Apunts de la formació

Recull d’apunts de la formació realitzada a Terres de l’Ebre en relació al pilotatge del Projecte ApS impulsat pel Departament d’Ensenyament i el Centre promotor de ApS (integrat a la Fundació Bofill).

Dades de la formació

  • Formador: Antoni Poch.
  • Dates: 6, 13 i 20 de febrer, i 6 de març de 2013.
  • Objectiu: adquirir pràctica en el disseny d’activitats ApS.
  • Lloc de realització: Serveis Educatius del Montsià

foto

Notes destacades:
  • els fonaments de l’ApS (considerat com una metodologia d’aprenentatge) cal cercar-los a principis del segle XX amb Williams James i John Dewey;
  • a casa nostra, Catalunya, els orígens els trobem en els Instituts-Escola, l’Escola Nova o l’Escola Activa;
  • cal aproximar-se a l’Aprenentatge-Servei com:
    • una manera d’entendre la ciutadania;
    • una manera d’entendre l’aprenentatge
    • una manera d’entendre l’aprenentatge en valors;
  • requisits bàsics vinculats a l’ApS: Aprenentatge – Servei >> Projecte – Participació >> Reflexió;
  • tenir en compte l’escala de la participació (de Roger Hart) pel que fa al grau de participació de l’alumnat:
image
  • text de referència: “Educación para el desarrollo. Guía de UNICEF para el aprendizaje global. 1992. Autor: Susan Fountain;
  • Roser Batlle (http://roserbatlle.net/) és una de les referents en aquesta temàtica donat que ja fa molt de temps que hi està treballant; en el seu espai web podrem trobar una gran quantitat d’informacions i referències;
  • també és un interessant punt de referència Maria Nieves Tapia (Argentina); veure enregistrament de la seva intervenció en Debats d’Educació;
  • consultar i revisar els materials que hi ha disponibles a XTEC referents als Plans Educatius d’Entorn(http://www.xtec.cat/web/comunitat/entorn_pee);
  • el Projecte ApS que elabora un centre educatiu ha d’estar inclòs dins del PEC, la Programació Anual de Centre i ha d’estar aprovat pelConsell Escolar;
  • el projecte ApS s’ha de fonamentar en:
    • partir d’una necessitat real;
    • ha de ser una activitat programada;
    • ha d‘incorporar el treball en xarxa;
    • ha de tenir elements de reciprocitat;
    • s’ha de portar a terme d’una manera conscient;
  • és indiferent quin sigui el punt d’inici del projecte (aprenentatge o servei), allò important és partir de la detecció d’una necessitat;
  • un centre educatiu pot portar a terme diversos projectes ApS (no massa, tampoc) en funció de les característiques i diferents necessitats que hi hagi;
  • cal que participin en l’avaluació del Projecte ApS els diferents agents implicats;
  • es va fer referència i consultar en diversos moments de les sessions de formació el document de “Preguntes més freqüents” elaborat pel Departament d’Ensenyament i que, en aquest espai web, està disponible a l’adreça https://sites.google.com/a/xtec.cat/projecte-aps—terres-de-l-ebre/preguntes-mes-frequeents ;
  • per millorar en la capacitat de formular bones preguntes, consultar la llicència d’estudis de Montserrat Roca (Curs 2005-2006), que porta per títol “Aprendre i ensenyar a formular bones preguntes. Una competència a desenvolupar en el professorat i en l’alumnat“. El text complet d’aquesta llicència el podreu trobar en el PDF que hi ha a la part inferior de la pàgina.

Tot seguit, es poden consultar les presentacions que es va utilitzar durant la formació Antoni Poch:

  • El Servei Comunitari: Part 1/5
  • Imatges per pensar una mica: Part 2/5
  • Què és l’aprenentatge-servei?: Part 3/5
  • Quins serveis i quins aprenentatges són possibles?: Part 4/5
  • Què hi ha a Catalunya?: Part 5/5