Mesurem!

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/ Santa Anna, 8-14
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977442158
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

L’any 2000, declarat per la UNESCO Any Mundial de les Matemàtiques, es va instituir la celebració del dia 12 de maig com a Dia Escolar de les Matemàtiques per la Federació Espanyola de Societats de Professors de Matemàtiques (FESPM). La data escollida per a aquesta celebració, 12 de maig, coincideix amb la del naixement de l’insigne matemàtic Pere Puig i Adam , que va ser l’iniciador de la didàctica de les matemàtiques al nostre país, i que va néixer a 12 de maig de 1900. Des de llavors, cada any ha tingut lloc aquesta celebració centrant-la en un tema que relaciona les matemàtiques amb algun altre àmbit del coneixement. L’Escola Remolins aprofita aquesta jornada per fer activitats de matemàtiques amb tot l’alumnat al pati i, aquest curs 2016/17 el tema escollit  ha estat la mesura.

Sota el títol Mesurem! s’han proposat vuit activitats que connecten el pensament i l’activitat matemática amb el treball d’Educació Física (situacions motrius, hàbits, participación en els jocs, vinculació amb l’entorn…).  Aquest curs hem treballat la Jornada fent present el vincle entre els dos tipus d’activitat.

Les proves que han hagut de realizar els xiquets i les xiquetes han estat:

  • PROVA 1  Mesurem la Pista (Longitud en metres)
  • PROVA 2  Fes un salt!(Longitud en Centímetres)
  • PROVA 3  Quant mesura? (Longitud en mil.límetres)
  • PROVA 4  Quant mesures?
  • PROVA 5  La roda gira i es desplaça
  • PROVA 6  Mesurem Volum i Capacitat
  • PROVA 7  Mesurem la massa
  • PROVA 8  Mesurem el Temps!

Àmbits d’actuació

Aula / Centre: activitats per realitzar al pati de l’escola.

Educació Infantil, Educació Primària i Professorat

Currículum: matemàtiques/ mesura i magnituds.

Àrees/Matèries/Mòduls

  • Matemàtiques i Educació Física

Capacitats / Competències

Competències matemàtiques:

  • Competència 3: Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic.
  • Competència 4: Fer conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les.
  • Competència 5: Argumentar les afirmacions i els processos matemàtics realitzats en contextos propers.
  • Competència 6: Establir relacions entre diferents conceptes.
  • Competència 7: Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
  • Competència 8: Expressar idees i processos matemàtics de manera comprensible tot emprant el llenguatge verbal.
  • Competència 10: Usar les eines tecnològiques amb criteri.

Competències Educació Física :

  • Competència 1: Resoldre situacions motrius de forma eficaç, en la pràctica d’activitats físiques.
  • Competència 2: Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques.
  • Competència 3: Mostrar hàbits saludables en la pràctica d’activitats físiques i en la vida quotidiana.
  • Competència 4: Valorar la pràctica habitual de l’activitat física com un factor beneficiós per a la salut.
  • Competència 7: Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.
  • Competència 8: Practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2016-2017

Punt de partida:

L’Escola de Remolins és una escola considerada de tipologia CAEP, localitzada al barri de Remolins de Tortosa, en ple casc antic. EL nostre centre té unes característiques determinades degut a l’absència d’escolarització de nens/es autòctons del barri.

El nostre alumnat prové d’un entorn sòcio-econòmic baix i/o desafavorit. Comptem amb un alt percentatge d’alumnat nouvingut i amb alguns alumnes de famílies castellanoparlants.

Poder revisar aspectes de la matemàtica, en aquest cas treballant la mesura, aprofitant la Jornada del 12 de maig, Dia Internacional de les Matemàtiques. Per les seves característiques les activitats que es presenten són motivadores tant  per als alumnes com per al professorat. També ens permet posar en pràctica i revisar els hàbits de solidaritat, cooperació i respecte entre l’alumnat.

Objectius:

  • Consolidar conceptes apresos a classe sobre mesures directes i indirectes, unitats i el procés de mesurar.
  • Prendre consciència del propi cos i les mesures antropomòrfiques així com algunes capacitats (velocitat i resistència).
  • Recollir dades i materials per poder desenvolupar-les al Taller de Càlcul i Problemes
  • Realitzar una activitat que impliqui tota l’escola.
  • Estimular el paper actiu de l’alumnat facilitant un espai de conversa i curiositat.
  • Afavorir la participació que contempli la interrelació entre iguals i la comparació.
  • Utilitzar recursos assequibles que asseguren un bon ús.
  • Ajustar els moviments corporals a diferents canvis de les condicions d’una activitat.
  • Desenvolupar conductes actives per estimular la condició física i el benestar, ajustant la pròpia actuació a les pròpies possibilitats i limitacions corporals.
  • Desplaçar-se, saltar, manipular objectes de manera coordinada, adaptant-se a diferents entorns i situacions de joc.
  • Participar i gaudir dels jocs i les activitats físiques amb coneixement i respecte de les normes mostrant capacitat de modificar-les i crear-ne de noves.
  • Actuar d’acord amb l’esforç personal i la cooperació en els jocs col·lectius i les pràctiques d’activitats físiques mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.

Desenvolupament de l’experiència:

Les activitats estan pensades per participar tot l’alumnat de l’escola. Els xiquests i xiquetes de 6è actuen com a dinamitzadors/res orientant i ajudant, sempre que calgui, a l’alumnat més petit.

Les diferents activitats han estat repartides per passadissos, biblioteca, patis i rampa d’accès a l’escola on es farà l’activitat Mesurem el Temps que consisteix en cronometrar el temps que costa pujar corrent

L’alumnat ha disposat de fulls per anar anotant les dades recollides en les diferents activitats. Es recolliran dades inicials fent estimacions que es comparen amb els resultats reals un cop acabades les activitats.

La Jornada es va realizar de 09,15h a 11,15h; sobre les 11,15h es va fer un descans per esmorzar i d’11,35h a 13,30h es van seguir fent  activitats.

Durant les sessions s’han anat verificant els coneixements adquirits i recollint els nous aprenentatges al full d’observació.

Hem preparat també un article que sortirà publicat a la revista de l’escola.

Treball competencial:

Considerem que aquesta proposta  porta a treballar amb una metodologia que té en compte la integració de coneixements, la funcionalitat dels aprenentatges i l’autonomia personal.

Temporització:

Amb els alumnes de 6è, per poder prepara ja jornada, el professor d’Educació Física ha dedicat 3 sessions d’1 hora. La durada de l’activitat ha estat 1 Jornada de matí de 9,30h a 13,30h.

Recursos humans i materials:

Alumnes, tutor/a, càmera per recollir imatges, cinta mètrica, guix, matalassos de psicomotricitat, peu de rei, llibres, llapis, clips, taps de plàstic, ampolles i garrafes, galledes de diferents mides, la font del pati, escaire, regle, aros, bicicletes, balança, peses, cronòmetre, cordes…

Valoracions i conclusions: apartir del document facilitat pel  CREAMat  sobre els  indicadors de nivel de riquesa competencial, aplicant-lo a les pràctiques realitzades en el context de la Jornada, podem afirmar que ha estat una forma de treballar molt rica a nivel competencial i ho justifica el fet que:

  • A partir de coneixements adquirits facilita nous aprenentatges.
  • Ajuda a relacionar coneixements diversos dins la matemática i altres matèries.
  • Es una activitat que estimula la curiositat i la creativitat dels alumnes.
  • Implica l’ús de materials diferents i fomenta l’autonomia.
  • S’intervé a partir de preguntes adequades més que d’explicacions.
  • Es posa en joc l’esforç i el treball individual, de petit grup i de gran grup.
  • Facilita el diàleg, desenvolupar arguments, consensuar…
  • Implica raonar i justificar resultats.
  • S’ha avançat en la representació de manera cada vegada més precisa i ha millorat l’aprenentatge del llenguatge matemàtic.
  • Molts aspectes matemàtics s’apliquen en el nostre dia a dia i quan practiquem activitat física.

I a més a més… ens ho hem passat molt bé i tots I totes  hem après.

Documentació complementària: full de treball per al professorat per presentar l’activitat de cada sessió, full de recollida de dades.

Autoria de l’experiència

Coordinació: José Luís Mora, Ernest Redó i M. Pilar Escoda
Professorat implicat: tot l’equip docent i personal no docent del centre.

Contacte

Nom i cognoms: M. Pilar Escoda Iniesta
Telèfon: 977 442 158
Unitat: Servei Educatiu Baix Ebre

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Jornada de Mates 2017, Mesurem!
Centre: Escola Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Primària

Breu descripció: sota el títol Mesurem! s’han proposat vuit activitats que connecten el pensament i l’activitat matemática amb el treball d’Educació Física (situacions motrius, hàbits, participación en els jocs, vinculació amb l’entorn…).  Aquest curs hem treballat la Jornada fent present el vincle entre els dos tipus d’activitat.

Les proves que han hagut de realizar els xiquets i les xiquetes han estat:

  • PROVA 1  Mesurem la Pista (Longitud en metres)
  • PROVA 2  Fes un salt!(Longitud en Centímetres)
  • PROVA 3  Quant mesura? (Longitud en mil.límetres)
  • PROVA 4  Quant mesures?
  • PROVA 5  La roda gira i es desplaça
  • PROVA 6  Mesurem Volum i Capacitat
  • PROVA 7  Mesurem la massa
  • PROVA 8  Mesurem el Temps!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>