Concrecions i aplicació

Aquesta informació s’ha extret de la Resolució de 20 de juny de 2014 per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2014-2015, on es detallen els diversos documents que cal preparar. Es pot consultar des de la Intranet del Departament d’Ensenyament.


D’acord amb l’article 79.1 e) de la Llei d’educació, el Departament d’Ensenyament vol impulsar el Servei comunitari per als alumnes de secundària obligatòria amb la finalitat de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

El Servei comunitari es desenvolupa en el marc curricular i mitjançant la metodologia d’aprenentatge i servei. Pretén desenvolupar la competència social i ciutadana dels alumnes i respon a la idea que l’educació és una eina de millora social, orientada a formar éssers complets, amb una dimensió tant intel·lectual com humana i moral.

La intencionalitat i la complexitat dels projectes de Servei comunitari fan que sigui necessari un compromís de col·laboració dels diferents agents del territori. Els agents territorials que poden intervenir en els projectes de Servei comunitari són els centres educatius, els professionals dels serveis educatius, les administracions educatives i  les entitats educatives culturals i socials.

El Departament d’Ensenyament té previst formalitzar convenis de col·laboració amb les entitats participants en el desenvolupament del Servei comunitari.

El centre educatiu que desenvolupa un projecte de Servei comunitari ha de:

  • Vincular el Servei comunitari al Projecte educatiu de centre i al currículum.
  • Vincular el Servei comunitari a les necessitats de l’entorn.
  • Incloure el projecte en la programació anual de centre, avaluat pel  consell escolar i aprovat pel director.
  • Fer la planificació pedagògica i curricular del projecte: activitats d’aprenentatge, activitats de servei i criteris d’avaluació.
  • Concretar aspectes funcionals:
  • Planificar el reconeixement del projecte: actes institucionals, lliurament de diplomes…

El Departament, a través dels centres de recursos pedagògics, oferirà formació oportuna als centres que vulguin desenvolupar aquest projecte i a les entitats col·laboradores corresponents.


Redactat de l’article 16 del DECRET 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, on es fa referència al Servei Comunitari.

Article 16

Servei comunitari

1. El servei comunitari és una acció educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana, en què l’alumne, amb la finalitat de millorar el seu entorn, realitza un servei a la comunitat, aplicant els seus coneixements, capacitats i habilitats, alhora que aprèn l’exercici actiu de la ciutadania.

2. El servei comunitari és de caràcter obligatori i el seu objectiu és garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic.

3. El servei comunitari ha de formar part de la programació curricular d’una o diverses matèries de tercer i/o quart d’ESO definides en el pla anual de centre. Així, comprèn una part d’aprenentatge vinculada al currículum que es realitza dins l’horari lectiu i un servei actiu a la comunitat, que s’ha de dur a terme fora d’aquest horari, d’acord amb les necessitats de l’entitat amb què es col·labori i dels criteris organitzatius del centre. La dedicació horària al desenvolupament del servei comunitari és de 20 hores, amb un mínim de 10 hores de servei actiu a la comunitat. Excepcionalment el servei actiu a la comunitat es pot dur a terme dins l’horari escolar.

4. Un centre pot disposar d’un o més projectes de servei comunitari. En tots els casos, cada projecte ha de contenir una assignació horària lectiva i pràctica, i la vinculació curricular que fonamenta el servei actiu.

5. El servei comunitari, a efectes d’avaluació, té la consideració de projecte transversal amb incidència en la qualificació global de la matèria, o matèries, a la qual estigui vinculada.

Calendari d’implantació del servei comunitari

El servei comunitari s’ha d’implementar en tots els centres educatius de secundària obligatòria de forma gradual en un termini de cinc anys des de l’entrada en vigor d’aquest Decret.