Dinàmiques de grup

Ús i abús de les dinàmiques de grup en la formació del professorat

En moltes de les activitats de formació del professorat és freqüent trobar que les persones formadores sotmeten els docents a la realització de dinàmiques de grup, en molts casos infantilitzadores. Aquestes dinàmiques no són necessàries, ni  pertinents, en la major part dels cursos de formació.

Quan els docents s’inscriuen a un curs de formació no ho fan per socialitzar-se ni per entretenir-se, sinó per aprendre i millorar alguns aspectes relacionats amb la seva professió.

Les dinàmiques de grup infantilitzadores en els cursos de formació del professorat són un problema que afecta negativament el desenvolupament professional dels docents. Aquestes dinàmiques consisteixen en activitats que desprenen un to infantil, que poden ser divertides per als participants, però que, en realitat, no contribueixen al desenvolupament d’habilitats professionals.

El problema és que, quan els docents són tractats com a nens, se subestima la seva capacitat de pensament crític i reflexió, i es perd l’oportunitat de fomentar un aprenentatge significatiu i autònom. Això, a llarg termini, pot afectar negativament la seva capacitat per afrontar els reptes educatius que sorgeixen en el seu dia a dia.

A més a més, les dinàmiques infantilitzadores poden resultar humiliants per als docents, que poden sentir-se ofesos o infravalorats per aquest tipus d’activitats. Això pot generar un clima de desconfiança i desmotivació en els cursos de formació, la qual cosa, en última instància, afectarà la qualitat de l’educació que es proporciona als alumnes.

Aspectes a tenir en compte a l’hora de dissenyar formacions per al professorat

És important que els cursos de formació del professorat estiguin dissenyats de manera adequada per a atendre les necessitats formatives dels docents. Les activitats i exercicis han de ser significatius i coherents amb la seva tasca professional, fomentant la reflexió crítica, la creativitat i l’autonomia. D’aquesta manera, es promourà el desenvolupament d’habilitats professionals que els permetin afrontar amb èxit els reptes educatius i contribuir a millorar la qualitat de l’educació.

No és bo, ni necessari, fer dinàmiques de grup, més pròpies de pràctiques pseudocientífiques com el coaching, en els cursos de formació del professorat perquè pot minvar la importància del contingut de la formació, i fer que els participants no la prenguin seriosament o la percebin com una pèrdua de temps. A més, quan es tracta de dinàmiques infantilitzadores, poden ser considerades una falta de respecte cap als professionals de l’educació, que mereixen una formació adequada i efectiva.

Bibliografia:

Recull de diferents articles i estudis sobre la problemàtica de la infantilització social i educativa.

Hacia una Formación Crítica del Profesorado, Ana Irene Pérez Rueda, Ángel Méndez Núñez, María Angélica Suavita RamírezIrene Moreno Medina, Guillermina Belavi, Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS) Universidad Autónoma de Madrid

Escolarización e infantilización en la Formación Docente: cuando las diferencias se anulan

Laura Domínguez, Ramón Gérez, Leonardo Martinell