Atreveix-te amb les emocions
Nom del centre: Escola Raval de Cristo
Adreça: c/ Tarragona s/n
Codi postal: 43529
Localitat: Roquetes (Raval de Cristo)
Telèfon: 977 503 008
Adreça electrònica: e3005674@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
En aquesta pràctica pretenem reflectir el treball d’educació emocional que fem a la nostra escola, dins l’etapa d’educació infantil, mitjançant el conte del monstre de colors.
En aquest conte treballem les següents emocions: l’alegria, la tristesa, la por, l’enuig i la calma.
Es pretén que els nostres alumnes arribin a associar l’emoció treballada amb el color corresponent, segons explica el conte. On ells mateixos puguin reconèixer els seus propis sentiments i els dels seus companys; i així puguin solucionar qualsevol malestar emocional que pugui sorgir.
Àmbits d’actuació
Etapa: Educació Infantil
Currículum/ Gestió i organització: Treballem l’educació emocional dins la sisena hora com una assignatura de caire global.
Àrees/Matèries/Mòduls
- Educació emocional
Capacitats / Competències
- Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma
- Aprendre a pensar i a comunicar.
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: 2015-2016
Punt de partida: prendre consciència de les pròpies emocions i la dels altres amb l’ajuda del recurs “el monstre de colors” .
Objectius:
- Entendre i identificar les 5 emocions bàsiques.
- Posar nom a les emocions que els nens estan sentint en el moment present. (Mindfulness)
Desenvolupament de l’experiència:
- Explicació del conte “el monstre de colors” .
- Elaboració dels pots de les emocions: alegria, tristesa, enuig, calma i por.
- Associació de les emocions amb el color corresponent que ens diu el conte.
- Viure en primera persona cada emoció i ser conscient del moment present (mindfulness)
- Durant el curs es realitza un recull de fotos de cada nen en el moment que es produeix l’emoció.
- Classificació de les fotos de les emocions amb el color corresponent.
- La farmaciola de les emocions. Quan apareix la tristesa es sana amb aquesta farmaciola de joguina.
Treball competencial: l’educació emocional segueix una metodologia pràctica (dinàmica de grups, treball cooperatiu, autoreflexió, jocs, contes, etc.
A fi d’afavorir el desenvolupament de competències emocionals: consciència emocional, regulació de les emocions, la motivació, les habilitats socio-emocionals, la relació d’emoció i benestar.
Temporització: anual, Una sessió d’una hora setmanal.
Recursos humans i materials:
- David i Cinta
- Conte el monstre de colors.
- Pots de plàstic transparents.
- Llanes de colors, papers de seda, etc. De color blau, groc, roig, verd i negre.
- La farmaciola de joguina.
Valoracions i conclusions: la valoració és molt positiva, ja que als alumnes els ha permès conèixer les emocions, saber-les identificar, entendre-les i apreciar de viure el moment present i gaudir-lo.
Conclusió: El fet de conèixer les pròpies emocions els ha facilitat tenir unes millors relacions socials amb els companys.
Documentació complementària:
- Plantant llavors editorial kairós, autor: Thich Nhat Hanh
- Conte el Monstre de colors. Editorial: flamboyant. Autora: Annallenas
Aspectes innovadors:
- Metodologia Mindfulness
Criteris d’avaluació:
- Conèixer les emocions treballades.
- Ser capaços de reconèixer els sentiments propis en el moment present.
- Aprendre ha expressar els seus sentiments.
- Reconèixer el vocabulari treballat a classe i l’utilitza de manera adequada.
- Gaudeix i participa en les activitats d’educació emocional.
Autoria de l’experiència
Coordinació: Cinta Ferreres i David Garcia
Professorat implicat: Cinta Ferreres i David Garcia
Contacte
Nom i cognoms: Cinta Ferreres i David Garcia
Telèfon: 977 503 008
Unitat: Escola Raval de Cristo
Validador/a
Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat
Resum per accedir a la fitxa
Títol: Atreveix-te amb les emocions
Centre: Escola Raval de Cristo
Població: Roquetes (Raval de Cristo)
Àmbit d’actuació: Educació emocional
Breu descripció: en aquesta pràctica pretenem reflectir el treball d’educació emocional que fem a la nostra escola, dins l’etapa d’educació infantil, mitjançant el conte del monstre de colors.
En aquest conte treballem les següents emocions: l’alegria, la tristesa, la por, l’enuig i la calma.
Es pretén que els nostres alumnes arribin a associar l’emoció treballada amb el color corresponent, segons explica el conte. On ells mateixos puguin reconèixer els seus propis sentiments i els dels seus companys; i així puguin solucionar qualsevol malestar emocional que pugui sorgir.