat bé i tots/tes, grans i petits, hem après.

Documentació complementària: Full de treball per al professorat per presentar l’activitat de cada sessió, full de recollida de dades.

Aspectes innovadors: —-.

Eficiència: —-.

Criteris d’avaluació: —-.

Autoria de l’experiència

Coordinació: M. Pilar Escoda Iniesta.
Professorat implicat: Tot el claustre de professors/res.

Contacte

Nom i cognoms: M. Pilar Escoda Iniesta.
Telèfon: 977 442 158
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Mengem Matemàtiques: esmorzem geometria.
Centre: ESC Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: —-
Breu descripció: Partim de la curiositat de l’alumnat per reconèixer les formes geomètriques. És evident que la geometría forma part del nostre entorn, no només de l’aula. Els objectes del carrer, de casa i també els aliments ens permeten relacionar conceptes apresos amb objectes de l’aula. Aprofitant aquest fet i que a l’hora del pati tothom porta el seu àpat hem volgut revisar conceptes de geometria a partir de les formes dels esmorzars. Entrepans, begudes, galetes, una gran varietat de pastes i la implicació de les famílies han col·laborat en fer més amè l’aprenentatge. També ens ha permés revisar els hàbits saludables per tenir una dieta el més equilibrada possible.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>