Challenge #elmenjarnoesllença

Benvolgudes i benvolguts,

En motiu de la celebració de la Setmana Europea de Prevenció de Residus (21-29 de novembre) la Fundació Espigoladors, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i la coordinació de la Xarxa de Cuitats i Pobles cap a la Sostenibilitat, ha posat en marxa el Challenge #elmenjarnoesllença. Aquest, és una eina educativa dirigida a infants i joves d’arreu de Catalunya, que té l’objectiu de fomentar la seva participació i compromís en la construcció de respostes i solucions davant la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari.

Adjuntem una nota de premsa sobre aquesta eina educativa (versió completa al pdf adjunt).

NOTA DE PREMSA – EL PRAT DE LLOBREGAT, 25 DE NOVEMBRE DE 2020

El Challenge #elmenjarnoesllença: una eina educativa per fomentar l’aprofitament alimentari

• En el marc de la Setmana Europea de Prevenció de Residus 2020, la Fundació Espigoladors, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i la coordinació de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, ha posat en marxa el Challenge #elmenjarnoesllença, que busca fomentar la participació d’infants i joves en la lluita per l’aprofitament alimentari.
  • També realitza una quarantena de tallers a escoles i instituts d’arreu de Catalunya i ha creat activitats educatives que treballen en aquest mateix marc.

La Setmana Europea de Prevenció de Residus

Del 21 al 29 de novembre del 2020 se celebra la Setmana Europea de Prevenció de Residus, que té com a objectiu donar a conèixer estratègies de reducció de residus i les polítiques que hi treballen, fomentar les accions de sensibilització d’aquest camps i promoure un canvi de comportament dels europeus i europees.

Enguany, la Setmana se centra en els residus invisibles, i s’han programat més de 800 activitats arreu de Catalunya. La Fundació Espigoladors, amb el suport de la Diputació de Barcelona i la coordinació de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, realitzarà una quarantena de tallers educatius a escoles i instituts per fomentar l’aprofitament alimentari. Així mateix, i també en col·laboració amb la Diputació i la coordinació de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, ha posat en marxa el Challenge #elmenjarnoesllença i ha dissenyat una sèrie de material i jocs interactius per a infants i joves.

Sensibilització: implicant infants i joves per a la transformació social

Les pèrdues i el malbaratament alimentari són un dels grans reptes de l’actualitat, i requereixen d’un compromís a llarg termini per poder aconseguir els canvis estructurals necessaris per fer-hi front. Per situar aquesta problemàtica a l’ordre del dia i crear un moviment transversal i global, és important que aquest compromís el prenguin persones i col·lectius diversos. Entre aquests, n’hi ha un d’indispensable que sovint queda oblidat i silenciat: els infants i joves.

La Fundació Espigoladors treballa per informar-los sobre aquesta problemàtica i els seus impactes, i per donar-los eines per crear solucions locals d’aplicació plausible. Així mateix, busca promoure la implicació i compromís d’infants i joves davant les situacions d’injustícia social i ambiental, fomentant la seva participació en solucions col·lectives i moviments que treballin per construir un present més just i sostenibles.

Una de les activitats que la Fundació Espigoladors realitza amb aquest col·lectiu són els tallers #elmenjarnoesllença. A través d’aquesta activitat, que es realitzen a escoles i instituts d’arreu de Catalunya, infants i joves descobreixen les causes i conseqüències de les pèrdues i el malbaratament alimentari. A més, es treballa en la recerca de solucions i respostes locals i col·lectives per fer-hi front.

El Challenge #elmenjarnoesllença

Des de l’any 2015, la Fundació Espigoladors ha organitzat el Premi #elmenjarnoesllença. Aquest era un certamen anual que tenia l’objectiu de fomentar la participació i el compromís d’infants i joves en la construcció de respostes i solucions davant d’un repte social i ambiental tal com les pèrdues i el malbaratament alimentari.

Enguany, el Premi ha donat pas al Challenge #elmenjarnoesllença, que persegueix el mateix objectiu però amb un nou format. Infants i joves poden participar-hi en dues categories diferents:

1. Superheroïnes i superherois de l’aprofitament alimentari: amb l’objectiu de generar debat sobre les injustícies que neixen de les diferències, es proposa als i les participants il·lustrar o fotografiar una fruita o verdura imperfecta, que podrà anar acompanyada d’una història imaginativa, o d’una reflexió sobre per què aquests aliments generalment no arriben al rebost de casa.
  2. Quantifica el teu malbaratament: es proposa als i les participants que durant una setmana facin un seguiment del malbaratament alimentari que es produeix a casa seva. A través d’una taula que els facilita la Fundació Espigoladors, podran conèixer els impactes ambientals que genera aquest malbaratament.

Les propostes s’han d’enviar abans del 13 de desembre del 2020 a través de la pàgina web elmenjarnoesllença.cat, que inclou més informació sobre el Challenge i continguts didàctics sobre les pèrdues i el malbaratament alimentari.