Atreveix-te

Nom del centre: Escola Raval de Cristo
Adreça: c/ Tarragona s/n
Codi postal: 43529
Localitat: Roquetes (Raval de Cristo)
Telèfon: 977 503 008
Adreça electrònica: e3005674@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

En aquesta pràctica pretenem reflectir el treball d’educació emocional que fem a la nostra escola, dins l’etapa d’educació infantil, mitjançant el conte del monstre de colors.

En aquest conte treballem les següents emocions:  l’alegria, la tristesa, la por, l’enuig i la calma.

Es pretén que els nostres alumnes arribin a associar l’emoció treballada amb el color corresponent, segons explica el conte. On ells mateixos puguin reconèixer els seus propis sentiments i els dels seus companys; i així puguin solucionar qualsevol malestar emocional que pugui sorgir.

Àmbits d’actuació

Etapa: Educació Infantil

Currículum/ Gestió  i organització: Treballem l’educació emocional dins la sisena hora com una assignatura de caire global.

Àrees/Matèries/Mòduls

• Educació emocional

Capacitats / Competències

• Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma
  • Aprendre a pensar i a comunicar.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2015-2016

Punt de partida: prendre consciència de les pròpies emocions i la dels altres amb l’ajuda del recurs  “el monstre de colors” .

Objectius:

• Entendre i identificar les 5 emocions bàsiques.
  • Posar nom a les emocions que els nens estan sentint en el moment present. (Mindfulness)

Desenvolupament de l’experiència:

• Explicació del conte “el monstre de colors” .
  • Elaboració dels pots de les emocions: alegria, tristesa, enuig, calma i por.
  • Associació de les emocions amb el color corresponent que ens diu el conte.
  • Viure en primera persona cada emoció i ser conscient del moment present (mindfulness)
  • Durant el curs es realitza un recull de fotos de cada nen en el moment que es produeix l’emoció.
  • Classificació de les fotos de les emocions amb el color corresponent.
  • La farmaciola de les emocions. Quan apareix la tristesa es sana amb aquesta farmaciola de joguina.

Treball competencial: l’educació emocional segueix una metodologia pràctica (dinàmica de grups, treball cooperatiu, autoreflexió, jocs, contes, etc.

A fi d’afavorir el desenvolupament de competències emocionals: consciència emocional, regulació de les emocions, la motivació, les habilitats socio-emocionals, la relació d’emoció i benestar.

Temporització: anual, Una sessió d’una hora setmanal.

Recursos humans i materials:

• David i Cinta
  • Conte el monstre de colors.
  • Pots de plàstic transparents.
  • Llanes de colors, papers de seda, etc. De color blau, groc, roig, verd i negre.
  • La farmaciola de joguina.

Valoracions i conclusions: la valoració és molt positiva, ja que als alumnes  els ha permès conèixer les emocions, saber-les identificar, entendre-les i apreciar de viure el moment present i gaudir-lo.

Conclusió: El fet de conèixer les pròpies emocions els ha facilitat tenir unes millors relacions socials amb els companys.

Documentació complementària:

• Plantant llavors editorial kairós, autor: Thich Nhat Hanh
  • Conte el Monstre de colors. Editorial: flamboyant. Autora: Annallenas

Aspectes innovadors:

• Metodologia Mindfulness

Criteris d’avaluació:

• Conèixer les emocions treballades.
  • Ser capaços de reconèixer els sentiments propis en el moment present.
  • Aprendre ha expressar els seus sentiments.
  • Reconèixer el vocabulari treballat a classe i l’utilitza de manera adequada.
  • Gaudeix i participa en les activitats d’educació emocional.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Cinta Ferreres i David Garcia
Professorat implicat: Cinta Ferreres i David Garcia

Nom i cognoms: Cinta Ferreres i David Garcia
Telèfon: 977 503 008
Unitat: Escola Raval de Cristo

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Atreveix-te amb les emocions
Centre: Escola Raval de Cristo
Població: Roquetes (Raval de Cristo)
Àmbit d’actuació: Educació emocional

Breu descripció: en aquesta pràctica pretenem reflectir el treball d’educació emocional que fem a la nostra escola, dins l’etapa d’educació infantil, mitjançant el conte del monstre de colors.