ESPIGOLADORS

espigoladors– Web:  www.espigoladors.cat

– Àmbit de treball o tipus:  Medi Ambient. Sostenibilitat i malbaratament alimentari

– Breu descripció de les tasques que realitza, necessitat social que mou l’entitat: Lluita contra el malbaratament alimentari alhora que empodera a persones en risc d’exclusió social d’una manera transformadora, participativa, inclusiva i sostenible.

A més de fer sensibilització sobre aquesta problemàtica amb la intenció de reduir el malbaratement d’aliments, l’entitat treballar amb persones en situació de vulnerabilitat alimentària. Busquen recuperar fruita i verdura que es descarta (per un descens de vendes, per raons estètiques o per excedents de producció) i generen alternatives de producció i comercialització com una oportunitat laboral i social per aquest col·lectiu de persones.

– Alguns serveis que poden fer estudiants a aquesta entitat :

Des de l’entitat es troba interessant que després de rebre la formació sobre el malbaratament alimentari siguin els mateixos joves qui per grups dissenyin i pensin quin servei poden dur a terme per combatre el malbaratament alimentari.

El projecte introdueix la problemàtica del malbaratament alimentari a través d’un taller introductori amb un joc de rol, que permet iniciar la reflexió sobre el tema a partir de les pròpies vivències i, a partir d’aquí, anar-hi aprofundint. En següents sessions de treball, i després d’haver aprofundit sobre aquest tema, són els joves els que han de pensar com poden contribuir en la lluita contra el malbaratament alimentari. De totes les idees que es presentin, el grup classe n’escollirà unes quantes per dur-les a terme.

El servei consistirà en implementar els projectes que s’hagin triat per portar a terme en el seu entorn proper amb l’objectiu de contribuir a la reducció del malbaratament alimentari, sigui a través d’accions directes o bé de campanyes de sensibilització entre la població.

Alguns exemples poden ser: realitzar difusió al barri, accions al mercat, activitats de sensibilització als més joves a l’escola, altre centre o entitat, ecoauditar el malbaratament alimentari al propi centre o a les seves cases i buscar maneres de reduir-lo, entre d’altres.

Una vegada finalitzada la implementació de les actuacions, es farà un càlcul de l’impacte de les accions realitzades i una valoració de l’experiència, i per últim un reconeixement a la tasca realitzada.

– Quins aprenentatges podria aportar aquesta experiència?

Coneixement del malbaratament alimentari i de les desigualtats socials, construcció d’un model de societat basat en un ús responsable, racional i solidari dels recursos (ciències de la naturalesa o socials), habilitats d’emprenadoria social, coneixement específic de l’agricultura local i del sector alimentari (ciències naturals).

També es podran treballar altres competències específiques en funció del servei escollit (parlar en públic, habilitats plàstiques, audiovisuals, competències matemàtiques…).

Contacte: espigoladors@espigoladors.net

Per a dur a terme els projectes cal la implicació del personal docent, que rep una formació específica i fa un seguiment de la preparació, realització i avaluació de les idees.