Potenciem la lectura a l’aula

 

La lectura és molt important en l’educació dels infants, és la base de l’aprenentatge. 

Avui en dia ens trobem que els infants mostren poc interès per la lectura, considero que és important que invertim els esforços necessaris per aconseguir que els infants siguin bons lectors

Cal que oferim als nostres alumnes gran varietat de propostes lectores que els facin ser conscients que la lectura és a tot arreu. Ens interessa que els infants gaudeixin de la lectura perquè cada vegada vulguin llegir més i així, de manera natural, vagin adquirint un bon hàbit lector.

Fem gaudir als infants d’estones agradables de lectura i motivem-los perquè vulguin llegir! 🙂

En aquest article he fet un recull de recursos que pots utilitzar amb els teus alumnes per potenciar la lectura a l’aula. Espero que et sigui útil i et convido a afegir un comentari amb les teves recomanacions. Amb les aportacions de tots i totes ens podrem enriquir. Moltes gràcies 😉

Com podem acompanyar els infants en el procés de la lectura?

Aprendre a llegir és un procés mental que ha d’aprendre a fer l’infant, però això no vol dir que ho hagi d’aprendre sol. Adquirir una bona lectura no és fàcil i per arribar a ser bons lectors els infants han d’invertir moltes hores per:
  • Mecanitzar la lectura.
  • Agafar agilitat i fluïdesa lectora.
  • Adquirir bona comprensió lectora.
  • Fer una bona entonació…
Els adults, tant els docents com els pares i mares, cal que acompanyem als infants en aquest procés d’aprenentatge gaudint de moltes hores de lectura compartida.

Hores en què els adults farem de bons models lectors, hores en què gaudirem de bones estones de lectura compartida que a poc a poc demostraran als infants que poden gaudir amb la lectura. També possibilitant estones de lectura individual en la qual els infants “s’immergeixin” en algun llibre que els porti a viatjar molt lluny.

Què és el que hem fet a les escoles?

Per treballar la lectura a  les escoles preparem plans lectors i reservem una franja a l’horari per llegir a l’aula. Malgrat que estem invertint molts esforços veiem que els infants mostren poc interès i motivació per la lectura.

Per aconseguir que els infants millorin hem volgut sistematitzar la lectura basant-nos molt en la mecanització. Hem donat molta importància a què els infants agafin agilita lectora, entonació correcta i una pronunciació adequada. Per ells llegir és una activitat difícil, monòtona i avorrida.

Hem pensat que facilitant unes estones de lectura setmanals i disposant de bons recursos de lectura, ja garantim que els infants adquireixin un bon hàbit lector, però la realitat és que això no és així.

Com podem potenciar la lectura a l’aula?

Per potenciar la lectura a l’aula cal que tinguis en compte els aspectes següents:

– Motiva els infants:

Cal que fem un canvi de mirada i donem menys importància a la mecanització i prioritzem la motivació. Demostrem als infants que la lectura és molt motivadora, que ens permet viatjar lluny, viure moltes aventures, ser molts personatges diferents i descobrir mons inimaginables.

Si aconseguim motivar els infants perquè vulguin llegir més, aconseguirem tenir més bons lectors i l’hàbit lector es crearà de manera natural. És important que invertim esforços a motivar els infants cap a la lectura.

– Ensenya què és la lectura:

Els infants actualment estan tan sobre estimulats que no troben el moment d’agafar un llibre. Estan acostumats a anar tan de pressa i rebre tants estímuls constants, que un llibre se’ls fa lent i avorrit.

Ells encara no han entès que la lectura és una porta al més enllà i que la seva ment és capaç de crear un món molt més creatiu del que veuen a les pantalles. Ensenyem-los què és realment la lectura i acompanyem-los en aquest viatge fins que sàpiguen volar sols.

– Ofereix sessions variades:

Et recomano que proposis sessions de lectura variades i dinàmiques en què combineu diferents agrupaments. Dies en què els infants llegeixin:
  • Ells/es sols (Lectura individual)
  • Conjuntament amb la classe (Lectura grup-classe)
  • En parelles amb la possibilitat que puguin anar comentant la lectura (Lectura en parelles)

– Dedica estones a la lectura:

També et recomano que dediquis franges d’una hora a la lectura en lloc de franges de mitja hora. Les franges de mitja hora són tan curtes que infants poc lectors no aconsegueixen endinsar-se en la lectura i aquests minuts els passen girant pàgines i perdent el temps esperant que acabi la sessió.

En les franges d’una hora, els infants que no són bons lectors, comencen perdent el temps, però finalment, a causa de l’avorriment, decideixen fer l’esforç de llegir i acaben connectant amb la lectura.

Quins recursos podem oferir als infants?

La meva recomanació és que sorprenguis els teus alumnes amb propostes de lectura variades amb l’objectiu que les estones de lectura siguin atractives i dinàmiques. 

Per motivar els infants en la lectura els pots oferir tipologies textuals molt diverses que tractin un gran ventall temàtic:

  • Llegir diferents tipologies textuals que possibilitin als infants que s’inicien en la lectura que puguin gaudir de lectures curtes i atractives. Per exemple podem llegir acudits, endevinalles, rodolins, embarbussaments… Et poden anar bé els recursos següents: 65 embarbussaments50 endevinalles d’animals50 acudits
  • Llegir notícies d’actualitat. Aquestes notícies les podem proposar els docents o també les poden proposar els infants. D’aquesta manera podem llegir sobre temàtiques d’actualitat que ens permetin generar converses interessants a l’aula.

  • Llegir bibliografies de personatges. Podem combinar personatges presents i passats. Així treballem des dels seus famosos preferits fins a personatges històrics que els permetin enriquir els seus coneixements culturals.
  • Llegir revistes especialitzades en temàtiques molt variades que els puguin interessar: esports, moda, música, motor, ciència… Aquestes revistes els poden motivar a voler llegir més per descobrir informació sobre el tema que els interessa.

  • Llegir faules, llegendes o contes d’arreu del món que permetin enriquir el coneixement cultural dels infants i treballar els valors i les emocions. A partir d’aquesta lectura, podem propiciar converses interessants a l’aula. Et pot anar bé el recurs següent: 123 Faules d’Isop.
  • Llegir revistes infantils que els permetin fullejar les seves pàgines descobrint gran varietat de temàtiques amb un format molt atractiu i visual pels infants. Disposem d’un gran recull de revistes infantils que ens poden ser molt útils:

  • Llegir lletres de cançons que permetin als infants interpretar el missatge que aquestes cançons volen transmetre. Podem llegir lletres de cançons que són conegudes per ells i ampliar el ventall amb cançons que desconeixen. Després de llegir les lletres de les cançons és molt recomanable que les puguin escoltar.
  • Llegir còmics. El còmic és un recurs literari que combina escriptura i dibuix. El dibuix ajuda a la comprensió de la història i la quantitat de lletra és reduïda, fet que afavoreix que sigui fàcil de llegir pels infants que tenen dificultats amb la lectura. Podem trobar molts tipus de còmics, amb diferents graus de dificultat i de temàtiques molt variades.

  • Llegir contes adequats als nostres infants. Actualment podem trobar moltes col·leccions de contes que permeten als més petits iniciar-se en la lectura. Els contes compten amb unes il·lustracions molt atractives combinades amb paraules o frases senzilles que ajuden als infants a llegir i comprendre el conte. Podem trobar propostes molt atractives pels primers lectors: Les històries curtes dels cinc. Editorial Joventut, El Follet Oriol. Barcanova editorial, Els animals del jardí. Editorial Bromera, Agus i els monstres. EdCombel
  • Llegir textos científics en què descobreixin informacions que parlin sobre animals, la natura, l’univers, el cos humà, el planeta terra, els invents … Cal disposar a l’aula d’un bon repertori de revistes perquè els infants les fullegin i puguin aprendre de temàtiques molt variades.

  • Llegir una obra teatral que pugui ser atractiva i motivadora pels infants. Cada dia abans de començar la lectura, repartim els papers dels personatges a diferents infants de l’aula. Aquests infants  llegiran la lectura de l’obra interpretant els seus personatges. Vetllarem perquè tots els infants interpretin algun personatge durant els dies que duri la lectura de l’obra.
  • Llegir obres de la literatura universal que han estat adaptades perquè alumnes amb dificultat de comprensió lectora puguin gaudir amb títols universals. Aquestes obres van adreçades als alumnes de cicle mitjà, cicle superior de primària i secundària. Aquesta col·lecció “Kalafat” permet apropar els infants a obres literàries com:

  • Llegir sinopsis de cinema de pel·lícules que creguem que els poden interessar o que poden tenir un valor educatiu. Així podem ampliar el seu repertori cinematogràfic descobrint pel·lícules que han marcat la història i que poden enriquir el seu coneixement cinematogràfic.
  • Llegir una novel·la en veu alta. Aquesta novel·la cal que sigui adequada pels infants, atractiva i motivadora. La novel·la es pot llegir en veu alta entre tota la classe. El docent pot llegir fragments per fer de model lector i agilitzar la lectura. Hi ha un gran repertori de novel·les juvenils per llegir a l’aula. Us animo a fer les vostres recomanacions fent un comentari a l’article 😉

  • Llegir poemes. Llegir i recitar poemes pot ser una bona activitat per treballar la lectura amb els infants. Després de la lectura del poema podem establir una conversa amb els infants per interpretar el sentit que creiem que vol transmetre el poeta amb les seves paraules. Pot ser útil buscar un repertori de poemes de diferents poetes, que parlin de temàtiques molt variades, que presentin diferents graus de dificultats per enriquir el recull.
  • Llegir llibres dinàmics. Es tracta de llibres que permeten als infants escollir com volen que continuï la història. La possibilitat de poder escollir i el misteri de què passarà, engresca als lectors novells. Hi ha la col·lecció “Escull la teva aventura” que encara es pot trobar en algunes biblioteques. S’han creat adaptacions modernes que segueixen el mateix funcionament.

  • Llegir entrevistes de personatges que creiem que fan aportacions interessants parlant de temàtiques molt variades. És útil que els infants vegin el tipus de diàleg que es dóna en una entrevista i com les persones exposen les seves opinions sobre les temàtiques tractades.
  • Llegir novel·les clàssiques juvenils. Oferir als infants novel·les juvenils que siguin atractives i motivadores per ells que els puguin atreure cap a la lectura. Hi ha un gran repertori de clàssics que segur que encara recordeu de quan els vau llegir vosaltres. Els llibres que a nosaltres ens van agradar, pot ser que també agradin als nostres alumnes. Podeu ampliar el repertori afegint un comentari a l’article 😉

  • Llegir cartells i tríptics informatius. Els infants prenen consciència que necessiten saber llegir per interpretar el seu entorn. Podem portar cartells d’una festa, d’una caminada, d’una xocolatada, d’un museu, d’un concert, d’un circ, d’un cinema… Pel que fa als tríptics podem buscar-ne que parlin sobre temàtiques molt variades i que provinguin de fons molt diverses.

Conclusió

La lectura és un instrument útil que ens permet investigar i aprendre aprofitant totes les oportunitats que es donen a l’aula.

Considero que la lectura no és un objectiu en si mateix, sinó que és una eina, un mitjà, que volem que els infants sàpiguen fer servir per:

  • Descobrir i construir coneixement.
  • Interpretar el seu entorn.
  • Ampliar els seus aprenentatges.
  • Investigar sobre el que els interessi.
  • Accedir a gran varietat de continguts…

Espero que aquest recull et sigui útil i et convido a afegir un comentari amb les teves recomanacions. Amb les aportacions de tots i totes podrem crear un gran recull. Moltes gràcies 😉

Nati Bergadà

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>