La ràdio

Avui la ràdio la fem “naltros”!

Dades del centre

Nom del centre: Escola Sant Jordi
Adreça: Avinguda Ensenyament, 13
Codi postal: 43860
Localitat: L’Ametlla de Mar
Telèfon: 977 456 480
Adreça electrònica: e3000263@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Des de fa cinc cursos, l’Escola realitza periòdicament activitats a La Cala Ràdio, de l’Ametlla de Mar. Vàrem començar amb l’alumnat de cicle superior, que preparava textos sobre alguna temàtica significativa, sobretot de les festes tradicionals que celebrem a l’Escola,  per tal de fer-ne la lectura i/o exposició del tema a la ràdio. Hem vist que el grau de motivació a l’hora de preparar els textos, de preparar-se la lectura i de la responsabilitat que comporta l’emissió, de vegades en directe, del programa ha estat molt positiu.

El curs passat vàrem fer un pas més quan ens van proposar, des de La Cala Ràdio, de fer l’emissió de la programació d’un matí sencer de ràdio per part dels alumnes. A més, des del curs passat, també fem col·laboracions quinzenals amb la ràdio, que ve a l’escola i parlem de temes d’actualitat de l’escola amb alumnat de diferents cursos.

La bona pràctica que exposem a continuació és l’activitat “Avui la ràdio la fem naltros!”, en la què alumnat de cicle superior i de quart realitzen tota la programació d’un dia de ràdio en directe, des dels estudis de La Cala Ràdio de l’Ametlla de Mar.

Àmbits d’actuació

Educació Primària: cicle mitjà i cicle superior.

Competències: àmbit lingüístic i àmbit de coneixement del medi.

Àrees/Matèries/Mòduls

Dimensions de l’àrea de llengües:

  • Comunicació oral
  • Comprensió lectora
  • Expressió escrita
  • Literària

Dimensions de l’àrea de coneixement del medi social

  • Món actual
  • Tecnologia i vida quotidiana

Competències i criteris d’avaluació

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

  • Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
  • Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa, utilitzant estratègies conversacionals.
  • Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents formats i suports.
  • Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura.
  • Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
  • Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana.

Competència social i ciutadana

  • Plantejar-se preguntes, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
  • Participar en la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per millorar la convivència i per afavorir un entorn més just i solidari.

 Competència digital

  • Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
  • Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
  • Actuar de forma crítica, prudent i responsable en l’ús de les TIC, considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.

Competència d’aprendre a aprendre

  • Interactuar amb els altres per adquirir els aprenentatges
  • Utilitzar procediments i tècniques d’aprenentatge en grup
  • Repartir els diferents rols i tasques per aconseguir els objectius com a grup.

 Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

  • Adquirir confiança i seguretat en un mateix.
  • Assumir tasques amb bona predisposició.
  • Ser capaç de superar les dificultats o errors.
  • Identificar i regular les pròpies emocions.
  • Implicar-se activament en la realització de projectes col·lectius

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2016-2017

Punt de partida: A partir de les activitats realitzades, periòdicament, amb La Cala Ràdio (grup dels mitjans de comunicació públics de l’Ametlla de Mar), se’ns planteja la possibilitat de realitzar la programació d’un dia de ràdio, en la què els/les alumnes de sisè i quart serien els responsables de dur a terme els programes i també encarregar-se dels aspectes tècnics de la programació habitual.

Objectius: 

  • Explorar noves maneres d’ensenyar públicament les competències adquirides en el centre educatiu.
  • Conèixer el funcionament i elements principals d’una emissora de ràdio, i saber utilitzar-los.
  • Responsabilitzar-se de les tasques assignades per la coordinació.
  • Treballar en equip, respectant les idees i opinions dels altres, i coordinant-se per aconseguir els objectius marcats.
  • Posar en pràctica les tècniques de lectura en veu alta, de comprensió lectora i expressió escrita treballades a l’aula.
  • Guanyar en seguretat personal a l’hora de comunicar, posant en pràctica tècniques per perdre els nervis.

Treball competencial: Aquesta activitat té molts aspectes que la fan competencial, començant perquè parteix d’una situació significativa (fer el programa de ràdio en directe, amb les seves seccions habituals) amb una gran difusió, ja que el seu impacte traspassa l’àmbit escolar.

El projecte inclou activitats obertes i que integren tasques diversificades que tenen en compte les capacitats dels alumnes. L’alumnat aplica a la vida real una experimentació enriquida de les experiències personals i dels coneixements adquirits.

Es prioritza el treball en grup i/o parella, de la mateixa manera que ho fa l’emissora. Es pretén posar en valor el treball en equip, tal com es faria en una empresa.

Temporització: Es realitza durant el tercer trimestre i dintre dels actes programats a la Setmana Cultural, tot i que setmanes abans s’ha treballat a les aules tot el que després hauran de fer a la ràdio: entrevistes, lectures, notícies,… A banda, l’equip directiu i la coordinació de La Cala RTV estableixen els horaris i distribució de l’alumnat participant per quadrar i organitzar el dia.

Recursos humans i materials:

  • Serveis informatius i tècnics de La Cala Ràdio, i tot l’equipament de l’emissora.
  • Professorat de l’Escola implicat en el projecte.

Valoracions i conclusions: És una activitat que es valora molt positivament, tant des de l’Escola com des de la pròpia ràdio. El grau d’implicació i motivació de l’alumnat és molt elevat. L’alumnat realitza l’activitat dintre i fora de l’escola, i té una gran difusió que és el que més els motiva i agrada.

Documentació complementària: Es pot veure i sentir l’activitat en aquest enllaç de la nostra pàgina web i a la web de La Cala RTV:

A la vegada, es publiquen imatges i vídeos en directe del que succeeix a l’estudi, a través de les xarxes socials de l’emissora i del centre.

Aspectes innovadors:

  • L’activitat té lloc dintre i fora de l’escola.
  • Coordinació de l’Escola amb altres entitats municipals, com és l’emissora municipal de ràdio.
  • És significativa per l’alumnat atès que veuen els resultats i l’impacte de seguida, ja que l’emissió és en directe i a posterori, perquè els continguts es publiquen a la pàgina web.
  • Apliquen molts dels aspectes treballats a les aules: lectura, comprensió lectora, expressió escrita, alhora que tenen encomanades tasques de responsabilitat que han de complir per tal que el programa surti bé.
  • Es treballa en grup, i cada membre té una tasca assignada, complint les funcions del personal de l’emissora.
  • Busca fer protagonistes l’alumnat en una activitat del dia a dia, tenint en compte que poques emissores de ràdio s’atreveixen a oferir una programació així per qüestions d’audiència i publicitàries.
  • Coneixen el funcionament real d’una emissora de ràdio, donat que són els responsables d’utilitzar l’equipament, a diferència d’una sortida on només es fa una visita guiada

Autoria de l’experiència

Coordinació: Fàtima Garcia Segarra (directora de l’Escola Sant Jordi) i Daniel Rodríguez Borràs (coordinador de La Cala RTV)
Professorat implicat: Tutors i tutores de sisè i de quart (MªJesús Chico, Sara Cervera, Mª Jesús Garcia, Víctor Pallarés, Lídia Garcia i Eva Mª Gutiérrez)

Contacte

Nom i cognoms: Fàtima Garcia Segarra
Telèfon: 977 456 480
Unitat: Escola Sant Jordi

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Avui la ràdio la fem “naltros”!
Centre: Escola Sant Jordi
Població: L’Ametlla de Mar
Àmbit d’actuació: Educació Primària

Breu descripció: Des de fa cinc cursos, l’Escola realitza periòdicament activitats a La Cala Ràdio, de l’Ametlla de Mar. Vàrem començar amb l’alumnat de cicle superior, que preparava textos sobre alguna temàtica significativa, sobretot de les festes tradicionals que celebrem a l’Escola,  per tal de fer-ne la lectura i/o exposició del tema a la ràdio. Hem vist que el grau de motivació a l’hora de preparar els textos, de preparar-se la lectura i de la responsabilitat que comporta l’emissió, de vegades en directe, del programa ha estat molt positiu.

El curs passat vàrem fer un pas més quan ens van proposar, des de La Cala Ràdio, de fer l’emissió de la programació d’un matí sencer de ràdio per part dels alumnes. A més, des del curs passat, també fem col·laboracions quinzenals amb la ràdio, que ve a l’escola i parlem de temes d’actualitat de l’escola amb alumnat de diferents cursos.

La bona pràctica que exposem a continuació és l’activitat “Avui la ràdio la fem naltros!”, en la què alumnat de cicle superior i de quart realitzen tota la programació d’un dia de ràdio en directe, des dels estudis de La Cala Ràdio de l’Ametlla de Mar.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>