Espais d’aprenentatge

Dades del centre

Nom del centre: Escola Sant Llàtzer
Adreça: C/ Rubí, 16
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977 443 546
Adreça electrònica: e3008389@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

En aquesta pràctica es descriu l’experiència del centre en l’organització d’espais a primària. Els espais d’aprenentatge ens permeten oferir, a partir de la integració de continguts de diferents àrees, un aprenentatge vivencial i autèntic, en què l’alumne esdevé el veritable protagonista del seu aprenentatge.

Àmbits d’actuació

Educació Primària

Currículum/Gestió i organització

Àrees/Matèries/Mòduls

  • Matemàtiques
  • Educació artística
  • Educació Física
  • Llengua Catalana
  • Llengua anglesa
  • Coneixement del Medi

Capacitats / Competències

Competència comunicativa, lingüística i audiovisual, artística i cultural, tractament de la informació i competència digital, matemàtica, aprendre a aprendre, autonomia i iniciativa personal, coneixement i interacció amb el món físic i social i ciutadana.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2016-2017

Punt de partida: a partir de l’organització en racons i tallers internivells realitzada al centre en cursos anteriors i l’inici d’una tarda d’espais el curs 2015/16 el centre ha organitzat aquest curs sessions diàries d’espais tant a Infantil com a Primària. 

Objectius:

  • Afavorir la progressiva autonomia en l’aprenentatge i la conscienciació de les pròpies potencialitats mitjançant un aprenentatge vivencial.
  • Fer de l’experimentació i la recerca els camins més viables cap a l’aprenentatge, considerant l’error com a part del procés.
  • Fomentar la creativitat i l’esperit crític oferint una riquesa d’estímuls artístics i culturals.
  • Oferir espais flexibles amb propostes i materials diversos per tal de respondre els diferents ritmes individuals de cada infant.
  • Potenciar el tractament interdisciplinar de les àrees del currículum.
  • Despertar la curiositat i la iniciativa dels infants a través del joc, l’experimentació i la descoberta.

Desenvolupament de l’experiència: l’escola vol garantir una coherència metodològica i una línia pedagògica consensuada  en totes les àrees de coneixement que integren els currículums d’educació infantil i d’educació primària. Aquestes àrees sempre són tractades des d’un enfocament integral. Amb aquesta finalitat es planteja l’educació com una tasca col·lectiva i d’equip i concedeix la màxima importància en totes les àrees al tractament de les competències bàsiques definides per la normativa educativa vigent.

Entre d’altres, un dels nostres eixos principals, a partir dels quals estructurem el currículum del centre, és l’organització de sessions diàries d’espais.

Durant aquestes sessions l’infant esdevé el veritable protagonista, escollint les propostes segons els seus interessos i motivacions i gaudint de temps i llibertat per construir el seu propi aprenentatge. Amb la companyia d’infants d’altres edats, gaudeix de múltiples mirades que l’ajuden a desenvolupar la seva autoestima i iniciativa personal. El mestre esdevé observador i acompanyant i és qui dissenya els espais i els material per tal que l’infant aprengui per ell mateix.

Els espais dissenyats aquest curs a Primària han estat quatre: bosquet, safareig, atelier i foc. Aquests espais són de lliure elecció i l’infant és responsable de garantir un mínim d’assistència a cada espai reflectint-ho, junt amb les seves vivències, al seu propi diari personal. A l’espai foc té l’oportunitat de comunicar-se i expressar-se a través del moviment, la dansa, el gest i el joc. En aquest, a més, la llengua de comunicació amb l’adult és l’anglès. El bosquet és un espai que li permet explorar i descubrir fets i fenòmens del medi natural, tot endinsant-se en la interpretació de les pròpies investigacions. L’atelier és l’espai on expressar-se artísticament i de manera creativa. Al safareig la manipulació de materials diversos i l’ús d’eines tecnològiques li permet un apropament significatiu i contextualitzat a diversos conceptes matemàtics.

Treball competencial: la integració de coneixements es possibilita tant en el moment dels espais com en el dia a dia de l’escola. Així que ja no es treballa a nivell d’àrees parcel·lades sinó que els continguts es presenten de manera integrada i contextualitzada. Això es possible gràcies a la seqüenciació i selecció de continguts i els acords presos.

Així mateix, les propostes que es dissenyen per als diferents espais, basades en l’experimentació i manipulació ens permeten garantir la funcionalitat dels aprenentatges. Els infants aprenen fent, aprenen jugant i aprenen amb els altres. A més, són lliures d’escollir quines propostes desenvolupar i amb qui, facilitant que l’alumnat treballi de forma autònoma i amb responsabilitat. Per tant, connectem tant amb els seus interessos i gustos, com també respectem les seves potencialitats i els seus ritmes d’aprenentatge.

Temporització: durant tot el curs escolar.

Recursos humans i materials:

  • Mestres de Primària del centre.
  • Materials estructurats i no estructurats de qualitat.

Valoracions i conclusions: la valoració que realitzem al finalitzar aquest curs és molt positiva. Creiem que s’han acomplert amb escreix els objectius preestablerts. El repte per al proper curs és consolidar la feina feta i ampliar la comunitat dels mitjans amb un grup més. Així mateix ens caldrà perfilar i començar a iniciar els espais de la comunitat dels grans.

Documentació complementària: no n’hi ha.

Aspectes innovadors:

  • Organització internivells tant del professorat com de l’alumnat.
  • Protagonisme dels infants centrat en l’autonomia i l’aprendre a aprendre.
  • Consolidació del treball cooperatiu i l’aprenentatge entre iguals, claus per a la inclusió.
  • Establiment d’una línia de centre consensuada.
  • Canvi de mirada en els rols d’infants i adults al centre.
  • Transformacions en l’organització, disseny i en l’estètica d’espais i materials.
  • Avaluació basada en l’observació dels processos dels infants.

Eficiència:

  • Resposta molt positiva de tots els agents implicats: infants, mestres i famílies.
  • Millores en l’avaluació de l’alumnat: ús de noves eines d’observació i de nous informes d’avaluació.

Criteris d’avaluació:

  • Reconèixer les múltiples possibilitats del material i gaudir-ne de manera creativa
  • Mostrar-se autònom en l’exploració i la manipulació per tal per tal propiciar l’autoaprenentatge.
  • Mostrar una actitud positiva vers l’ajuda mútua i l’aprenentatge entre iguals.
  • Mostrar una actitud de diàleg i respecte en la relació amb els altres i en la resolució de conflictes.
  • Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional.
  • Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana tant de manera individual com en petit grup.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Anna Panisello Carles
Professorat implicat:

  • Eva Gisbert
  • Anna Panisello
  • Cinta Sales
  • Alba Vilàs

Contacte

Nom i cognoms: Anna Panisello Carles
Telèfon: 977 443 546
Unitat: Escola Sant Llàtzer

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Els espais d’aprenentatge a Primària
Centre: Escola Sant Llàtzer
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Educació Primària

Breu descripció: durant les sessions diàries d’espais l’infant esdevé el veritable protagonista, escollint les propostes segons els seus interessos i motivacions i gaudint de temps i llibertat per construir el seu propi aprenentatge.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>