Xarxa d’escoles Cap de Creus

Article Jornades:

👉👉 Hola Cerreperes i cerreperos de Catalunya👈👈

Entre la terra i el mar, el Parc Natural de Cap de Creus ens ofereix una diversitat paisatgística d’una bellesa incomparable. Dòlmens i castells, penya-segats i vinyes dominen les valls i els turons, mentre que, al mar, illots i esculls de formes capricioses amaguen espectaculars fons coral·lígens i variades espècies marines. Deixeu-vos emportar pel vent i el mar i acosteu-vos a aquest paradís ple d’encants!

El Parc Natural de Cap de Creus, amb una superfície total de 13.843 hectàrees, és el primer parc marítimo-terrestre que es va declarar a Catalunya l’any 1998. La península de Cap de Creus es troba a la part més oriental de la península Ibèrica a l’extrem mediterrani del Pirineu axial. Es tracta d’un espai natural de primer ordre dotat d’una singular configuració geològica, amb estructures i afloraments que formen un conjunt únic al món. Des del punt de vista biològic, són especialment destacables la diversitat i la riquesa del patrimoni vegetal, que són conseqüència directa de la seva situació biogeogràfica, la coexistència d’elements mediterranis i extramediterranis, i la presència de nombroses espècies escasses, algunes d’elles endèmiques. La multiplicitat de biòtops té la seva correspondència amb la fauna, on cal remarcar l’elevat potencial de recuperació que encara ofereix aquest espai.

Especialment reconeguts són els seus elevats valors paisatgístics, amb l’excepcional bellesa dels ambients litorals que contrasta amb els paratges interiors, on molt sovint l’acció secular humana ha incidit especialment en l’harmònica i peculiar configuració del paisatge actual. Cal destacar també el ric patrimoni arquitectònic, del qual el monestir de Sant Pere de Rodes representa el punt culminant, i l’interès dels jaciments arqueològics terrestres i marins i del paratges dalinians de Portlligat.

Les aigües que envolten la península de Cap de Creus, la morfologia de la costa amb penya-segats, roques, illots, esculls, cales i badies, la naturalesa dels seus fons de roca (que poden assolir grans fondàries) i de sediments ofereixen també una amplíssima diversitat que es tradueix en una extraordinària riquesa submarina: els alguers i els fons coral·lígens en són els millors testimonis.

El Parc Natural de Cap de Creus, conjuntament amb el Servei educatiu de l’Alt Empordà, ha impulsat un full de ruta que pretén dinamitzar la implicació de la societat en la millora i el coneixement del nostre territori i alhora crear un sentiment de lligam i pertinença amb el Parc i la seva conservació. Conscients de la cabdal importància de la participació dels centres escolars dels municipis del Parc a aquesta iniciativa. S’ha impulsat la creació de la Xarxa d’escoles del parc natural de Cap de Creus, com una eina imprescindible per a portar a terme aquests reptes.

Aquesta xarxa s’emmiralla amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) prioritzats pel Departament d’educació. Inclosos en la resolució “Agenda 2030: transformar el nostre món”, que el setembre de 2015 l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar, per tal de definir un full de ruta unificat per fer front als reptes globals de la humanitat. Aquest document identifica cinc grans àrees d’actuació (persones, planeta, prosperitat, pau i partenariat), al voltant de les quals hi ha 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i 169 fites per assolir en l’horitzó 2030, amb l’objectiu final de promoure la prosperitat a la vegada que es protegeix el medi ambient.

Els 17 ODS no són independents els uns dels altres, sinó que estan interconnectats. Les intervencions en una àrea afectaran els resultats de les altres, i és per això que el desenvolupament ha d’equilibrar la sostenibilitat mediambiental, l’econòmica i la social. Així, posar fi a la pobresa ha d’anar acompanyat d’un seguit d’estratègies per al creixement econòmic i per al desenvolupament de respostes a necessitats socials com l’educació, la salut, la igualtat i les oportunitats laborals, a la vegada que es lluita contra el canvi climàtic i es treballa per preservar boscos i oceans. Pel que fa als objectius compartits entre el Parc Natural i el Servei educatiu estem parlant, entre altres, de l’objectiu 13 sobre l’acció climàtica, amb el propòsit d’adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

Una altra línia estratègica compartida amb la Xarxa d’escoles del Parc Natural del Cap de Creus és la col·laboració amb els propòsits de la Ciència Ciutadana, per tal d’aportar dades, informació, observacions, etc. amb les diferents administracions, universitats que realitzen projectes de recerca entorn al medi natural.

Centres participants: I-E Caritat Serinyana Cap de Creus (Cadaqués), ESC Puig d’Esquers (Colera), ESC Les Clisques (El Port de la Selva), ESC Pompeu Fabra (Llançà), ESC Martí Inglès (Palau-Saverdera), ESC de Pau, ESC Sant Jaume (Portbou),  ESC Santiago Ratés (Vilajuïga) Les escoles i instituts de Roses; ESC Montserrat Vayreda, ESC Els Grecs, ESC Jaume Vicens Vives, C.C. Centre Escolar Empordà, ESC Narcís Monturiol, institut Illa de Rodes. Institut Cap Norfeu i l’Institut de Llançà.