8 de març del Dia Internacional de les Dones 2020

Des del Departament d’Educació impulsem la commemoració del Dia internacional de les dones proposant activitats per visibilitzar i conscienciar l’alumnat i tota la comunitat educativa sobre els drets de les dones.

Amb aquest objectiu, ens fem nostre el lema de les Nacions Unides per al 8 de març de 2020: Sóc de la generació igualtat: pels drets de les dones, que ens convida a reflexionar i actuar per apoderar les nenes, les noies, les dones i fomentar l’equitat entre tots i totes.

El Departament d’Educació, ha preparat una sèrie de propostes d’actuacions i recursos per fer visibles i conscienciar l’alumnat i tota la comunitat educativa respecte els drets de les dones.

Propostes d’actuacions

Recursos del Departament d’Educació

Programa Coeduca’t, de coeducació i perspectiva de gènere amb el currículum. L’objectiu del programa és ajudar els centres educatius d’infantil, primària, educació secundària obligatòria, coordinadament amb els estudis de batxillerat, formació professional, formació d’adults, a treballar de forma explícita, sistemàtica, rigorosa i respectuosa, aspectes bàsics de coeducació, perspectiva de gènere i sexualitat.

Programa formatiu de prevenció de la violència masclista. L’objectiu del programa formatiu és dotar l’alumnat i les famílies, i també les i els docents, d’eines i recursos que els permetin identificar i abordar la violència masclista, a segon cicle de primària i a l’ensenyament secundari. La formació a l’alumnat i les famílies s’organitza entorn 4 mòduls d’activitats i els continguts responen als següents temes: aproximació a la coeducació i l’equitat de gènere; construcció de models alternatius de masculinitat i feminitat;  relacions afectives i sexuals saludables; tolerància zero a la violència masclista i relacions abusives.

Projecte de Convivència. Dins del el marc del Projecte de convivència, el Departament d’Educació ofereix, entre d’altres recursos, una aplicació als centres on poder realitzar la diagnosi del centre en matèria de convivència i coeducació, conèixer propostes d’actuació i els recursos necessaris per dur-les a terme.

Materials de consulta, corresponents a la formació telemàtica que duu a terme el Departament d’Educació en matèria de coeducació: Coeducació per a les persones de referència dels consells escolars de centreAprofundiment en coeducació i Gènere i diversitat en l’àmbit educatiuPrevenció de la violència masclista en l’àmbit educatiu.

Família i Escola. En el web de Família i Escola, hi ha molta informació d’interès per a les famílies. Dins Educació en valors, hi ha l’apartat sobre Igualtat de gènere, en què es dona informació per edats, recursos i eines. També us recomanem, dins Com ajudar el meu fill, la informació en Prevenció de la violència masclista.

Pam a Pam coeduquem, quadern pedagògic per al professorat del cicle formatiu de grau superior d’educació infantil, elaborat per l’Institut Català de les Dones i el Departament d’Educació.

El Programa STEAMcat promociona les vocacions cientificotecnològiques. Enguany,  a propòsit del Dia internacional de la dona i la nena, 180 investigadores han dut a terme xerrades simultànies a diferents centres educatius de Catalunya. El programa dona visibilitat a diferents iniciatives de divulgació científica amb perspectiva de gènere. S’ha col·laborat en el pilotatge del programa Inspiring Girls.

#amblanostramirada8m