Cursa solidària: correm per repartir somriures
Dades del centre
Nom del centre: Escola Maria Garcia Cabanes
Adreça: C/ Prolongació de l’Església, s/n
Codi postal: 43896
Localitat: l’Aldea
Telèfon: 977450301
Adreça electrònica: e3004037@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
La Cursa Solidària és una activitat que implica tota la comunitat educativa (alumnes, mestres, famílies, personal no docent, antics alumnes…).
Es tracta de conèixer una entitat/associació/realitat social i col·laborar en el seu objectiu. Previ a la cursa, un membre d’aquesta entitat/associació es desplaça a l’escola per explicar la tasca que desenvolupen. El dia de la cursa, cada participant corre o camina patrocinat per coneguts. Els dies posteriors a la cursa són per recaptar l’aportació de cada patrocinador. Finalment, s’organitza l’acte d’entrega de la quantitat recollida.
Per engrescar els corredors, l’escola demana la col·laboració d’empreses locals que, en la mesura que poden, fan arribar productes que es regalen als participants en acabar la cursa.
Es tracta d’una activitat solidària molt participativa, saludable, divertida i que aconsegueix la implicació d’un nombre molt gran de participants. Malgrat ser una cursa, els participants tenen molt clar que el més important no és guanyar. De fet, cada participant corre (o camina) la distància que pot. L’objectiu és prendre consciència col·lectiva sobre una realitat social i col·laborar lleugerament en la seva millora.
Àmbits d’actuació
Centre / Entorn
Educació Infantil i Educació Primària
Currículum
Àrees/Matèries/Mòduls
- Àmbit lingüístic: àrea de llengua catalana
- Àmbit matemàtic
- Àmbit de l’educació en valors: àrea de valors socials i cívics
- Àmbit d’educació física
- Àmbit artístic: àrea d’educació visual i plàstica
Capacitats / Competències
Autonomia i iniciativa personal.
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de les situacions d’injustícia.
- Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
- Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.
- Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa, utilitzant estratègies conversacionals.
- Produir textos de tipologies diverses adequats a les interaccions i el destinatari.
- Fer conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les
- Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars.
- Mostrar hàbits saludables en la pràctica d’activitats físiques i en la vida quotidiana.
- Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques.
- Emprar elements bàsics del llenguatge visual amb tècniques i eines artístiques per expressar-se i comunicar-se.
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: L’activitat es realitza anualment des del curs 2010-2011
Punt de partida:
El projecte neix en un moment en què a l’escola hi ha força problemes de comportament i de relació, tant entre el mateix alumnat com entre l’alumnat i el professorat. S’emmarca en la necessitat de transmetre valors, de prendre consciència social, d’adquirir sentit crític davant tot el que ens envolta, d’actuar junts vers un mateix objectiu, de creure que tots i totes som importants per aconseguir canvis positius, d’intentar plegats que el món sigui una miqueta millor i de veure la vida en la seva plenitud.
Objectius:
- Afavorir la competència social de tots els membres de la comunitat educativa (alumnes, famílies, personal docent i no docent, antics alumnes) millorant les condicions de les relacions interpersonals i, per tant, de la convivència dins el centre educatiu.
- Comprendre la realitat social que vivim.
- Adquirir el compromís de contribuir a la millora de diverses realitats socials.
- Fomentar el valor de la solidaritat dins la nostra comunitat educativa mitjançant una activitat esportiva: La Cursa Solidària.
- Involucrar tota la comunitat educativa en aconseguir un objectiu comú: col·laborar econòmicament amb els Pallapupas (aquest curs, ja que cada any canvia l’entitat a qui es destinen els diners recollits).
- Afavorir l’adquisició d’hàbits saludables com: fer esport, córrer i caminar a l’aire lliure.
Desenvolupament de l’experiència:
El desenvolupament consta bàsicament de 3 fases: abans, durant i després de la cursa.
- ABANS: es fan xerrades de sensibilització sobre la malaltia, entitat, fundació… amb qui col·laborem cada curs. Aquestes xerrades són una part fonamental del procés, ja que el que realment es pretén és obrir ments i crear consciència. (Àmbit d’educació en valors). Els alumnes preparen tota la documentació necessària: cartes a les entitats col·laboradores, informació per a les famílies, cartells anunciadors, díptics… (hi ha un treball força exhaustiu de competències bàsiques de l’àmbit lingüístic i artístic) També col·laboren en la preparació de l’espai el dia de la cursa: penjant rètols, organitzant la zona de descans, preparant les parades de l’habituallament… (àmbit d’EF)
- LA CURSA: se celebra al voltant del 30 de gener, per coincidir amb el “Dia Escolar de la No Violència i la Pau”. Es tracta d’una cursa solidària. L’objectiu no és guanyar, sinó esforçar-nos per aconseguir un objectiu comú. Entre tots podem fer que el món sigui una miqueta millor! (àmbit d’educació física). Cada participant s’ha de buscar uns patrocinadors (pares, avis, amics,…) que es comprometin a abonar-li la quantitat acordada cada cop que superi 250 metres. Aquesta quantitat és lliure. Quants més patrocinadors aconsegueixi i quants més metres pugui córrer, millor! Hi participa tota la comunitat educativa, tant en l’organització com corrent o caminant. Els alumnes de 6è fan de reporters i entrevisten als assistents a l’activitat. Altres organitzen la zona de descans.
- DESPRÉS: alguns alumnes de CS preparen la participació en la ràdio municipal per explicar l’experiència (àmbit lingüístic i de coneixement del medi). Es fa entrega de la recaptació recollida i es rep els representants de l’entitat en qüestió. Els xiquets i les xiquetes escriuen entrades per al bloc de l’escola. S’utilitzen els resultats de la cursa per treballar l’estadística, les gràfiques… tant manualment com usant programari TIC (àmbit matemàtic i competència digital).
Treball competencial:
Aquests són alguns del aspectes que fan competencial aquesta activitat:
- Parteix d’una situació significativa i real (la celebració de la cursa solidària de l’escola en la seva 8na edició)
- Es tracta d’una activitat transversal i internivells i que involucra tota la comunitat educativa de l’escola i tots els àmbits de l’ensenyament.
- Les activitats que es desenvolupen inclouen tasques cooperatives i diversificades i en un percentatge força elevat promouen l’ús de les TIC.
- Els aprenentatges són funcionals, ja que qualsevol activitat implicada està relacionada amb l’entorn i té una aplicació a la vida real.
- Els alumnes, sobretot els grans, s’organitzen de manera autònoma per a la resolució de les diverses activitats / reptes.
- Hi ha una gran presència de les competències d’autonomia i iniciativa personal, aprendre a aprendre i sobretot de l’àmbit de l’educació en valors.
Temporització:
Es realitza una data concreta del mes de gener, aquest curs el 2 de febrer. Setmanes abans, però, ja comencen totes les activitats de preparació i les setmanes posteriors es tanca el procés.
Recursos humans i materials:
- Recursos materials: rètols, pancartes, arc de sortida inflable, carnets solidaris, dorsals, circulars diverses, música, màquina fotogràfica i de vídeo, …
- Recursos humans: alumnat de l’escola, equip docent, famílies col·laboradores, persones responsables de les empreses i entitats amb qui ens posem en contacte per demanar la seva col·laboració i persones referents de contacte amb l’entitat que es coneix i amb la qual es col·labora.
Valoracions i conclusions: el punt de partida que ens va dur a engegar la pràctica, les situacions conflictives entre l’alumnat i entre alumnat-professorat, pràcticament han desaparegut. Així mateix, s’han enfortit les relacions entre tota la comunitat educativa i ha millorat el compromís de contribuir a la millora de diverses realitats socials. S’ha aconseguit enfortir el valor de la solidaritat dins la nostra comunitat educativa mitjançant una activitat esportiva: La Cursa Solidària.
Documentació complementària: enllaços on es poden consultar les imatges de tot el procés, l’entrevista a la ràdio i el vídeo resultant de l’activitat d’enguany.
- http://agora.xtec.cat/ceipgarciacabanes/portada/viii-cursa-solidaria-correm-per-repartir-somriures/
- Entrevista alumnes Mª Garcia Cabanes Cursa Solidària 2018
- Vídeo resum “Correm per repartir somriures”
Aspectes innovadors:
- Implicar tota la comunitat educativa en un projecte solidari de la realitat que ens envolta.
- El producte final, diners recaptats, és real i aplicable.
Eficiència: considerem que l’eficiència derivada de la relació recursos/esforços respecte resultats és considerable, ja que es tracta d’una activitat que inclou força conceptes pràctics.
Criteris d’avaluació:
- Presenta autonomia i iniciativa personal.
- Mostra actituds de servei i de compromís social, especialment davant de les situacions d’injustícia.
- Adopta hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
- Utilitza les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.
- Interactua oralment d’acord amb la situació comunicativa..
- Produeix textos de tipologies diverses adequats a les interaccions i el destinatari.
- Fa conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les
- Identifica les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars.
- Mostra hàbits saludables en la pràctica d’activitats físiques i en la vida quotidiana.
- Pren consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques.
- Usa elements bàsics del llenguatge visual amb tècniques i eines artístiques per expressar-se i comunicar-se.
Autoria de l’experiència
Coordinació: Georgina Badosa Pascual i Ana Doménch Sanz
Professorat implicat: tot el claustre.
Contacte
Nom i cognoms: Georgina Badosa Pascual
Telèfon: 977 45 03 01
Unitat: Servei Educatiu Baix Ebre
Validador/a
Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat
Resum per accedir a la fitxa
Títol: Correm per regalar somriures
Centre: Escola Maria García Cabanes
Població: l’Aldea
Àmbit d’actuació: Educació Infantil i Primària
Breu descripció: Cursa Solidària que s’organitza amb implicació de tota la comunitat educativa per conèixer i col·laborar amb alguna realitat social concreta.