Dòrria, un poble pirinenc

• Nivell educatiu recomanat: adaptable a tots els cicles i etapes de primària, secundària, cicles i batxillerat
  • Matèries:  Coneixement del medi social i natural, Educació artística, Llengua catalana i literatura, Educació en valors socials i cívics o religió,  Història, Història de l’Art, Cultura Clàssica.
  • Durada: 3 hores aproximadament comptant el viatge en bus des de Planoles.
  • Tipus d’activitat: recorregut a peu pel poble de Dòrria amb visita i comentari de les pintures murals romàniques de l’ església de sant Víctor.
  • Aportacions a les competències:
    • Àmbit de la cultura i valors.
    • Àmbit personal i social.
    • Àmbit cultura i valors.
    • Àmbit artístic.
    • Trobar rastres del passat històric de Catalunya en el reconegut pel poble i l’església.
    • Reconèixer i identificar els diferents tipus de formes arquitectòniques i artístiques que defineixen el romànic.
    • Conèixer la manera de viure de la gent d’un poble d’alta muntanya al llarg del temps.
    • Treball previ a l’escola: A partir d’un power point, l’alumnat s’introdueix en el coneixement de la iconografia pictòrica romànica (significat de les pintures, dels colors, etc)
    • Itinerari durant l’estada:
      • L’activitat es divideix en dues parts. Un correspon a l’estudi socioeconòmic del poble a partir de les llegendes de l’origen del nom del poble, i el segon se centra en l’església, els seus elements arquitectònics, i les pintures murals originals del sg.XII
    • proposta de treball posterior:
      • Interpretació de pintures medievals.
      • Interpretar el món des del punt de vista medieval.
      • Recerca de l’origen de llegendes i dels noms de pobles i ciutats conegudes.
      • Estudis socioeconòmic comparatius de diferents zones, etc.
      • Exili, contraban, passos fronteres, etc.
  • Material que han de dur els alumnes: roba i calçat adequats a l’època de l’any. Important portar impermeable encara que les previsions meteorològiques no marquin pluja.
  • Variants: hi ha la possibilitat d’anar-hi a peu des de Planoles i que el bus ens vingui a recollir després de l’activitat.  Aquesta està contraindicada en cas de mal temps o durant l’hivern.  Si el centre decideix d’incloure la caminada en el pla de treball, es convertiria en una activitat de tot el dia i durant el camí fins a Dòrria es faria un treball semblant al que es fa en el l’activitat del camí de Nevà.  En el cas que interessés s’ha de parlar amb anterioritat durant les reunions de coordinació amb els docents del CdA.
  • Adaptació referent a la guerra civil:  si l’estada al camp d’aprenentatge del Ripollès es basa en aquesta temàtica es donarà més rellevància als aspectes de lloc de pas tan per milícies com per exiliats.  Si és el cas, es recomana arribar-hi a peu per tal de viure en primera persona un tram de l’exili.  Això comportaria convertir la visita a Dòrria en una activitat de tot el dia.