Dimarts 30 de juny es va iniciar la formació de LABORATORI DE MATEMÀTIQUES amb la presentació de les maletes que s’han preparat des del CESIRE // CAMPANYA DE LABORATORI DE MATEMÀTIQUES.
L’activitat central de la jornada va ser la CONFERÈNCIA “UNA MALETA I UN VIATGE” a càrrec de JORDI FONT. Professor de matemàtiques a l‘ Institut Baix a Mar. Forma part del Grup CÚBIC. Bloc MATEMÀTIQUES MARINES. En Jordi Font va tenir de professor a l’Anton Aubanell el seu gran referent.
Us hem preparat un resum-extracte de la conferència:
METODOLOGIA. 12 IDEES I 8 REFLEXIONS FINALS. Basat en materials de l’Anton Aubanell.
12 IDEES
- El recurs= material+ activitat. En el moment que posem una activitat al material, tenim un recurs. Recurs= material+ activitat+ actitud+ gestió de l’imprevist. Hem de donar temps a l’alumnat per fer preguntes després del silenci…i trobar més solucions. Cal una conversa amb el material: contingut matemàtic+ aspectes didàctics
- JOCS. Sovint pensem que a la classe de matemàtiques podem jugar (Vilaweb, Joan Deulofeu, Jocs per estar per casa, jocs amb materials senzills). Si només juguem, no fem matemàtiques. Si fem pensar i reflexionar, pensar…ja fem matemàtiques.
- Els RECURSOS neixen, creixen, es reprodueixen i moren quan els alumnes els deixen de necessitar. Si en un moment determinat els tornen a necessitar, els fem ressuscitar.
- Les activitats d’experimentació i recursos tecnològics es complementen molt bé. Una mateixa activitat la podem fer amb material manipulatiu i amb una aplicació (GeoGebra). Cal donar temps i guardar silenci! (recurs GEOGEBRA– PUZZLE DEL TIGER).
- Un trajecte especialment ric: experimentar, descobrir, posar paraules a la idea, formalitzar i/o demostrar (si cal). Partim d’un punt bàsic i poc a poc ho anem complementant, segons demanda i interessos de l’alumnat.
- Les activitats d’experimentació, no trivialitzem, al contrari, permeten treballar continguts avançats i cultivar l’abstracció. (*tirada dau, Y me llevo una ).
- Hem d’activar les ganes de descobrir.
- Si els recursos són potents i ens ho permeten, hem d’avançar.
- Les activitat d’experimentació han d’aparèixer de manera natural.
- Les activitats d’experimentació han de deixar “rastre” (han de quedar evidències, ha de quedar constància: entrada al bloc, fitxa, redacció,…)
- Les activitats han de tenir presència a l’avaluació. *Diagrama de 12 idees metodològiques (pentagrama) del que és programar.
- El gran recurs és l’emoció!
8 REFLEXIONS FINALS
- Tothom utilitzem recursos i hem d’anar incorporant de nous, sense pressa i sense pausa.
- Tothom tenim el nostre estil: cal fer-nos-ho nostre, ens hem de sentir a gust.
- El primer criteri per escollir un recurs: que ens agradi a nosaltres.
- No esperem que a la primera vagi bé ni que l’alumnat reaccioni bé a la primera.
- Vetlleu per crear condicions de contorn i tenir cura d’equip, materials, documentació, que els espais siguin adequats…
- No ens angoixem per la nostra forma de caminar (no volguéssim caminar igual que els altres) , el que no podem fer estar aturats.
- Compartim recursos entre els companys.
- Posem entusiasme. L’entusiasme és com l’oli a les amanides!
Podeu accedir al vídeo de la conferència…aquí