L’objectiu no és que els nens aprenguin a llegir ràpid sinó millor

Tots els nens estan preparats perquè a primer de primària llegeixin? Per què sovint ho convertim en una competició mecànica, cronometrada i freda? Si respectar el ritme de cada infant és tan important és perquè ens hi juguem molt: que vegin els llibres o bé com un plaer estimulant o bé com una obligació avorridíssima.

Vanesa Amat, autora de Quin embolic! i coautora de Plouen poemes! (Eumo Editorial), és professora a la UVic-UCC, on ensenya a futurs mestres d’infantil i primària l’art d’acompanyar les criatures pel camí, llarg, apassionat i ric, de llegir i escriure. En parlem en una de les classes i, després, fem un passeig per l’aula Montessori de la universitat, que és plena de materials adequadíssims per a aquest procés.


Correm massa?

A vegades diuen “entre P5 i primer hi ha massa canvi”, i sí que és una etapa diferent, però només hi ha un estiu: compte, perquè els nens de primer estan més a prop de P5 que de sisè. Dels quatre als vuit anys és un període molt important per als infants, i no tots maduren igual, cadascú té el seu ritme. Per tant, tots els nens de P5 no han de fer la mateixa cosa al mateix moment.

Quan va millor començar a introduir l’escriptura i la lectura?

Dels quatre als vuit, els nens han d’adquirir el mecanisme de la lectura i l’escriptura: saber com funciona, i que als vuit ho tinguin assumit, després ja ho continuaran perfeccionant. Però l’inici, que seria abans dels quatre anys, té molt a veure amb coses que no són agafar el llapis.

Com quines?

El llenguatge oral: és essencial. Que els nens tinguin un discurs ben articulat. A vegades a P3 comencem a agafar el llapis i a fer lletres quan el nen encara no parla.

O sigui que els fem aprendre a escriure abans que a parlar?

Sí. Els nens a qui els forcem a escriure massa d’hora sovint no estan preparats per fer la pinça amb els dits i agafen el llapis com si fos un bastó. I moltes vegades escriuen des de l’espatlla, perquè la mà encara és immadura, tova, i tenen els dits molt rodanxons.

Com es pot entrenar?

Fent-los participar en el dia a dia: netejant, recollint la taula, cordant-se la jaqueta, posant-la al penjador. I sent molt conscients que aquest treball de motricitat no és banal, sinó que és importantíssim per al joc de canell, que després el necessitaran per escriure.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>