Al canal de Youtube Centres en línia trobareu publicat el webinar “El model competencial orientador” a càrrec de l’Institut Berenguer IV d’Amposta.
Ens expliquen com van començar a aplicar el Model Competencial Orientador per assegurar una bona transició educativa de l’alumnat. Ens exposen quins són els agents que intervenen en l’orientació i també com es pot orientar en les dificultats de la situació actual. Us fem un petit recull:
Les accions que es van proposar:
- Organitzar el Pla d’Acció Tutorial
- Fer més operatives les reunions d’equips docents partint de la detecció dels problemes i utilitzant l’eina Finestra d’Aula: eina d’observació de l’alumnat, eina d’avaluació i presa de decisions.
- Assegurar una bona transició entre etapes educatives (treball amb les escoles, treball amb les famílies, consell orientador)
- Crear espais de debat pedagògic
- Compartir un Portfoli entre l’equip impulsor, les tutories d’ESO i BAT, l’orientadora i les coordinacions dels diferents cicles
Us recomanem consulteu l’entrada referent al Model SCAP publicada al Nodes de Claustre Obert. Trobareu una breu sinopsi de conceptes molt importants :
- Referències, evidències i altres recursos
- Orientació educativa i currículum competencial
- Metodologia
- Recursos
- Pros i contres. En fem un petit extracte que ens va molt bé per poder reflexionar: “És molt difícil poder implementar un model competencial orientador si l’atenció, tant dins de l’aula com en els equips docents, es centra en l’assoliment de continguts descontextualitzats i no connectats a capacitats productives. Si les valoracions de l’aprenentatge no incideixen en les competències és difícil donar sentit a les potencialitats presents i futures de l’alumnat. Per això s’assenyala la necessitat de revisar i regular el contingut i les dinàmiques de les sessions d’equip docent, les juntes d’avaluació i les tutories perquè la cultura de centre es focalitzi cap a l’orientació efectiva. Si l’alumnat no té protagonisme en l’avaluació i en la gestió de les activitats tampoc es col·labora globalment a l’orientació.”