CONFERÈNCIA ROSER BATLLE “SERVEI COMUNITARI A DISTÀNCIA”

Ahir dimecres 30 de setembre de 2020 va tenir lloc una conferència virtual (enllaç..aquí)) a càrrec de ROSER BATLLE, pedagoga de referència en APRENENTATGE SERVEI. En aquesta activitat ens va donar una visió general de tot allò que ha passat amb el SERVEI COMUNITARI durant el confinament fent balanç de nombres de projectes realitzats, modalitats i distribució de temes i ens va mostrar on podem accedir a un recull de projectes de SC en la distància (aquí)

Tot seguit va exposar allò que ella creu que HEM APRÈS amb aspectes reforçats i conclusions, destacant sobretot que la distància ha estat un repte i no una barrera insuperable. A continuació fa facilitar tot un seguit  d’IDEES PER A PROJECTES SC EN LA DISTÀNCIA: 

  • Respostes a necessitats que s’han accentuat arrel de la pandèmia
  • Crear xarxes d’accions solidaritat
  • Accions en àmbits que requereixen poc contacte entre persones. 
  • Accions solidàries en el món virtual
  • Projectes de ciència ciutadana
  • Accions de compromís personal que incideixen en el bé comú 

Una vegada facilitades les idees ens va regalar uns CONSELLS PER FER SC EN LA DISTÀNCIA  englobats en quatre eixos/conceptes i que quedem contents

Escurçar distàncies: buscar la manera d’escurçar-la

Fer més real, concret i tangible el projecte

  • Fer que les persones o entitats socials plantegin la demanda directament als nois i noies: que el projecte no resulti inconcret. 
  • Personalitzar “posar cara” i ulls a les persones o entitats destinatàries. Posar nom i cognoms…no generalitzar. Ex:”no són els avis de la residència…són el Sr. Josep…” 

Reforçar el protagonisme dels nois i noies

  • Els nois i noies, abans de realitzar el servei, ja prenen consciència del que han d’aprendre. No perdre de vista els aprenentatges. “Què aprendrem?” D’aquesta manera hi ha més possibilitats de que ells es sentin agraïts d’allò que han après. 
  • L’acció de servei ha de ser molt concreta i molt visible, així l’alumnat és més protagonista.  Que hagi petjada visual, objecte concret. 
  • El projecte té un començament i un final clar. L’alumnat necessita apoderar-se de l’acció que duran a terme i això demana posar límits que puguin controlar i que després vulguin valorar. Ajuda a organitzar la feina, de repartir tasques,

Estimular l’optimisme i la confiança, evitar el desànim. 

  • Hi ha un retorn, de les entitats socials als nois i noies, de que el servei ha estat rebut i valorat. Les persones destinatàries poden enviar una carta, un enregistrament…això garanteix als nois i noies que la seva acció ha estat rebuda i valorada. 
  • Treballar la satisfacció de sentir-se part d’una comunitat que està unida enfront el desànim. Treballar els sentiments positius, la satisfacció de sentir-se part d’un moviment, d’una comunitat gran, en la qual les persones s’ajuden. Els problemes són de tots i entre tots busquem solucions. 

La conferència va finalitzar amb unes REFLEXIONS 

  • Recordar Declaració Universal dels Drets Humans. “Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets i, dotats com estan de raó i consciència, han de comportar-se fraternalment els uns amb els altres”.
  • Els SC té una clara inspiració en la ètica de la cura.
  • La fraternitat (en l’arrel de l’ètica de la cura) ens mou a ser generosos, no només justos. 
  • Els nois i i noies tenen dret a ser educats en la generositat. No podem negar-los aquest dret. 
  • Sense generositat, sense fraternitat, sense responsabilitat cap als altres, en definitiva, SENSE CURES…LA VIDA MOR. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>