COMUNICACIONS

Les comarques penedesenques disposen d’una àmplia xarxa de vies de comunicació tant internament entre elles com amb la resta de Catalunya.
Se sap que a l’època romana la gran Via Augusta, el camí empedrat que anava de Roma a l’actual Càdiz, passava pel mig de la depressió del Penedès. Lògicament les vies de comunicació passen pels llocs on el relleu els és més favorable: aprofiten les planes i segueixen el curs dels rius sempre que això és possible.
Actualment les vies de comunicació existents són:
Camins
Cada municipi té una xarxa de camins, alguns asfaltats, d’altres de terra, que uneixen els seus diferents nuclis i faciliten el pas cap als diferents indrets. Molts d’aquests camins provenen de l’edat mitjana quan eren les úniques vies de comunicació entre els pobles.

camí
Camí de la Bleda, als afores de Vilafranca Camí de Pacs, als afores de Vilafranca Carril per a vianants i bicicletes, a la carretera de Vilafranca a Les Cabanyes.
Carreteres
D’un carril sense separació en cada direcció i amb el sòl asfaltat.

Hi ha les anomenades “nacionals”, com la N-340 que travessa el Baix i Alt Penedès en direcció Nord/Est cap al Sud/oest, tot enllaçant Barcelona i Tarragona, travessant el port de l’Ordal i la depressió penedesenca.
La Carretera C-15, anomenada també Eix Garraf-Anoia. Juntament amb el tram Manresa-Igualada de la C-37 forma l’anomenat Eix Diagonal, l’itinerari principal de comunicació de les comarques de l’interior de Catalunya (Bages, l’Anoia i l’Alt Penedès) amb la zona central de la costa mediterrània a Vilanova. El tram Vilafranca-Vilanova ja és autovia.
Les carreteres anomenades “locals” que uneixen els diferents pobles de les comarques. Observant el mapa de carreteres de l’Alt Penedès es pot observar la seva estructura radial amb Vilafranca com a centre.

Autovies
Com les autopistes, tenen dos carrils per direcció i amb els carrils separats per tanques. Es consideren vies molt més segures i més ràpides ja que es pot mantenir la velocitat molt més constant.
La C-15 que uneix Vilanova amb Igualada té el tram Vilanova-Vilafranca amb autovia de dos carrils. El tram Vilafranca-Igualada l’any 2017 és encara carretera d’un carril.
Al Garraf hi ha autovia entre Vilanova i Sitges.

 carretera3  carretera foto n340
 Carretera local Carretera local Carretera N-340 travessant la depressió
 Autopistes
 D’un mínim de dos carrils per direcció i amb els carrils separats per tanques.

Es consideren vies molt més segures i més ràpides que les carreteres ja que es pot mantenir la velocitat molt més constant i els carrils estan separats.
La depressió del Penedès es travessada per l’Autopista que uneix Barcelona i Tarragona, la AP-7. Al Baix Penedès, prop de Banyeres l’autopista es bifurca en dos ramals, un en direcció Tarragona i l’altre cap a Lleida.
El Baix Penedès i el Garraf són travessats per l’Autopista C-32, anomenada Pau Casals que uneix Barcelona i Tarragona per la costa, tot travessant el massís del Garraf amb nombrosos túnels. Continua cap el sud enllaçant amb l’Autopista del Mediterrani. Les autopistes són de peatge, és a dir, cal pagar per poder-hi circular.

 autovia c15  peatge foto autopist
Autovia C-15 a Canyelles Peatge d’Autopista Autopista AP-7 travessant la depressió del Penedès
 Vies ferroviàries
 Les comarques penedesenques són travessades per quatre xarxes ferroviàries diferents:
++ 3 xarxes ferroviàries de Rodalies, amb la via d’amplada d’1,668 metres, anomenada amplada ibèrica que només es fa servir a la península Ibèrica:
+La R2Sud que travessa el Baix Penedès i el Garraf, enllaçant Sant Vicenç de Calders amb Barcelona per la costa, passant pel Vendrell, Cunit, Cubelles, Vilanova, Sitges…i seguint fins a Barcelona.
+La R4 que travessa el Baix i l’Alt Penedès, enllaçant Sant Vicenç de Calders amb Barcelona per l’interior, passant per El Vendrell, l’Arboç, els Monjos, Vilafranca, La Granada, Lavern, Sant Sadurní, Gelida…i seguint fins a Barcelona.
+La RT2, que comunica el Baix Penedès amb les comarques del Tarragonès i el Baix Camp. Va de l’Arboç, el Vendrell i Sant Vicenç Calders…fins a l’Hospitalet de l’Infant.

recorregut renfe bcn- st vicenç recorregut renfe bcn- st vicenç garraf
Recorregut de la línia R4 pel Baix i l’Alt Penedès fins a Barcelona Recorregut de la línia R2Sud pel Baix Penedès i el Garraf fins a Barcelona
foto estacio vilafranca  tren rodalies  tgv vilafranca
Estació RENFE de Vilafranca Tren de Rodalies Tren Gran Velocitat al seu pas per Vilafranca

++ El TGV –tren de gran velocitat- -AVE en castellà- que circula per una línia fèrria diferent a les altres, el que li permet assolir molta més velocitat –teòricament poden circular fins a 300 km/h- La via té un amplada internacional -1,435 m- i va força paral·lela a la línia fèrria històrica al seu pas pel Penedès.
Aquest tren no té cap parada al Penedès. Les parades més properes són a Barcelona o a Tarragona.

Comunicacions marítimes
El port de Vilanova forma part de la xarxa de ports de Catalunya i té activitat de transport de mercaderies a ports d’arreu del món, a més a més d’activitat pesquera i esportiva,
El port de Vallcarca, dins el municipi de Sitges, és un port d’ús exclusivament industrial, lligat a la pedrera i la fàbrica de ciment dels seus voltants.

 port_vilanova gen  port_vallcarca1gen
Port de Vilanova Port de Vallcarca
 Un altre aspecte a considerar és la molt bona situació geogràfica del Penedès pel que fa a la proximitat a altres vies de comunicació. L’aeroport de Barcelona-el Prat i els ports marítims de Barcelona i Tarragona són a una distància molt propera, el que facilita el transport de persones i mercaderies penedesenques a llocs d’arreu del món.

icona word icona pdf icona open

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>